Vad ska trycket i golvvärmen vara? Fyller jag på systemet så där är 2bar så sjunker det ned till mer eller mindre 0 på någon vecka. Ska det vara så?

Jag kan inte se några läckor någonstans och jag har luftat element (vattenburen värme på övervåningen)

Se tryckmätaren i övre vänstra hörnet av bilden nedan.

• Värmesystem med rörkopplingar, en röd expansionskärl, och en tryckmätare i övre vänstra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det ska inte sjunka utan hålla sig stabilt, någonstans har du ett läckage. Det räcker med en liten otäthet i en koppling för att trycket ska pysa ut. Sen är 2 bar väldigt högt tryck.

Troligen dåligt med luft i expansionskärlet. Stiger trycket snabbt när du fyller på vatten?

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Tryckindikeringen på skalan är grön runt 2bar (därför jag fyllde till 2bar). Vad ska det vara för tryck?

Trycket stiger snabbt om man fyller på (ett par sekunder). Se video nedan.

Jag har 0,8-1 bar i mitt system lite beroende på utetemperatur (=uppvärmningsbehov).

Mest troligt har du en läcka om trycket försvinner så fort. Det kan vara expansionskärl eller att du har väldigt mycket luft i systemet men går det ner till noll är det som sagt störst risk för ett läckage...

jag gissar på att det är hål i blåsan på tryckkärlet. det brukar vara så när systemet kommer upp i tryck jättefort när man fyller på, det finns ingen luft kvar i blåsan att jobba mot så systemet är helt vattenfyllt och stumt.

Du kan testa genom att göra kärlet trycklöst och det brukar sitta en ventil på kärlet för att kontrollera förtrycket. det skall vara läge än systemtrycket, du får googla på förtrycket på ditt kärl. Men på en höft skall det väl ligga på c:a 1,5kg om du har ett systemtryck på 2kg.

Det går inte ned till riktigt noll. Står på 0,3bar efter någon vecka.

Expansionskärlet verkar vara helt slutet (är det ett med gummblåsa invändigt; dvs man kan inte fylla på luft i det)?

helt slutet? hmm, det brukar finnas en nippel någonstans om det är ett kärl med luftblåsa i, har du letat ordentligt på ovan och undersida? Om det ej har luft i sig på ett eller annat sätt så har den ingen funktion som expansionskärl. Leta vidare eller flörsök googla fram en manual för ditt expansionskärl :-)

Det kan ju vara så att det är en blåsa i det som ej går att kontrollera, då är det förmodligen bara att byta ut det om du ej kan testa förtrycket på något vis.

Det brukar finnas en likadan ventil som på bilhjul på kärlet. Testa att trycka lite snabbt på den och se om det kommer ut något.
Men, har luften försvunnit så är det med 99% sannolikhet dags att byta hela kärlet.

Det går två rör mot expansionskärlet och på dem sitter det oidentiferade detaljer.

Det sitter något som ser ut som en övertrycksventil bakom tryckmätaren (vad är det??).

Det sitter också någon liten grej på röret högst upp i bilden till höger om tryckmätaren (vad är det??) Ser ut som en ditlödd mutter med en skruv för tätning (avluftning?)

• VVS-utrustning med rör, expansionskärl, tryckmätare och potentiell övertrycksventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den lilla röda ventilen med röda hatten måste vara luftventilen till gummiblåsan i expansionskärlet. Skruva av hatten och peta in pinnen i mitten och lyssna om det pyser ut någon luft. Kan också behöva fyllas på med viss mängd luft efter många år.

J Josth skrev:
Den lilla röda ventilen med röda hatten måste vara luftventilen till gummiblåsan i expansionskärlet. Skruva av hatten och peta in pinnen i mitten och lyssna om det pyser ut någon luft. Kan också behöva fyllas på med viss mängd luft efter många år.
Aha! den hade jag helt missat :) Hur mycket ska man fylla på? (Fyllde på till 2 bar.)

Redigerat:
Du skall ha mindre tryck i blåsan än i systemet, alltså inte 2 bar!

Pys ut ett halvt kilo till 1,5kg om du har 2kg i systemtryck.

Men det måste göras med ett trycklöst system. annars blir det galet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.