Hej
Ska totalrenovera vårat kök och första tanken är att lägga golvvärme (vattenburet) då uppvärmningen idag sker med jordvärme..har dock inte tänkt byta ut fönster(2 glas) som är nyrenoverade (med bättre inner glas) men har läst att om man tar bort element som sitter under äldre typ av fönster finns risk för kondens etc...?,eller ska man behålla dom gamla elementen vid fönster och lägga el golvvärme ?? , visst... el lär bli dyrare att driva men billigare att lägga eller ??? ( Huset byggt 1920,torpargrund och köket ca 15m2)
Mvh Robban
Ska totalrenovera vårat kök och första tanken är att lägga golvvärme (vattenburet) då uppvärmningen idag sker med jordvärme..har dock inte tänkt byta ut fönster(2 glas) som är nyrenoverade (med bättre inner glas) men har läst att om man tar bort element som sitter under äldre typ av fönster finns risk för kondens etc...?,eller ska man behålla dom gamla elementen vid fönster och lägga el golvvärme ?? , visst... el lär bli dyrare att driva men billigare att lägga eller ??? ( Huset byggt 1920,torpargrund och köket ca 15m2)
Mvh Robban
Visst finns risken med ökad kondens när elementen försvinner, det fick jag. När jag satte in flera inluftsventiler och en effektivt utsug i badrummet försvann problematiken med kondens på våra tvåglasfönster.
//Markus
//Markus
Ok,intressant tack för infon markusmarla32 skrev:
Fler tips/åsikter angående detta välkomnas....
Visst är det så,är inget stort fönster vi talar om 1.2x1.2,tror inte det är dålig ventilation(gammalt hus)useless skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker du ska behålla elementet under fönstret för jag tror inte du kan få tillräckligt varmt i köket när det är som kallast på vintern med tanke på åldern på huset. Vattenburen golvvärme naturligtvis tillsammans med jordvärmen är en bra kombination. Lägg golvvärmen på en egen shuntgrupp så du i framtiden kan bygga ut golvvärmen till andra rum och/eller wc. En låg driftkostnad vilket värmepumpen ger bör vara prio framför en eventuellt lägre installationskostnad för el-golvvärme. Kan ej bedöma installationskostnaden. Sommartid kanske du stänger av elementvärmen och kan då ha skön komfortvärme med golvvärmen.
Klicka här för att svara