S
Hejsan

Ska byta panna i huset. Till befintlig panna går rör som är 77mm utvändig diameter. Väldigt rejäla grejer alltså. Jag behöver göra om lite av rördragningen i pannrummet, och tänkte att det måste väl ändå vara kraftigt överdimensionerat. Men frågan är ju då, vad är tillräcklig dimension, hur räknar man ut det? Några tips?

Googla dimension värmerör och du skall finna... Hittade detta på 30 sek:
Högsta effekt 45/55 :

15mm 1,5 kW
18mm 2,7 kW
22mm 5,0 kW
28mm 9,0 kW
35mm 16 kW

• Gilla
Gustavsb
  • Laddar…
S
Tack, du får gärna lägga med länken, för jag hittar inte den sidan.

S
Fast, en vanlig elpanna på 9kW, har 22mm anslutningar, hur hänger det ihop med den tabellen?

Dimensionerande för effekterna är väl om jag minns rätt på rak arm, flöde, temperatur och längd på rören. Kortare sträckor är det alltså inga problem att ha klenare rör.

TS ska byta panna och jag förmodar att det är en vedpanna? Dessa har ganska höga effekter, men enklast är att fortsätta med samma dimension som sitter på den nya pannan.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
S
Samma dimension som sitter på den nya panna. Självklart. (Slår mig för pannan ;) ) Jag skrev det ju till och med själv ovan...

Tack, för den, så blir det givetvis, 28mm om jag inte missminner mig. Synd bara bygghandlarn inte hade den dimensionen i halvhårt, så man kunde bocka rören.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.