2 170 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Livslängd på takvärmeslingor (el) ?
En stor del av vårt hus värms med "takvärme", dvs elslingor som ligger ovanför innertaket. Principen är alltså densamma som golvvärme, men prylarna sitter i taket istället.
Funktionen är faktiskt riktigt bra - inget att klaga på där.
Är faktiskt mer besviken på golvvärmen i ett badrum >
Hursomhelst, hur länge kan man förvänta sig att takvärmeslingorna håller ?
Finns det några risker (brandrisk) med dessa när de börjar bli gamla ?
Anläggningen är installerad i mitten av 70-talet, dvs ca 30år gamla nu
Någon som har erfarenhet av detta ?
Funktionen är faktiskt riktigt bra - inget att klaga på där.
Är faktiskt mer besviken på golvvärmen i ett badrum >
Hursomhelst, hur länge kan man förvänta sig att takvärmeslingorna håller ?
Finns det några risker (brandrisk) med dessa när de börjar bli gamla ?
Anläggningen är installerad i mitten av 70-talet, dvs ca 30år gamla nu
Någon som har erfarenhet av detta ?
U Ubbe skrev:En stor del av vårt hus värms med "takvärme", dvs elslingor som ligger ovanför innertaket. Principen är alltså densamma som golvvärme, men prylarna sitter i taket istället.
Funktionen är faktiskt riktigt bra - inget att klaga på där.
Är faktiskt mer besviken på golvvärmen i ett badrum >
Hursomhelst, hur länge kan man förvänta sig att takvärmeslingorna håller ?
Finns det några risker (brandrisk) med dessa när de börjar bli gamla ?
Anläggningen är installerad i mitten av 70-talet, dvs ca 30år gamla nu
Någon som har erfarenhet av detta ?
Jag har aldrig bodde i hus med tak men har haft kompisar som har det och det är riktigt mysig ombonad värme utan kallras från fönster eller drag längs golvet, det blir takvärme när jag ska bygga, Men vattenburen troligen.U Ubbe skrev:
Lite roligt att många här hävdar att takvärme inte funkar över huvud taget, Det Vil ssäga att många har bott i iskalla hus sedan 70-talet Haha
Om du läser lite om takvärme på forumet så står det faktiskt att folk har bytt ut den mot vanliga element eller andra värmekällor ,så folk har nog inte bott i iskalla hus sedan 70-talet.K Killen123 skrev:Jag har aldrig bodde i hus med tak men har haft kompisar som har det och det är riktigt mysig ombonad värme utan kallras från fönster eller drag längs golvet, det blir takvärme när jag ska bygga, Men vattenburen troligen.
Lite roligt att många här hävdar att takvärme inte funkar över huvud taget, Det Vil ssäga att många har bott i iskalla hus sedan 70-talet Haha
Och jag är en av dom...
Jo det har jag läst men det kan va flera grunder til det exempel värme slingor som har bränt ut eller varit fel dimisjonerade i förhållande til tak höjd och rums storlek.M Micro skrev:
Som jag har förstått var vanligt, har hört om så kallad ont i huvudet värme altså för hög temperatur på tak i förållande til höjd eller pga av att för lite slingor blev lagt från början och på så sätt håller dom slingor som finns i taket varma hela tiden.
Det är en hel del vetenskap bakom att dimensionera takvärme på riktigt sätt.
Klicka här för att svara