Hej!
Jag har ett litet problem. Det blir otroligt varmt i huset (ca 25-27 c) Vet inte vart jag ska börja kolla riktigt varför det inte går att få ner värmen. Har skruvat ner termostaten i hallen på övervåningen. Vaknade nu och stängde av pelletsbrännaren så det kan hinna kyla av lite. Vad kan vara fel? Vart ska jag börja titta?

//Markus H W
 
Börja med shunten och tillhörande styrning. Shuntventilen kan ha kärvat ihop, motorn lagt av, utetempgivaren glappar/mäter fel så att styrsystemet tror att det är kallare ute...
 
Tack för input.
Har kollat om shunten funkar och det gör den. Inga sensorer verkar vara trasiga enligt bruksanvisningens kontroller. Men man vet ju inte... Däremot blinkar den gula lampan på shunten. Ska tydligen vara indikation på för hög framledningstemp. Sänkte framledningstempen och nu får jag vänta.
Shunt med etikett och tänd gul indikatorlampa indikerande hög framledningstemp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för styrsystem? Går det att se temperaturer i klartext där?
Vad är den riktiga (uppmätta) temperaturen efter shunten jämfört med börvärdet?

Att den gula lampan lyser betyder inte att något är fel. Shunten ska öppna och stänga lite då och då för att kontinuerligt anpassa framledningstempen efter önskat börvärde.
 
@useless
Thermomatic cbj och rs
Värmeregleringsutrustning med en ThermOmatic CBJ motor/reglercentral och en ThermOmatic RS rumsgivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej, det enda jag kan se är mätaren på pannan och mätarna på dom två tankarna.

Tog bilden precis när lampan var tänd annars blinkar den hela tiden, vilket enligt bruksanvisningen tyder på för hög framledningstemp.
Har ingen aning om jag har flera givare i eller utanför huset då jag inte bott här så länge.
Har satt golvvärmen i källaren på minsta.
 
Fler bilder på hur allt ser ut.
Visa bilaga 251233 Värmepanna med termometer, isoleringskanal och en del rost eller slamavlagringar på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrollpanel med mätare för vattentryck och pann temperatur med knappar och reglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiatorkoppling med termostat, rör och ventiler monterade på en vägg intill en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmefördelare och rör vid en hörnvägg med synlig kabeldragning och termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepannans anslutningar och reglage med rör och termometer på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Som dom säger , vilken temp har du ut på röret efter shunten , det som går till elementen
Ett riktvärde mellan tummen och pekfingret är ca +42C vid noll ute ocg ca +45C vid - 3C
du måste börja där för att få en bild vad som kan fela
I vilken landsända bor du i ??
 
Om shunten blinkar flr förhör framledningstemperatur betyder det att den inte lycka reglera ner framlednibgstemperaturen. Det är inte givare eller något annat fel. Det är shuntmotorn eller shunten som inte funkar som den ska. Testa att vrida ner slunten manuellt.
 
@Liteavvarje
Temperaturen direkt efter shunten är ca 43c. Ser att motorn rör sig när sambon rör temperaturgivaren. Ser ju dock inte om motorn ändrar nått i shunten eller om den bara slirar. Får ta bort och testa.
Bor i Örebro trakten.
 
Om den blinkar borde den stå i ändläget.
 
L
Örebro är i temperaturzon C på de flesta shuntregleringar , det som förefaller lite underligt är att du nu har ca +43C och det är för varmt inne , går det inte att ställa ner kurvan lite till , på den svarta vredet i nedre hörnet på regleringen
Enligt lamporna så känner den att det är för varmt och vill stänga , och gör det nog .
Prova med att ställa ner lite , bara något streck , och se om utgående temp sjunker , det är trögt med vattenvärme , så det kan ta några timmar innan det märks
Om det fortfarande blir blir för varmt så läcker nog shunten lite ,
Som du sa , ta bort motorn och ställ ned manuellt , fungerar det då , så kan motoraxen ha slirat lite , så det inte stänger helt , utan sipprar lite förbi
 
Det svarta vredet är inte för att ställa ner kurvan. Regulatorn har för övrigt inga kurvor.

Det hjälper inte att vrida på inställningarna om shunten redan försöker stänga så mycket det går. Det är högst sannolikt ett mekaniskt fel.
 
L
D Daniel 109 skrev:
Det svarta vredet är inte för att ställa ner kurvan. Regulatorn har för övrigt inga kurvor.

Det hjälper inte att vrida på inställningarna om shunten redan försöker stänga så mycket det går. Det är högst sannolikt ett mekaniskt fel.
Vi ska nog inte gå in på det nu , utan se om det går att hjälpa TS att få bättre konfort i huset
För att finna något fel i en anläggning måste det startas på ruta ett och inte mittemellan
Oavsett kurvor eller inte kurvor på den så är det en inställning av temperatur och ska användas för framledningstempens maximering , och då finns inget annat sätt att börja på
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
L
M Mhw skrev:
@Liteavvarje
Temperaturen direkt efter shunten är ca 43c. Ser att motorn rör sig när sambon rör temperaturgivaren. Ser ju dock inte om motorn ändrar nått i shunten eller om den bara slirar. Får ta bort och testa.
Bor i Örebro trakten.
Kan du ta en mera ljusare bild av shunten där lamporna sitter , den nuvarande är för svart
 
Vad är det du vill veta?
Det finns tillräckligt mycket information i tråden.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.