L
M Mhw skrev:
Ok... Nu händer det grejjer... När jag sätter på (eller stänger av) den cirkulationspumpen jag har på bild så går jordfelsbrytaren... Gjorde inte det förut.
Har du tittat i strömbrytaren hur det ser ut , färger på ledningarna , det som är underligt är att den slår ut JFB när du stänger av eller på , JFB ska i normalfallet inte lösa vid frånslag , är det egen JFB för den och har den egen säkring eller tillsammans med något annat
Kan det vara så att det är en laddningspump till tanken ,

• Gilla
Mhw
  • Laddar…
M Mhw skrev:
Nu har jag pratat med förra ägaren om hur shunten ska stå i 0-läget. Förmodligen är det plaströret till motorstyrningen som har blivit urgängat och börjat slira på axeln i kombination med att jag eller sotaren har kommit emot och stängt av cirkulationspumpen. Nu är elementen normalvarma och helt ok värme i huset. Ska så småningom sätta på golvvärmen i källaren men nu är det skönt att svalka av sig där lite
Får hoppas att detta hjälper. Det visar sig imorgon.
Tack för all hjälp!!!
Om cirkulationspumpen var avstängd borde det bli kallare i huset, inte varmare. Dock kan avsaknaden av cirkulation förklara varför shuntstyrningen tycker att det är för hög framledningstemp.

• Gilla
Mhw
  • Laddar…
Tror inte att någon av mina tre cirkulationspumpar fungerar längre. Varje gång jag försöker sätta på dom går strömmen i huset. Nog dags att ringa elektriker eller vvs reparatör... :(

L
Kolla vart ledningarna går från respektive pump , kanske till en gemensam dosa , då finns felet där någonstans , innan du tar hem elektriker , s.k okulär felsökning att tala om för elektrikern ,,
så behöver han inte leta där

L Liteavvarje skrev:
Kolla vart ledningarna går från respektive pump , kanske till en gemensam dosa
Värmesystem med cirkulationspump, rör och ventil i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten elektrisk säkerhetsbrytare monterad på en tegelvägg inomhus, omgiven av ledningar och rör.
Skapa konto
Installation av rör och kopplingar i ett skrymsle, inklusive en elektronisk komponent och kablar.
Skapa konto
Vit avloppsrörinstallation med kabeldragning och en strömbrytare fäst på ett rör, i en mörk och odefinierad miljö.
Skapa konto
Cirkulationspump i ett värmesystem monterad på rörledning i ett teknikutrymme.
Skapa konto
En öppen elektrisk vägguttag inramning med exponerad kabelanslutning och rörledningar i bakgrunden.
Skapa konto

L
Ledsen men det är ingen elektriker som kopplat här , det är hempul , antingen av gamla ägaren eller kompis till honom
Vart går den ledningen som är till vänster , ensam brun kopplad på brun och sedan till en brun med sockerbit till höger , det sitter nog en strömbrytare där och till en pump
( såg det på bilden , brytaren sitter på röret ) Alla pumpar verkar gå till dosan
Det är överledning till jord från noll , då löser JFB , om det var överledning mellan Fas ( +) och noll eller jord skulle säkringen gå sin väg ( kortis )
Tror inte alla pumpar är fel på , utan det är en som bråkar och är då matning till dom samma , då får du resultatet att ingen kan starta med mindre än att JFB löser
Även om det är skräpigt med inkoppling i dosan så ser det rätt ut , men hur det ser ut i pumparna är en annan sak och vilken som sagt upp sig går inte att säga utan att koppla ur en i taget , kan du se om det är en säkring till alla , slå ifrån den och tryck på strömbrytarna , löser JFB då , är det ett nollfel till jord i någon pump eller fel kopplat
Går det att snurra på alla pumpar , i bakkant på dom sitter troligtvis en blank skruv som gammal enkrona , ta bort den , kommer liiite vatten , i hålet finns axeln ta en halvstor mejsel och se om någon kärvar ( ett skruvspår i axeln )

Det är förmodligen bara pumpen som cirkulerar vattnet från pannan till acktankarna som är trasig och gör så jfl löser ut. Den pumpen som cirkulerar till elementen surrar iallafall hörde jag nu.

L
Eftersom det finns värme i huset , så rör ingenting nu , förrän du har har haft någon som kan det med EL på plats eller om du själv har kunskap om det , och felet har hittats

• Gilla
Mhw
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.