1 094 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Förbereda vattenburet
Behöver tips på hur jag kan förbereda vattenburen värme i sovrummet som jag vill renovera. Helst golvvärme men skulle radiator vara lättare så gör det inget.
Känns som det är svårt att förbereda för golvvärme då min plan är att ha fördelarskåpet centralt, typ vid entrén till huset. Och vägen dit från sovrummet är genom en lång hall.
Jag skulle kunna lägga spårade spånskivor utan slang och golv på det för att senare ta upp golvet när det är dags för hallen att renoveras. Men känns sådär...
För stort jobb att riva hela övervåningen samtidigt samt dyrt
behöver smarta tips
Känns som det är svårt att förbereda för golvvärme då min plan är att ha fördelarskåpet centralt, typ vid entrén till huset. Och vägen dit från sovrummet är genom en lång hall.
Jag skulle kunna lägga spårade spånskivor utan slang och golv på det för att senare ta upp golvet när det är dags för hallen att renoveras. Men känns sådär...
För stort jobb att riva hela övervåningen samtidigt samt dyrt
behöver smarta tips
Bästa svaret
Som glad amatör säger jag att du skulle kunna lägga i rummet sedan går du upp en bit där vid vägg där du kan skarva. Du behöver gå upp så du kan sätta avluftning där vid framtida skarven. Du får väl göra en lucka där sedan så du kan komma åt att avlufta vid behov.
Ok du menar att man lägger golvvärme, ordnar en inspektionslucka där skarven i framtiden kommer att vara synlig, behöver det vara avluftning där? Gör man inte det i framtida fördelarskåpet där alla slangar kommer kopplas?
Mer tips, annars har jag en lucka i varje rum . Men det kanske är det enda alternativet
Mer tips, annars har jag en lucka i varje rum . Men det kanske är det enda alternativet
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jo men när du drar upp slang och skarvar så blir det en högpunkt där det kan samlas luft. Den kan bli svår att få bort bara genom att lufta vid fördelaren.
Om det finns källare under kan det vara ett alternativ att gå ner genom bjälklaget och sen upp igen.
Om det finns källare under kan det vara ett alternativ att gå ner genom bjälklaget och sen upp igen.
Jag hade gjort som sagt gått upp för skarvning och även gjort möjlighet för avluftning där enligt vad Bernieberg sa. Annars får du rulla upp nog med slang så du kan lägga senare när du renoverar om hallen. Men lite tråkigt att ha den rullen liggandes i hallen tills det blir renoverat...
Klicka här för att svara