Byggahus.se

Lite frågor om kulvertar och panncentral

1. B
    Medlem · Blekinge · 66 inlägg

blumenthal

Medlem
    Jag planerar att bygga en panncentral för att få ut vedeldningen från huset nästa år och sitter nu och skissar. Tyvärr har jag ingen erfarenhet alls av kulvertar och därför är det mycket som är oklart.

Till att börja med har jag inte bestämt var själva pannhuset ska ligga. Jag har dels ett potentiellt ställe ca 30-40 m från bostadshuset, men estetiskt och logistiskt bättre är ett annat ställe 60-70 m från huset. 30 m extra kulvert är givetvis inte gratis men det är inte överdrivet dyrt heller. Värmeförlusterna från kulverten är också värda att ta hänsyn till men enligt mina beräkningar så är värmeförlusten på 30 m kulvert 50-60 W, vilket ärligt talat är försumbart i sammanhanget. Det lutar alltså kraftigt åt en pannplacering långt från huset. Tänker jag rätt här eller är det någon parameter jag missat?

Sedan är det frågan om typ av kulvert, plaströr eller kopparrör. Eftersom det handlar om vedeldning blir det höga temperaturer vilket talar för koppar. Men samtidigt har jag sett plastkulvertar som säger sig tåla 80 grader. Och jag kan inte riktigt se varför man skulle behöva mer än 80 grader i kulverten om inte värmeförlusten på vägen är väldigt hög, vilket jag inte hoppas att den blir. Så länge det är 60+ grader i andra ändan, så det räcker till att värma varmvatten, så bör det inte vara några problem.

Ska kanske tillägga att planen är att ha en mindre ackumulatortank inne i huset som värms av kulvertvattnet och sedan värmer varmvatten samt skickar ut vatten till radiatorerna.

Ytterligare en oklarhet är möjligheterna att sätta en grenkoppling på kulverten. I framtiden kommer jag att bygga en verkstad på vägen mellan pannhuset och bostadshuset. Då blir det naturligt att grena av kulverten för att fördela värme till båda husen som ska värmas. Men jag har inte sett några prylar för att faktiskt grena och skarva kulvertar nere i marken, så jag antar att det inte är meningen att man ska göra så. Ett enkelt sätt runt problemet är att dra kulverten så att den går under den framtida verkstaden och när verkstaden väl är byggd så blir det kulvert från pannhus till verkstad och ny kulvert från verkstad till bostadshus. Problemet där är att det blir en omväg, inte gigantisk, men 5-10 m extra kulvert räknat från pannhus till bostadshus. Kanske ingen katastrof, men det hade ändå känts bättre att kunna gå rakaste vägen och göra en avstickare till verkstaden på vägen, särskilt som bostadshuset alltid kommer att vara en mycket större värmekonsument än verkstaden.

Slutligen blir jag inte klok på vilket djup man ska lägga kulverten på. Dels ska den ligga på frostfritt djup och dels ska den ligga torrt. För min del är det inte helt lätt att kombinera då jag har tunt jordlager och rätt blöta förhållanden, särskilt vintertid. På vissa ställen ligger berggrunden så grunt att det inte är möjligt att lägga kulverten mer än några dm ner ändå, men även där det finns mer jord så kan man inte lägga kulverten en meter ner utan att den hamnar i grundvattnet. En variant antar jag är att lägga kulverten grunt och täcka den med markisolering för extra isolering och för att avskaffa frostrisken. Men är det nödvändigt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.