Hej!
Är det någon som ge mig en hjälpande hand är jag tacksam.

Har monterat Ardex golvvärmeslinga men jag får felkod e1 dvs golvgivare kortsluten/trasig.

Är det nått jag har kopplat fel? Se bild. Plint 1-2 fas+nolla, plint 3-4 golvvärmekabel, plint 5-6 givare.

Jag har provat resistansmäta och den verkar hel.
 
  • Elektriska kablar kopplade till en väggtermostat för golvvärme med märkningar för fas, nolla, värmekabel och givare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Har du förlagt den själv och flytspacklat över ? ska förläggas av en elektriker och uppmätas mellan olika moment
Ser inte ut att vara fel i koppling
Går det att dra upp givaren från golvet , ta det lite försiktigt med dra lite putta ner lite i omgångar det kan vara en tvär böj ut till golvet , så det blir problem att få den tillbaka
När du tar i givaren mellan fingrarna så ska den visa värdet , annars fel på den , är brun och blå
kontakterad ordentligt , så ingen isolering ligger mellan i plinten , då kan det bli avbrottsinfo , fel i givare
 
F Frekko skrev:
Hej!
Är det någon som ge mig en hjälpande hand är jag tacksam.

Har monterat Ardex golvvärmeslinga men jag får felkod e1 dvs golvgivare kortsluten/trasig.

Är det nått jag har kopplat fel? Se bild. Plint 1-2 fas+nolla, plint 3-4 golvvärmekabel, plint 5-6 givare.

Jag har provat resistansmäta och den verkar hel.
Vad och hur har du mätt? Vilka värden har du mätt upp?
 
L Liteavvarje skrev:
Har du förlagt den själv och flytspacklat över ? ska förläggas av en elektriker och uppmätas mellan olika moment
Ser inte ut att vara fel i koppling
Går det att dra upp givaren från golvet , ta det lite försiktigt med dra lite putta ner lite i omgångar det kan vara en tvär böj ut till golvet , så det blir problem att få den tillbaka
När du tar i givaren mellan fingrarna så ska den visa värdet , annars fel på den , är brun och blå
kontakterad ordentligt , så ingen isolering ligger mellan i plinten , då kan det bli avbrottsinfo , fel i givare
Golvvärmen är satt av en elektriker för 1-2 år sen som mätte ohm före och efter montering och den visade då bra. Huset har varit under renovering så allting har inte blivit färdiginstallerat före nu.

Givarkabeln verkar sitta rätt hårt, jag får inte ut den...
 
D Dub361 skrev:
Vad och hur har du mätt? Vilka värden har du mätt upp?
Jag har lagt mulimetern på brun och blå kabel från givarkabeln (i flexalangen) och
kollat ohm. Får då 101.6 när jag har vredet på värdet 200.
Värmekabeln får jag värde 13.7 om jag har vredet på 200k
 
Kan jag sätta brun och blå på plint 5-6 så där? Jag menar det står inte L eller N eller annan vägvisning hur man ska sätta. Kanske inte spelar någon roll?
 
  • Gilla
Sokrates9
  • Laddar…
L
Belastningen , värmekabeln vet inte vad noll och fas är , men när du mäter givaren får den inte
vara inkopplad på termostaten , då får du med hela dess inre , blir helt fel värden
 
Jag förstår! Vet givarkabeln vad noll och fas är?

Jag har monterat lös temostaten och alla kablar och kollat dom lös.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vilket värde ska man ställa in ratten för att få rätt värden?
 
  • Hand håller en digital multimeter med ratten framför olika mätinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror på hur stor resistans du ska mäta... Men jag skulle tro (utan att ha läst på...) att resistansen i givaren är nån eller några kohm vid 20 grader, så börja med 20k-området och se vad du får för värde.
 

Bästa svaret

Ser ut som golvvärmekabeln är kopplad på "sensor" och givarkabeln är kopplad på "load". Inte undra på att det blir fel då.
 
  • Gilla
VisionW och 3 till
  • Laddar…
Haha, håller med Josth. Det var allt tunna kablar på den värmekabeln i förhållande till sensorns :)
 
Jag instämmer, ser ur som att det är felkopplat, känns som att de grövre kablarna som ligger på sensorn ska byta plats med de som ligger på load
 
  • Gilla
Frekko
  • Laddar…
Däremot ser det ju ut som värmekabeln kommer upp ur det rör som brukar vara tillägnat golvgivaren ( i alla fall för Ebecos golvvärmesystem som jag installerat. Där var det en lite tunnare svart flexrör som man skulle ha till givaren. och om jag såg rätt på bilden så ser det ut som golvvärmekabeln kommer upp ur det röret...
 
L
J Josth skrev:
Ser ut som golvvärmekabeln är kopplad på "sensor" och givarkabeln är kopplad på "load". Inte undra på att det blir fel då.
Får sätta på mig glasögonen :), dom tamparna sitter fel
Du har rätt :) skift på givar och Vkabel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.