Hej!
Sökte först efter en byggfläkt 5-9KW men så började jag fundera.
Finns det inte någon bärbar luftvärmepump, skulle man kunna få lite billigare värme vid behov?
Eller så håller säkringen bättre vid så höga effekter (16A huvud säkring)

När jag sökte, fanns många alternativ "bärbar kyla" (men det är ju något annat).

//Jan
 
L
Tror inte du hittar något sådant , jag har inte sett en VP som är transportabel , annat än stora som transporteras till fast plats .
Byggfläktar finns i 1 fas upp till 2200W , har för mig 1 fas 3KW 16 AMP
3 fas 3KW 10 amp , 6 KW 10 amp 9 KW 16Amp
Sätt inte in någon värmefläkt för rum eller bil , dom klarar inte att gå 24/7
 
Elux har en rums portabel ac som även kan göra värme. Kräver rör ut genom vägg/fönster. Troligtvis tveksam effekt, men har inte testat den själv.
 
Tack!
Hittade denna - Electrolux EXP12HN1W6 Luftvärmepump
https://www.electroluxhome.se/hem-hushall/klimat-ac/portabel-ac/exp12hn1w6/
Inte riktigt säker vad "Värmefaktorn (COPrated) = 2,7", "Värmekapacitet, Prated = 3kW" samt "Energiförbrukning, kWh/ 60 minuter = 1,3" riktigt innebär, men om jag förstår rätt har den en verkningsgrad på 2,7. Låter faktiskt riktigt trevligt, men vid en grundligare studie av "manualen" hittades följande .: "ChillFlex Plus, flyttbar aircondition/värmepump för
maximal effektivitet. Den kyler ner, vämer upp och
avfuktar. Värmepumpfunktionen kan användas när

utomhustemperaturen är mer än 10°C"
Vilket jag upplever som en begränsning med denna modell.
 
A Albireo skrev:
Tack!
Hittade denna - Electrolux EXP12HN1W6 Luftvärmepump
[länk]
Inte riktigt säker vad "Värmefaktorn (COPrated) = 2,7", "Värmekapacitet, Prated = 3kW" samt "Energiförbrukning, kWh/ 60 minuter = 1,3" riktigt innebär, men om jag förstår rätt har den en verkningsgrad på 2,7. Låter faktiskt riktigt trevligt, men vid en grundligare studie av "manualen" hittades följande .: "ChillFlex Plus, flyttbar aircondition/värmepump för
maximal effektivitet. Den kyler ner, vämer upp och
avfuktar. Värmepumpfunktionen kan användas när

utomhustemperaturen är mer än 10°C"
Vilket jag upplever som en begränsning med denna modell.
Jag har en sådan värmepump/ac som du kan få billigt av mig. Körd som ac max 5 timmar.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.