Hej alla kunniga!

För nästan tre år sedan fick vi splitternytt luft/vatten-system i hela huset.
Alltså vattenelement, NIBE VVM 325 och hela kalaset.

De två första åren funkade det ok men denna vintern får vi luft i systemet hela tiden.
Firman som installerade systemet bryr sig inte.
Vi försöker lösa det på egen hand så gott det går , alternativt med andra firmor.

En VVS-are var här och spolade hela systemet med vatten, varpå alla element i huset
genast blev riktigt varma. En vecka senare stänger luftvärmepumpen ner pga
"Temperaturen har blivit för hög vid elpumpen, kan bero på inget vattenflöde förbi elpatronen"
Vattentrycket hade dessutom sjunkit till under 1.0. Vi försöker hålla det kring 1.5.
Tryckkärlet byttes nyligen ut av en firma.
Värmeinställningarna är på en rimlig nivå (+2 eller 3 i temperatur och värmekurvan på 10)

Varför får vi in luft i systemet hela tiden? Vad borde vara vårt nästa steg?

Display på en luftvärmepump med felmeddelande om för hög temperatur vid elpatronen och tips på att kontrollera vattenflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förmodligen frigörs det syre ur vattnet. Det kan pågå ganska länge efter att man har fyllt på nytt vatten, men kan skyndas på genom att man värmer upp vattnet ordentligt.
En annan möjlighet är ett minimalt läckage i kombination med lågt tryck så att det sugs in luft på någon hög punkt eller på sugsidan av cirkpumpen.

• Gilla
Jerkbait och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Förmodligen frigörs det syre ur vattnet. Det kan pågå ganska länge efter att man har fyllt på nytt vatten, men kan skyndas på genom att man värmer upp vattnet ordentligt.
En annan möjlighet är ett minimalt läckage i kombination med lågt tryck så att det sugs in luft på någon hög punkt eller på sugsidan av cirkpumpen.
Ibland håller sig trycket en vecka eller två men egentligen sjunker det konstant.
Så lågt tryck uppstår ganska ofta i vårt system.
Vad som är konstigt är att det kommer ut ganska mycket vatten genom kondensslangen. Speciellt efter att vi höjt trycket.

'Kondensslangen', är det skvallerröret från säkerhetsventilen? Eftersom expansionskärlet är bytt så kan man utgå från att det fungerar iallafall. I så fall kan det vara läckage på säkerhetsventilen. Testa att öppna den några gånger och spola igenom lite vatten så att eventuellt skit på ventilsätet försvinner.

• Gilla
gusvo085
  • Laddar…
useless useless skrev:
'Kondensslangen', är det skvallerröret från säkerhetsventilen? Eftersom expansionskärlet är bytt så kan man utgå från att det fungerar iallafall. I så fall kan det vara läckage på säkerhetsventilen. Testa att öppna den några gånger och spola igenom lite vatten så att eventuellt skit på ventilsätet försvinner.
Jag antar att det är skvallerröret jag menar. Gul gummislang som det kommer vatten ur.
Tror du verkligen det kan vara den ventieln? Var sitter den i så fall? Låter meckigt.
Amatör här.

Sannolikt är det en övertrycksventil på 1,5bar. Om man försöker hålla 1,5bar så kommer den att släppa ut vatten när det blir varmt. Fortsätter man då att fylla på regelbundet så tillför msn en massa gaser till systemet.

Det är uppenbarligen överhettningsskyddet på tillskottsvärmen som löst ut. Det har inget med någon elpump att göra.

D Daniel 109 skrev:
Sannolikt är det en övertrycksventil på 1,5bar. Om man försöker hålla 1,5bar så kommer den att släppa ut vatten när det blir varmt. Fortsätter man då att fylla på regelbundet så tillför msn en massa gaser till systemet.

Det är uppenbarligen överhettningsskyddet på tillskottsvärmen som löst ut. Det har inget med någon elpump att göra.
Kan du översätta det till något en amatör förstår?
Tex "den och den delen behöver bytas" eller
"du har läckage".

Enligt installatörerna mfl så ska vi försöka hålla 1,5 bar hela tiden.
Sedan systemet spolades har jag inte rört trycket.
När detta senaste larmet löste ut hade trycket sjunkit långt under 1 bar.
Det står ju på displayen att det saknades vatten vid elpatronen.
Förmodligen pga för lågt tryck?
Alltså måste det ha varit något annat än vatten: dvs luft/gas.

Jag försöker lösa detta problemet på något sätt och varken den ursprungliga
installatören eller senare tillkomna vvs:are vet exakt vad problemet är.
Nibe säger en sak, folk här inne säger en annan, installatörerna säger en tredje.
Väldigt frustrerande nu! Jag vill inte laga själv, bara lösa problemet på något sätt.

Det finns ingen sensor flr om det finns vatten vid värmepatronen, att det saknas vatten är en möjlig orsak.

Kan du kolla var ”kondensvattet” kommer ifrån. Jah skulle tro att det är en övertrycksventil, om så är fallet, kolla vad den har för marktryck. I villor är det vanligt med 1,5bar. Då ska inte nominellt systemtryck vara 1,5bar. Är den märkt 2,5bar så kan 1,5bar vara rimmligt i systemet.

• Gilla
Jerkbait
  • Laddar…
Krilleman
J Jerkbait skrev:
Jag antar att det är skvallerröret jag menar. Gul gummislang som det kommer vatten ur.
Följ den gula slangen och se var den leder. Vilket tryck står på "hatten"

Tex 1,5bar som på denna:
Mässingsventil med röd säkerhetshatt märkt med "1,5 bar ARMATUR" och CE-märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jerkbait
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Följ den gula slangen och se var den leder. Vilket tryck står på "hatten"

Tex 1,5bar som på denna:
[bild]
Tack för pedagogisk bild! :)
Det står 2,5 bar på den.

Då bör inte 1,5bar vara något problem. Men att det kommer vatten efter en fyllning tyder ändå på att det bli ett tryck där den öppnar. Vad har du för förtryck i expantionskärlet?

D Daniel 109 skrev:
Då bör inte 1,5bar vara något problem. Men att det kommer vatten efter en fyllning tyder ändå på att det bli ett tryck där den öppnar. Vad har du för förtryck i expantionskärlet?
Jag känner bara till en tryckmätare och den är i VVM-agregatet
nära expansionskärlet fast längre in. Om det är "tryckmätaren till
expansionskärlet" vet jag inte. Men just nu står det 1,5 bar.

Eller ska jag kolla på någon annan mätare?

Nej, det finns ingen mätare, och det går inte att mäta med systemet trycksatt.

Läcker det ut köldmedia från växlaren till vb systemet kanske ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.