979 läst ·
5 svar
979 läst
5 svar
Golvvärme vattenburen
Hej
Det sägs att man maximalt skall ha 26-27 grader i yttemperatur på trägolv och 30 på plastgolv.
Men det pratas också om w/m2..
Hur är sambandet om det finns något.
Skall man tex beställa från Uponor då efterfrågas detta, om inget anges räknar de med 50..
Det sägs att man maximalt skall ha 26-27 grader i yttemperatur på trägolv och 30 på plastgolv.
Men det pratas också om w/m2..
Hur är sambandet om det finns något.
Skall man tex beställa från Uponor då efterfrågas detta, om inget anges räknar de med 50..
Medlem
· Blekinge
· 12 231 inlägg
Beroende på golvets isolering nedtill krävs det mer eller mindre effekt (W/m) för att uppnå 26-27 C. Det är bättre att installera lite mer effekt än för lite. Den inbyggda termostaten akn ställas in så att den önskade yt-temperaturen uppnås. Termostaten släpper bara till så mycket effekt som krävs.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
jag är inte säker på om man kan få ut mycket mer än 50-60w/m2 med massivt trägolv just pga begränsningen i yttemperatur. Men ett golv som är 27C börjar bli obehagligt att gå på.
Man brukar därför tilläggsisolera bjälklaget i samband med att man lägger in golvvärme, det ska väl vara minst 200mm under golvvärmen.
Vårt trägolv har klarat sig rätt bra och jag har begränsat framledningstemp till 53C just pga golvet, har dock aldrig mätt yttemperatur vid DUT heller.
Man brukar därför tilläggsisolera bjälklaget i samband med att man lägger in golvvärme, det ska väl vara minst 200mm under golvvärmen.
Vårt trägolv har klarat sig rätt bra och jag har begränsat framledningstemp till 53C just pga golvet, har dock aldrig mätt yttemperatur vid DUT heller.
Berätta gärna vilka förutsättningar som gäller där du ska installera golvvärmen. När är huset byggt, tilläggsisolerat, storlek på fönster, vart är huset placerat, panntyp, ja allt som kan hjälpa. Så kan forumet nog uppskatta om 50w/m2 är nått att räkna med.
Hej
Har en annan tråd som beskriver hur det är tänkt ..
https://www.byggahus.se/forum/threads/golvvaerme-i-gamla-hus.331737/#post-3157351
Har en annan tråd som beskriver hur det är tänkt ..
https://www.byggahus.se/forum/threads/golvvaerme-i-gamla-hus.331737/#post-3157351
Klicka här för att svara