3 062 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Värmepump problem
Sida 1 av 2
Hej !
Har problem med vår värmepumpen, har öppet expantionskärl... Sedan några dagar rinner det hela tiden ca 1 liter i timmen .. i skvalleröret. Samt att jag får smutsigt vatten i tappkranen på varmvatten sidan ..... Kan det vara ett inreläckage ??? Mvh Petter
Har problem med vår värmepumpen, har öppet expantionskärl... Sedan några dagar rinner det hela tiden ca 1 liter i timmen .. i skvalleröret. Samt att jag får smutsigt vatten i tappkranen på varmvatten sidan ..... Kan det vara ett inreläckage ??? Mvh Petter
Det låter som något läckage, ja. Vad är det för värmepump/typ av beredare? Har felet uppstått plötsligt, eller efter att ni har gjort något, t ex fyllt på vatten i värmesystemet?
Finns det någon offeranod i beredaren som borde bytas regelbundet?
Finns det någon offeranod i beredaren som borde bytas regelbundet?
useless skrev:
useless skrev:
Hej igen !
Har en Nibe fighter 1215 funkat kanon tills för en vecka sedan då det börja rinna i spillröret från det öppna expansionskärlet. expansionskärlet har suttit på den värmepanna som tidigare fanns i huset... kunnat elda vid strömavbrott o när kylan krypin ner...
öppnat på shunten på vedpanna o vattnet i spillröret från expansionskärlet sprutar ut vatten... mycket...
Skruvat bort panna när jag först trodde det var den som läkte i genom mellan pannvatten o kall/ varmvatten... men problemet blev värre när panna blev bort kopplad ...
Stänger jag nu av kallvattnet till värmepumpen funkar det men öppnar jag sprutar vattnet ut i spillröret från expansionskärlet ... måste vara något med värmepumpen???
Kan detta vara problemet med att det kommer skitigt varmvatten i tappkranen ???
ang. offeranod ska det inte vara någon enligt Nibe????
Tack ni som kommentar inlägget ... Med vänlig hälsning Petter
Säkert läckage i varmvatenberedaren mot värmesidanL lille-pe skrev:Hej igen !
Har en Nibe fighter 1215 funkat kanon tills för en vecka sedan då det börja rinna i spillröret från det öppna expansionskärlet. expansionskärlet har suttit på den värmepanna som tidigare fanns i huset... kunnat elda vid strömavbrott o när kylan krypin ner...
öppnat på shunten på vedpanna o vattnet i spillröret från expansionskärlet sprutar ut vatten... mycket...
Skruvat bort panna när jag först trodde det var den som läkte i genom mellan pannvatten o kall/ varmvatten... men problemet blev värre när panna blev bort kopplad ...
Stänger jag nu av kallvattnet till värmepumpen funkar det men öppnar jag sprutar vattnet ut i spillröret från expansionskärlet ... måste vara något med värmepumpen???
Kan detta vara problemet med att det kommer skitigt varmvatten i tappkranen ???
ang. offeranod ska det inte vara någon enligt Nibe????
Tack ni som kommentar inlägget ... Med vänlig hälsning Petter
Hej o tack för ditt svar! Jo vår rörkille i byn som monterat åt oss var hit i går och han konstatera att det är varmvattenberedaren... .. Får se vad försäkringsbolaget o Nibe har att säga till veckan...? Gott slut o gott nytt!
Trist slut på ¨året, hur gammal är pumpen, och vilken modell?L lille-pe skrev:
Har du arcticförsäkringen? Pumpen har ju några år på nacken, men den ska ju gälla tills den är 12 år gammal, så någon slags hjälp får du mest troligt. Om de inte vill repa för att pump är för gammal, så ge dom förslaget att koppla in en extra varmvattenberedare bara, och koppla ihop med din nuvarande pump,, och plugga gamla beredaren, då blir den ju som en volymtank.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Råkade ut för samma sak på en 15 år gammal Thermia för några år sedan. Arctic-försäkringen gav 28 000 kr i näven (offererat pris för bute av interna VVB) vilka blev startkapital för en ny pump. Så det finns gott hopp!
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Arctic täcker nog allt då. Det viktiga är att du har en hemförsäkring somskulle täcka om det inte vore för åldersavdraget.
Är du sker på att hemförsäkringen har 100% åldersavdrag? Ofta är det rätt långa avskrivningstid för anläggningen.
Är du sker på att hemförsäkringen har 100% åldersavdrag? Ofta är det rätt långa avskrivningstid för anläggningen.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jag fick också 100% åldersavdrag på pumpen (Länsförsäkringar, 15 år gammal pump). Kontaktade skaderegleringen och fick ett intyg på att de gladeligen ersatte skadan med 0 kr och skickade detta till Arctic.