Värme allmänt
Marlen Eskilsson: Jag upptäckte just att TS är ett troll som kommer hit om och om igen. Stänger tråden. Beklagar att jag inte upptäckte det tidigare. /Moderator
Maxwells demon: Hade samma "problem". Är lite meck att få till blandat system med golvvärme shunt och radiatorer. Om du anser att radiatorn är tillräckligt öppen strypt så ligger nog fel på kurvan. Mixtra med värmepumpskurvan. Försök få kurvan så att du får varmare fram vid varmare väder. Ligg kvar med tempen vid kyla. Det brukar man få mixtra med kurvförskjutning. Ibland för man även ändra
olofh: Ok, då är det så som jag grunnande över. Förra huset hade vi Svedbergs ktx, digital med display mm. Verkar ha utgått, lite som att backa bandet
Nizztos: Japp, har koll på grupperna. Centralen är ny med många grupper så relativt enkelt att sprida lasten. Håller även koll på att de går på olika faser (20A säkrat / fas men här är det gammal koppling så känner så de inte blir varmt).
husky123: [citat] Ska slänga ner en fuktmätare som du säger. Vill tillägga att huset har varit mycket dåligt uppvärmt innan vi ägde det. Vi satte in luft-vatten-system för 2,5 år sedan.
Rignin: Ja men golvet får knappt något kände jag nu så vi glömmer det tillsvidare.
johnologi: [citat] Tack! Ha ha, och jag som har varit i vaket och kvalet om att sätta röret topp eller bak-monterat... då har jag ännu en anledning till att sätta den på toppen, särskilt nu när det ska bli en kall vinter.. Stort tack
alm82: Steglös är väl helt enkelt att önskad temperatur går att ställa in utan fasta steg. Tex 21,3 Det säger inget om hur duktig termostaten är på att hålla den tempen.
Kloge: Jag har tre st Adax Neo i ett uterum. Ger jämn och behaglig värme. Dem styr värmen steglöst och inte som de gamla elementen som gick antingen av eller på
Liteavvarje: Som jag skrev , det är en ESBE shunt du har och den länk jag hänvisade till är ESBE -grejer och passar rakt av på din shunt , inget märkvärdigt att sätta dit , bara vara lite försiktig med att vrida den axel som sitter där , det finns inget stopp på den , går att snurra hur många varv som helst ,men håll koll på den fasade delen hur den är , och shuntmotorn har tre ledningar en
sprwl: Hej, Har ett sutteränghus med 30cm lecakulor som isolering under plattan. Förstått att det motsvarar ca 10cm cellplast. Idag ligger det ovanpå plattan 50mm sand, sedan 20mm cellplast och ovanpå detta 22mm golvspånskiva. Min tanke var att lägga in 70mm spårad cellplast ovanpå platten istället och sedan golv på detta eller kanske 70mm cellplast och sedan spårad spånskiva ovanpå. Edit:
HashtagPL400: [citat] En viktig faktor ej att förglömma: hög temp inne brukar ofta resultera i en glad fru. Happy wife - happy life! ;)
Masajäkel: Jag proveldade själv några ggr i okt och det fungerade jättebra. Misstänker också det blivit tätt nånstans. Senaste gången fyllde jag på med gammal pellets som låg kvar i tidigare ägares gamla pelletsförråd som jag monterat ned. Såg det var mycket pelletsspån i. Tömde ur hela dygnsförrådet nu och lagt i lite åt gången och verkar som skruven matar fram iaf.
Alriksson: [citat] Anläggningen är äldre och då använde man ett öppet expantionskärl som ofta låg på vinden. Ett kärl som om systemet kokade eller överfylldes rann ut på taket i ett rör som är böjt neråt. Du har ett slutet system pga de röda expantionskärlet. Sitter en gummiblåsa i röda bollen som sköter trycket i systemet. Bättre i min mening för att slippa ett kärl på vinden som
Tvapac: Så korkad man är. Hade en bordsfläkt i källaren jag kör nu. Gratis....och oändligt mycket bättre. Ibland är det enkla och självklara det bästa.
Liteavvarje: Hacka på dom då , så får du se vad som händer , så många ska inte säga upp sig allteftersom , då måste det vara en brist i dom av något slag , det är dom nog ev medvetna om , men om dom tillstår det är en annan sak . Något mer kan jag inte säga i det här , hoppas att det blir bra , du kan ju återkoppla här hur det gick , andra kan dra nytta av det
Krilleman: Det låter som pumpen står stilla. Källaren kan då bli varm ibland via självcirkulation. Snurrar cirkulationspumpen som den ska? Kolla det först. Efter det kontrollerar du att du har tryck i systemet. Ca 1,0 bar är en standardinställning vid slutet system.
Daniel 109: Du behöver tömma radiatorn. Det låter som att du behöver lära dig hur din panna funkar helt enkelt.
Liteavvarje: Har det fungerat så länge som du säger , varför skulle det vara fel även denna vinter , det blir nog bra om du kör på samma sätt som det gjorts tidigare Har tydligen inte fryst sönder någonting
Liteavvarje: Eftersom den satt fastfanns det lite skit mellan axeln och muttern , när du vred på den så skavde skiten ur lite av tätgarnet Du kan prova om det går att dra lite på muttern , inte säkert det går , men kanske , Ev så tätar det till , att det kommer svartvatten är bara normalt Om det blir otätt , blir det Kalla Anka modell , en på golvet hink under eller häng i krok:) Svartvattnet
iMikael Lundgren: Det är gjort som du föreslog hemma hos mig. Sätt omvandlaren inte vid golvet som den sitter hos mig, den har blivit blöt flera ggr av cirkulationspumpar och diverse hantverkare. Att bara ha en regulator verkar bra.
useless: Dessutom drar en ny CP typ en femtedel så mycket ström, så efter 15 år är den gratis jämfört med den gamla.
putte22: Adax neo har bara wifi styrning inte sms styrning. Med adax appen så kan man styra och se temp vart som. Du kan ha don på frostfritt eller valfri temp sen ändrar man tempen på vägen hem eller till stugan.
Peter_K: Står ju iof att minikretsventilen kan anslutas direkt till värmesystem ett. https://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Golvvaermepaket-8-mm/Golvvaermepaket-L8-5.htm
PetraU: [citat] Nä du, nu har jag ju lärt mig massor!
Liteavvarje: Autoterm gick upp i IVT för många är sen Elschema här http://500120.com/wp-content/uploads/2015/02/Autoterm-C-200.pdf Enligt schemat för rumsgivaren är det en potensimeter 5400Kohm , och kopplas in på mittuttag och ena änden på den ( beror lite på höger vänster vridning
Grief: Har en Thermia från -86 som bara går och går. Ny kompressor 2007.