Hejsan

Många detaljer och info därav lång text, kämpa på!

Brukar kunna lösa det mesta men får inte ihop dessa siffror.

Mitt nuvarande hus är på 2 plan och totalt 122kvm från 1880-talet och inte bra isolerat och värms upp av 2x luftvärmepumpar och en varmvattenberedare på 180l. El golvvärme i badrum och tvättstuga.
Vi är 2 vuxna och 1 barn och tar 2 bad per dag och har det ca 18-21 grader inomhus (diffar pga många rum och klen isolering, gamla original fönster 1 glas med lösa innanfönster 1 glas)
Eldar ca 3 kubik björkved i vår kakelugn per år uteslutande under köldknäppar på vintern.
Vår totala elförbrukning ligger på 1 år på 22000kwh.
Detta är med allt. Uppvärmning av luft, vatten, hushållsel. Kostar ungefär 20.000-25.000kr per år beroende på elpris. 1500kr för ved så totalkostnad för all el och uppvärmning 21.500 - 26.500 kr per år. Uppgifter sammanställda under 3 år, snarlikt varje år.
Allt normalt änsålänge.

Har köpt ett till hus på landet för det är dit vi vill. 30-tals hus, 1-1/2 plan 175kvm källare 50kvm, egen brunn, vedeldad panna, 750x 2 ackumulator tank, vattenburen värme radiatorer i alla rum utan källaren, 50% 2 glas fönster 50% 3 glas, helt klart bättre isolerat på alla sätt och vis än mitt nuvarande.
Nu till problemet.
Har bott ett yngre par där och jag fick nyligen reda på all energi förbrukning och jag fattar inget.

20.000 kWh per år. Det är alltså hushållselen och en elpatron på 3kw i vattenberedaren som kan hjälpa till om det är kallt.
Och 30-40 KUBIK 50 cm björkved per år.
Här går alla mina tankar bet.
Visst vedpannan har några år på nacken men kan ändå värma ackumulatortankarna till 80grader plus.
Hur kan det gå åt så mycket el och ved till detta hus det begriper jag inte.
Har klämt lite på säljaren av huset ang siffrorna men det är bara så det varit och får inga utförligare förklaringar, dom vet nog ärligt inte mer.

Min spontana tanke var att skippa vedpannan och sätta in 2x luftvärmepumpar kostnad 15.000kr x2 och en varmvattenberedare 10.000kr för att täcka alla behov för det går i nuvarande hus som är sämre isolerat.
Men jag kan inte ge upp på att få klarhet i alla siffror. Det har varit min övertygelse att det är bland det billigaste att värma ett hus med vedpanna och ackumulatortank men nu vet jag inte längre.
Kan vedpannan vara sjukligt gammal och extremt låg verkansgrad, i kombination med att dom övereldat och haft det mycket varmt inne samtidigt som precis varenda el pryl stått på full spetta dygnet runt året runt?

Ska man satsa på en ny vedpanna med 93% verkansgrad och på 50 ish kW effekt och hoppas att det täcker behovet och kanske ändra om elpatronen är fel inställd så den värmer alldeles för mycket. Eller ska jag kombinera den gamla vedpannan med en luft/vattenvärmepump och gå den vägen?
Kan ackumulatortankarna vara kasst isolerade?

Wall of text men svara på det du vill och kom med dina funderingar.

Finns massor med antaganden och okända variabler här. Otroligt svårt att jämföra utan att ha mer specifika siffror/fakta att gå på.

1) Det är ett större hus, och följaktligen drar det mer värme.
2) Är väl rätt stor skillnad på om det är en riktig vedpanna eller om det är en kombipanna.
3) Innetemperaturen spelar också stor roll.
4) Bättre isolerat? Är det glas-/stenull och inte vind- och gnagartätat så kanske det inte finns så mkt kvar av isoleringen?
5) Vindtätt? Är ett hus inte vindtätt så drar det mkt energi oavsett hur välisolerat det är.
6) Fönster och fönsterytor (m2). (Även dörrar) Det är inte alls säkert att fönstren är bättre isolerade än era 1+1 glas. Större fönsterytor påverkar eftersom även de bästa nya fönster har betydligt sämre värden än en vägg.
7) Ventilation kan vara en stor värmebov.

Är förmodligen en kombination av olika saker som tillsammans ger resultatet.
Steg 1 är att ni flyttar in och bor åtminstone ett år och ser vad era siffror blir.
Då har ni eliminerat alla skillnader som beror på användarna och deras behov, dvs er familj och livsstil vs de som hade huset före er. Skillnaden som finns kvar är den faktiska skillnaden i energibehov för de respektive husen.

Har kollat upp uppgifterna angående driftskostnader och det som angivits stämde inte.
Elbolaget uppgav att 9000kwh förbrukades under 2017.
Kanske 5000kwh hushållsel 4000kwh elpatron, en gissning.
Har fått mer information av andra med liknande hus och samma uppvärmning och det kan ligga på 40m3 ved /år.
Nu ser siffrorna bättre ut. Är upp till mig att hitta billig ved, här kostar den 500kr/m3 oavsett mängd. Grymt dyrt. Skulle jag ha 30m3 får ja betala 19.000 totalt och få det hemkört. 4.000kr för att det ska köras 1-2 mil.

Som svar på dina punkter.
2. Det är en vedpanna och går endast att elda ved i den.

3. Innetemp 20

4. Hur kollar jag isoleringen?

5. Hur kollar jag om det är vindtätt?
Det drar inget vid dörrar eller vid fönster med gummilist. Dom utan var lite kallare vid kanten. Ska givetvis inhandla någon bra list att täta med.

