3 038 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Problem med golvvärme
Hej,
Vi har nyligen köpt ett hus med golvvärme i bl.a. köket som inte verkar fungera ordentligt.
På ett visst ställe blir det så varmt, det blir riktigt hett så man kan knappt stå där barfota utan att nästan bränna sig. Någon som vet vad det kan bero på?
På resten av golvet blir det inte så men det verkar inte gå att ställa in värmen ordentligt utan det blir lite för varmt
även på den lägsta nivån. Kan det vara termostaten det är fel på eller kan det vara något annat? Tacksam för svar
Mickan
Vi har nyligen köpt ett hus med golvvärme i bl.a. köket som inte verkar fungera ordentligt.
På ett visst ställe blir det så varmt, det blir riktigt hett så man kan knappt stå där barfota utan att nästan bränna sig. Någon som vet vad det kan bero på?
På resten av golvet blir det inte så men det verkar inte gå att ställa in värmen ordentligt utan det blir lite för varmt
även på den lägsta nivån. Kan det vara termostaten det är fel på eller kan det vara något annat? Tacksam för svar
Mickan
Det är en sommarstuga och bara golvvärme i köket, när vi sänker nivån går värmen ner något men fortfarande alldeles för varmt på lägsta nivån.L Liteavvarje skrev:
Om ni inte kan få ner värmen , så kan det vara termostaten som bråkar ,
Det med att det blir extra varmt på ett ställe kan bero på flera orsaker , slingorna ligger för tät just där , det andra som är sämre , att det är fel på slingan
Har ni någon uppgift på vem som lagt värmegolvet , det ska utföras av en elektriker och det är bara han som har utfört det , som har full koll hur det är utfört , om det inte finns uppgifter på det , så kan förra ägaren lagt det själv och kanske haft hjälp av elektriker och koppla in .
Det är inte möjligt att säga något på distans , en elektriker måste mäta upp det hela
Det med att det blir extra varmt på ett ställe kan bero på flera orsaker , slingorna ligger för tät just där , det andra som är sämre , att det är fel på slingan
Har ni någon uppgift på vem som lagt värmegolvet , det ska utföras av en elektriker och det är bara han som har utfört det , som har full koll hur det är utfört , om det inte finns uppgifter på det , så kan förra ägaren lagt det själv och kanske haft hjälp av elektriker och koppla in .
Det är inte möjligt att säga något på distans , en elektriker måste mäta upp det hela
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Nej då, du har förklarat problemet utmärkt. Elvärmegolv ska inte bli tokvarma på enskilda öppna golvytor så något är fel med antingen förläggningen eller kabeln i sig. Det ska finnas dokumentation på ert golv. Det vore intressant att veta ifall det är serieresistiv, parallellresistiv eller självbegränsande värmekabel. Är kabeln ingjuten eller hur ligger den?M mickan skrev:
Vi har inte fått någon dokumentation för golvet och vet inte vem som har lagt det eller hur kabeln ligger. Just på det ställe där det blir riktigt varmt står det en stor kista, kan det göra att det blir mycket varmare just där? Annars kan det nog vara att han ställt dit kistan för att vi inte skulle märka det.. Ska flytta på kistan nästa gång vi är i stugan för att se om det hjälper
Finns bara ett sätt att veta hur slingorna ligger , så skaffa en ir-mätare , behöver inte vara proffsgrejer , stäng av värme , vänta tills golvet svalnat , sätt på värmen max så kommer golvet att bli värmerandigt av kablarna under , tror inte att dom ligger djupt , eftersom det är ett klinkergolv på trä
Och ta bort kistan , den kan var tätt mot golvet värmen går inte ut .
Detta med GV är en klassiker , inga mattor värmen stannar upp under dom , gäller alla
GV -system
Och ta bort kistan , den kan var tätt mot golvet värmen går inte ut .
Detta med GV är en klassiker , inga mattor värmen stannar upp under dom , gäller alla
GV -system
Kistan fungerar som en isolerande filt. Golvet får ingen avkylning under den, därför blir det extra varmt just där. Om golven i övrigt är för varma trots att ni ställt ner termostaten kan felet vara att relät i termostaten bränt fast i slutet läge eller att golvgivaren är trasig så att värdet som termostaten reglerar efter blir fel. De flesta golvvärmetermostater går att använda som rumsgivare utan att givaren i golvet används. Möjligen går det att ringa in felet på så vis.
Klicka här för att svara
