Hej!
Jag har ett litet problem. Det blir otroligt varmt i huset (ca 25-27 c) Vet inte vart jag ska börja kolla riktigt varför det inte går att få ner värmen. Har skruvat ner termostaten i hallen på övervåningen. Vaknade nu och stängde av pelletsbrännaren så det kan hinna kyla av lite. Vad kan vara fel? Vart ska jag börja titta?
//Markus H W
Jag har ett litet problem. Det blir otroligt varmt i huset (ca 25-27 c) Vet inte vart jag ska börja kolla riktigt varför det inte går att få ner värmen. Har skruvat ner termostaten i hallen på övervåningen. Vaknade nu och stängde av pelletsbrännaren så det kan hinna kyla av lite. Vad kan vara fel? Vart ska jag börja titta?
//Markus H W
Tack för input.
Har kollat om shunten funkar och det gör den. Inga sensorer verkar vara trasiga enligt bruksanvisningens kontroller. Men man vet ju inte... Däremot blinkar den gula lampan på shunten. Ska tydligen vara indikation på för hög framledningstemp. Sänkte framledningstempen och nu får jag vänta.
Har kollat om shunten funkar och det gör den. Inga sensorer verkar vara trasiga enligt bruksanvisningens kontroller. Men man vet ju inte... Däremot blinkar den gula lampan på shunten. Ska tydligen vara indikation på för hög framledningstemp. Sänkte framledningstempen och nu får jag vänta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för styrsystem? Går det att se temperaturer i klartext där?
Vad är den riktiga (uppmätta) temperaturen efter shunten jämfört med börvärdet?
Att den gula lampan lyser betyder inte att något är fel. Shunten ska öppna och stänga lite då och då för att kontinuerligt anpassa framledningstempen efter önskat börvärde.
Vad är den riktiga (uppmätta) temperaturen efter shunten jämfört med börvärdet?
Att den gula lampan lyser betyder inte att något är fel. Shunten ska öppna och stänga lite då och då för att kontinuerligt anpassa framledningstempen efter önskat börvärde.
@useless
Thermomatic cbj och rs
Nej, det enda jag kan se är mätaren på pannan och mätarna på dom två tankarna.
Tog bilden precis när lampan var tänd annars blinkar den hela tiden, vilket enligt bruksanvisningen tyder på för hög framledningstemp.
Har ingen aning om jag har flera givare i eller utanför huset då jag inte bott här så länge.
Har satt golvvärmen i källaren på minsta.
Thermomatic cbj och rs
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det enda jag kan se är mätaren på pannan och mätarna på dom två tankarna.
Tog bilden precis när lampan var tänd annars blinkar den hela tiden, vilket enligt bruksanvisningen tyder på för hög framledningstemp.
Har ingen aning om jag har flera givare i eller utanför huset då jag inte bott här så länge.
Har satt golvvärmen i källaren på minsta.
Fler bilder på hur allt ser ut.
Visa bilaga 251233
Visa bilaga 251233
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som dom säger , vilken temp har du ut på röret efter shunten , det som går till elementen
Ett riktvärde mellan tummen och pekfingret är ca +42C vid noll ute ocg ca +45C vid - 3C
du måste börja där för att få en bild vad som kan fela
I vilken landsända bor du i ??
Ett riktvärde mellan tummen och pekfingret är ca +42C vid noll ute ocg ca +45C vid - 3C
du måste börja där för att få en bild vad som kan fela
I vilken landsända bor du i ??
Om shunten blinkar flr förhör framledningstemperatur betyder det att den inte lycka reglera ner framlednibgstemperaturen. Det är inte givare eller något annat fel. Det är shuntmotorn eller shunten som inte funkar som den ska. Testa att vrida ner slunten manuellt.
@Liteavvarje
Temperaturen direkt efter shunten är ca 43c. Ser att motorn rör sig när sambon rör temperaturgivaren. Ser ju dock inte om motorn ändrar nått i shunten eller om den bara slirar. Får ta bort och testa.
Bor i Örebro trakten.
Temperaturen direkt efter shunten är ca 43c. Ser att motorn rör sig när sambon rör temperaturgivaren. Ser ju dock inte om motorn ändrar nått i shunten eller om den bara slirar. Får ta bort och testa.
Bor i Örebro trakten.
Om den blinkar borde den stå i ändläget.
Örebro är i temperaturzon C på de flesta shuntregleringar , det som förefaller lite underligt är att du nu har ca +43C och det är för varmt inne , går det inte att ställa ner kurvan lite till , på den svarta vredet i nedre hörnet på regleringen
Enligt lamporna så känner den att det är för varmt och vill stänga , och gör det nog .
Prova med att ställa ner lite , bara något streck , och se om utgående temp sjunker , det är trögt med vattenvärme , så det kan ta några timmar innan det märks
Om det fortfarande blir blir för varmt så läcker nog shunten lite ,
Som du sa , ta bort motorn och ställ ned manuellt , fungerar det då , så kan motoraxen ha slirat lite , så det inte stänger helt , utan sipprar lite förbi
Enligt lamporna så känner den att det är för varmt och vill stänga , och gör det nog .
Prova med att ställa ner lite , bara något streck , och se om utgående temp sjunker , det är trögt med vattenvärme , så det kan ta några timmar innan det märks
Om det fortfarande blir blir för varmt så läcker nog shunten lite ,
Som du sa , ta bort motorn och ställ ned manuellt , fungerar det då , så kan motoraxen ha slirat lite , så det inte stänger helt , utan sipprar lite förbi
Det svarta vredet är inte för att ställa ner kurvan. Regulatorn har för övrigt inga kurvor.
Det hjälper inte att vrida på inställningarna om shunten redan försöker stänga så mycket det går. Det är högst sannolikt ett mekaniskt fel.
Det hjälper inte att vrida på inställningarna om shunten redan försöker stänga så mycket det går. Det är högst sannolikt ett mekaniskt fel.
Vi ska nog inte gå in på det nu , utan se om det går att hjälpa TS att få bättre konfort i husetD Daniel 109 skrev:
För att finna något fel i en anläggning måste det startas på ruta ett och inte mittemellan
Oavsett kurvor eller inte kurvor på den så är det en inställning av temperatur och ska användas för framledningstempens maximering , och då finns inget annat sätt att börja på
Kan du ta en mera ljusare bild av shunten där lamporna sitter , den nuvarande är för svartM Mhw skrev:
Vad är det du vill veta?
Det finns tillräckligt mycket information i tråden.
Det finns tillräckligt mycket information i tråden.