Smaksak. Jag tycker rakt ned hela väggen, böj ut 45° längst ned och vinkla 90° direkt.
Termoventilen kommer med all säkerhet att registrera värme från rören och kanske stänga
om du har dom så nära varandra , då blir det svalt i rummet , rören bör nog gå så långt till höger som möjligt , så det inte blir påverkan
om du har dom så nära varandra , då blir det svalt i rummet , rören bör nog gå så långt till höger som möjligt , så det inte blir påverkan
Provböjde lite på ett annat ställ där det var 90mm vägg-radiator, det gick preciiis med min bockare. Tror inte 75 mm kommer gå. Men det såg OK ut, kommer kanske köra på 30 grader ut från väggen och sedan 90 grader åt sidan.
Det är alltid bra att försöka separera tilloppet och termostaten så gott det går.M -MH- skrev:
Bockningsmässigt så tycker jag att det ser snyggast ut precis som du beskriver. Såhär ser det ut i mitt eget pannrum:
(lite suddiga bilder men mobilen har börjat gjort sitt...)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nåt sånt där då?
Jag blev inte riktigt klok på era böjbeskrivningar, så använde benditonline. Funkade bra för mig! Kanske olika metoder passar olika personer, var nästan på väg att skriva ett program för att beräkna längder och radier.
Tackar, tackar! 
Behövde inte nalla av extrarören, det är ju lätt att man böjer åt fel håll. Har jag hört...
Försökte böja ett gammal 15mm som jag hade över, men det gick tvärt av. Kanske för att rörisen hade värmt i den delen?
Hur gör proffsen, bockar och löder rören och klamrar sen, eller sätter upp klamrarna först för att lättare få allt rakt?
Behövde inte nalla av extrarören, det är ju lätt att man böjer åt fel håll. Har jag hört...
Hur gör proffsen, bockar och löder rören och klamrar sen, eller sätter upp klamrarna först för att lättare få allt rakt?
Monterar allt på vägg först, drar rören sen. Absolut enklast enligt mig.
Om man sätter första klamman nära bockningen så blir det dessutom snyggare för då finns det mindre marginal att fuska på.
Man måste göra helt rätt då helt enkelt. Bockar man för lite så spretar röret iväg direkt. Men det blir ett bättre resultat! Det är här många slarviga fuskar och bara sätter två klammer på vägen ner till radiatorn vilket öppnar för att man inte behöver vara så noggrann.
Om man sätter första klamman nära bockningen så blir det dessutom snyggare för då finns det mindre marginal att fuska på.
Man måste göra helt rätt då helt enkelt. Bockar man för lite så spretar röret iväg direkt. Men det blir ett bättre resultat! Det är här många slarviga fuskar och bara sätter två klammer på vägen ner till radiatorn vilket öppnar för att man inte behöver vara så noggrann.
En bra grundregel är att alltid köra på tre klammer mellan vertikal ledning, tak/golv.
Max mått 90cm mellan klammer ståendes.
Liggandes ledning räcker med max 60cm mellan klammerna för att få installationen godkänd. Skolor brukar ha 30cm mellan klammer.
Max mått 90cm mellan klammer ståendes.
Liggandes ledning räcker med max 60cm mellan klammerna för att få installationen godkänd. Skolor brukar ha 30cm mellan klammer.