6. Har också läst att gamla 1+1 kan vara rätt bra men en enkelt jämförelse gjord av mig så kände jag att det ena huset var mindre kall vid fönsterna.

7. Ventilation var överallt helt passiv, det var bara ett hål ut med galler och en platta man kunde vrida på för att bestämma hur mycket det ska vara öppet.
Hur är denna lösning, reglerar huset själv eller kan den dyrbara värmen "åka ut" då det inte finns någon fläkt eller annat som styr flödet.

Att det sägs vara en vedpanna betyder inte att drt är det. När jag flyttade in var det en inte alltför gammal ”vedpanna”, men en östeuropeisk kokspanna är inte optimal för ved även om man säljer den som vedpanna. Det samma gäller för svenska kokspannor från 50talet.

Skall kolla och återkomma med vad det egentligen är för panna så kanske någon kunnig här kan säga hur bra och effektiv den är! :)

Isoleringen kollar du genom att se vad/hur huset är byggt.
Är det t ex stenväggar eller trädito?
Hur tjocka är de?
Vilken typ av fasad?
Vilken typ, och hur tjock är isoleringen på vinden?

Alla dörrar och fönster måste vara helt täta. Bra tätningslist är o-ringslister i silikongummi. De är väldigt flexibla och klarar gamla sneda och vinda fönster och dörrar där springorna kan variera rätt kraftigt i mm. Det är också viktigt att vara noggrann vid uppsättandet så att det blir tätt även i hörnen.

Vindtätt kollar man när det blåser ordentligt ute på vintern, och flera ggr så man har känt efter när det blåser från olika väderstreck. Man känner med handen/fingrarna var det drar in kalluft.
Klassiska ställen är runt dörrar och fönster, dels mellan bågar och karm, och dels mellan karm och vägg, även golv/tröskel för dörrar).
Sedan är det längs alla golv- och taklister.
Om det finns gamla spikade plank-/brädgolv så kan det dra i springorna också om bjälklaget inte är tätt mot ytterväggarna.

Låter som att det är självdrag i huset.
Idealt ska det då komma in luft utifrån i sovrum och vdgsrum/allrum, och ventileras ut genom köksventil och badrumsventil.
Pannan drar ut en hel del luft, men gissningsvis sköts det helt i källaren, dvs det finns tilluftsventiler i källaren.
Självdrag fungerar bäst, och kanske rent av lite för bra när det är kallt ute. På sommarhalvåret brukar det inte fungera så bra, men då kan man ju öppna fönster och dörrar å andra sidan.

Det är bra att det är vedeldat med varm skorsten. Huset är byggt för det och kommer att fungera bra, både ventilationsmässigt och hållbarhetsmässigt. T ex förser skorstenen vinden med lite extra välbehövlig värme, och brukar förhindra att det blir för fuktigt, (så att mögel trivs).

Allt det här tar sin lilla tid, och det kan det få göra. Först hittar ni de stora problemen relativt snabbt, och sedan de mindre allt eftersom.

Oldboy Oldboy skrev:
Isoleringen kollar du genom att se vad/hur huset är byggt.
Är det t ex stenväggar eller trädito?
Hur tjocka är de?
Vilken typ av fasad?
Vilken typ, och hur tjock är isoleringen på vinden?

Alla dörrar och fönster måste vara helt täta. Bra tätningslist är o-ringslister i silikongummi. De är väldigt flexibla och klarar gamla sneda och vinda fönster och dörrar där springorna kan variera rätt kraftigt i mm. Det är också viktigt att vara noggrann vid uppsättandet så att det blir tätt även i hörnen.

Vindtätt kollar man när det blåser ordentligt ute på vintern, och flera ggr så man har känt efter när det blåser från olika väderstreck. Man känner med handen/fingrarna var det drar in kalluft.
Klassiska ställen är runt dörrar och fönster, dels mellan bågar och karm, och dels mellan karm och vägg, även golv/tröskel för dörrar).
Sedan är det längs alla golv- och taklister.
Om det finns gamla spikade plank-/brädgolv så kan det dra i springorna också om bjälklaget inte är tätt mot ytterväggarna.

Låter som att det är självdrag i huset.
Idealt ska det då komma in luft utifrån i sovrum och vdgsrum/allrum, och ventileras ut genom köksventil och badrumsventil.
Pannan drar ut en hel del luft, men gissningsvis sköts det helt i källaren, dvs det finns tilluftsventiler i källaren.
Självdrag fungerar bäst, och kanske rent av lite för bra när det är kallt ute. På sommarhalvåret brukar det inte fungera så bra, men då kan man ju öppna fönster och dörrar å andra sidan.

Det är bra att det är vedeldat med varm skorsten. Huset är byggt för det och kommer att fungera bra, både ventilationsmässigt och hållbarhetsmässigt. T ex förser skorstenen vinden med lite extra välbehövlig värme, och brukar förhindra att det blir för fuktigt, (så att mögel trivs).

Allt det här tar sin lilla tid, och det kan det få göra. Först hittar ni de stora problemen relativt snabbt, och sedan de mindre allt eftersom.
Vilket fantastiskt svar.
Vedpannan är f.ö en Hs tarmen plus troligtvis 30kw.
Kollade vinden och det låg spån riktigt ojämt och blandat med gula isolerark.

Fönster har en "fräst" kant som det ska vara lämpligt att stoppa o formade lister i, saknas på alla fönster.
Dörrarna är nyare och drar inget märkbart mycke.

Efter efterforskningar så kan man få problem om man byter från eldning i murstocken till annat samt om man isolerar vinden för kraftigt. Skorstenen kan ta skada och källaren kan bli fuktig. Får ta ut en expert på detta troligtvis.

Drt är ju en vettig vedpanna. Så den vinner man inget på att byta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.