Hej!
Jag har två gamla element jag tänkte sätta i garaget men jag blir inte klockan på vilken anslutning jag ska ha. Jag mäter ca 38mm invändigt, se bild. Vad kan det vara R1 1/4"?

Mätning av en elementanslutning med en skjutmått visar ca 38mm invändig diameter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ca 38mm

Mätning av gammalt elementrör med måttband visar ungefärlig invändig diameter på 38mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det verkar inte gå att skruva bort röret

Någon som vågar sig på att gissa när dessa kan vara tillverkade?
 
Tanken är att sätta en bussning till ett ventilhus märkt 15, se bild.

Rörkopplingar och ventiler på tegelgolv, till synes avsedda för VVS-arbete eller liknande installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror detta är rsk 4806075 15R

Vad sjutton skall det vara för bussning?
 
Redigerat:
Krilleman
Den muttern är tilltänkt att täta koniskt på en termostat.

Gänga loss hela böjen och mät gängan där. (Det går!) Köp en passande bussning och montera en ny böj med mutter fast i rätt storlek som passar direkt på termostaten!
 
Så du tror man kan skruva loss röret? Det vore ju det bästa. Jag tyckte det inte såg lika ut som på övriga radiatorer jag har. Jag ska ta fram radiatorn och prova.
 
Krilleman
Det går. På med rörtången!
 
Eftersom som det ser ut att vara lin/linolja och gammal färg underlättar det om du har möjlighet att värma lite innan du lossar.
 
Krilleman
Ser ut att vara 25-gänga. Inga större problem.
 
Det gick med lagom mycket våld. Den släppte precis när jag var beredd att ge upp!

Radiatorkoppling med gängad del och mutter, nötta ytor, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytterdiametern på gängan mäter ca 33mm

Hur gör man med returen? Denna har ju en stor lekande mutter. Ser inte ut som jag får plats rörtången bakom. Helst skulle jag ju vilja byta den mot något smidigare.

Radiator med borttagen mutter, rörtång och skruvmejsel på ett trästycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Returen
 
Krilleman
33mm = 1" eller 25.

Ögonmåttet är tydligen kalibrerat! :D

Finns det två spår invändigt i returen på nippeln?
 
Menar du att R25 skulle vara 33mm utvändigt?

Så här ser returen ut. Verkar vara en kona?
Närbild av en rördel med konformad anslutning täckt av rost och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kona?
 
Krilleman
Precis. 25-gänga har ca 33mm i ytterdiameter.

Kan du mäta innerdiametern i nippeln. Det kan gå att få loss den med en sk. nippelnyckel som är till för ändamålet!
 
Aha, man drar alltså i de där två spåren invändigt du nämnde tidigare. Tog ett tag innan jag fattade det. Dags att dammsuga ebay efter ett verktyg då. Eller kanske försöka göra ett själv.
 
Krilleman
Mät innerdiametern så kan gå ner i källaren och kika om vanliga nippelnyckeln passar.

Fjäska lite hos någon röris med en bullkrans så kan du nog få låna en!
 
Staffans2000
Eller med något annat som passar, tex. ett fyrkantsjärn.
 
En värmepistol riktad mot en radiator med en rörtång och anpassad nyckel redo för reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där släppte den! Jag värmde på och hittade en nyckel med lämpligt skaft som passade samt rörtång.
 
  • Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.