Byggahus.se

Skiktning i ackumulatortank

1. M
    Medlem · 6 inlägg

mape123

Medlem
    Tycker jag har dålig skiktningen i min ackumulatortank. Kommer aldrig ner under 40 grader i botten av tanken utan att även toppen är under 40 grader. Borde det inte gå att få bättre skiktning?
    Sitter en cirkulationspump som cirkulerar tappvarmvatten för att minska tiden innan varmvattnet når kranarna då tankarna står i en byggnad bredvid huset och det är långa ledningar. Kan det vara denna cirkulation av varmvatten som minskar skiktningen i tanken?

• Laddar…
  2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det virvlar runt i tanken , det blir samma temp i hela när självcirken startar i tanken , vattnet kyls av VVC

3. M
    Medlem · 6 inlägg

mape123

Medlem
    Så om jag provar att slå av cirkulationspumpen för tappvarmvatten borde jag få bättre skiktning?

• Laddar…
  4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ja det blir det
    Nu vet jag inte hur VVC är kopplat , med slinga eller annat
    VVC :en går runt och tar med sig svalt vatten som kyler ganska jämt i tanken och då kommer tempen att bli rätt jämn i tanken ,

5. GK100
    Medlem · Jönköping · 12 067 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Det beror även på vilka temperaturer du har på returerna in i tanken dvs från tex värmesystemet. Gör en principskiss på kopplingarna så är det lättare att säga något mer. Ditt VV bör inte störa så mycket även med VVC men som sagt förklara hur du har det gjort och vilka delar som finns där osv.

• Laddar…
  6. M
    Medlem · 6 inlägg

mape123

Medlem
    Provade nu ikväll att slå av cirkulationspumpen på varmvattnet för att se om skiktingen i tanken blev bättre. Resultatet blev att jag bara får ljummet vatten i kranarna?
    Jag vet inte hur det är kopplat, är förra ägaren som gjort det. Försöker dock klura ut det.
    Ser att det sitter en blandningsventil närmast tanken sen försvinner röret ner under marken i ett isolerat hölje. I samma isolerade hölje kommer ett till rör upp som jag antar är returröret på slingan. Sitter en cirkulationspump innan det försvinner in i tanken igen. Det är denna pump jag provade att slå av. Varför får jag inte varmvatten när jag slår av cirkulationspumpen?

7. GK100
    Medlem · Jönköping · 12 067 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Problemet med ljummet vatten kan tex bero på att backventil saknas eller läcker i kretsen för VVC eller någon felkoppling kring det. Kan du lägga in lite bilder på hur det ser ut och vilka komponenter som finns underlättar det att kunna säga något vettigt rent allmänt.

8. M
    Medlem · 6 inlägg

mape123

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.