1 945 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Tidsstyrd elgolvvärme - Svår att tjäna in?
Försökte mig på att räkna på hur mycket man sparar på tidsstyrd golvvärme. Jag räknade på ett 6m2 stort (bad)rum med energiåtgång på 134kWh per m2/år och att man sänker energiåtgången med 5% för varje grad man minskar temperaturen. Vidare räknar jag på att temperaturen sänks 13h per dygn (i verkligheten är det nog kortare tid eftersom det sitter logik i termostaterna som drar på värmen tidigare).
Jag kommer fram till att man sparar 22kWh el per år i bästa fall. Ska man byta ut befintliga termostater till detta (1000kr styck) så tar det 45 år tills man har tillbaka investeringen...
Det verker ju vansinne att installera tidsstyrd golvvärme; eller har jag räknat fel?
Länk till antagande om förbrukning per år etc.
https://energiradgivningen.se/lagenhet/uppvarmning
Jag kommer fram till att man sparar 22kWh el per år i bästa fall. Ska man byta ut befintliga termostater till detta (1000kr styck) så tar det 45 år tills man har tillbaka investeringen...
Det verker ju vansinne att installera tidsstyrd golvvärme; eller har jag räknat fel?
Länk till antagande om förbrukning per år etc.
https://energiradgivningen.se/lagenhet/uppvarmning
Det kommer väl i ett annat läge om man väljer en termostat med timer från början. Jag tror att det finns ganska stora felmarginaler i din beräkning. Men antagligen inte så stora att du inom rimlig tid rent ekonomiskt kan vinna på att byta en fungerande termostat till en ny för 1000 kr.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det är nog värre än så. Du sparar bara värme när golvet faktiskt svalnat till en lägre temperatur. Dvs. om du sänker till 18 grader, oc det tar 5 timmar innan golvet blir 18 grader, och termostaten börjar värma igen 2h innan temperaturen skall vara tillbaka. Då sparar du bara under 6 timmar. Visserligen lite när temp sjunkit en grad osv.
All el som du inte tillför medan golvet svalnar, kommer att gå pt till att värma upp golvet igen. Det du sparar är att det går åt mindre energi att hålla golvet på 18 än 22 grader
All el som du inte tillför medan golvet svalnar, kommer att gå pt till att värma upp golvet igen. Det du sparar är att det går åt mindre energi att hålla golvet på 18 än 22 grader
Klicka här för att svara