A
Hej, har nån provat att elda utan att det sitter nån patron i laddomaten?, patronstyrningen i laddomaten har gått sönder och jag får vänta över en vecka innan jag får delen, det är därför jag undrar.
Borde väl gå eller kokar pannan?

Den öppnar ju när drn blir varm, så utan blir inte pannan av med värmen. Det går kanske att ta bort ventilen också. Så att det bli öppet flöde

Krilleman
Vad är det för specialpatron du behöver som har över en veckas leveranstid? :thinking:

A
Patronen är borttagen ur laddomaten eftersom den hamnar snett på grund av trasig patronstyrning så pannan kokade på grund av detta så därför togs patronen bort, så,det är inte patronen det är fel på utan patronstyrningen.

Om du tar bort patronen (termostaten) så bör du nog också ta bort ventilplattan som den ska öppna när den blir varm(om det går), annars får du nog bara cirkulation i pannan och ingen(lite) värme över till acken.
Nackdelen med att ta bort plattan är att det tar tid att få upp temp i pannan istället.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
J
Det brukar vara en avstängare ( skruvspår ) på varje del in till laddomaten prova att stänga den övre lite så kommer det att dra mer från tanken , men då får du passa lite på panntempen , brandvakt blir det men värmen kommer . Är då en manuell styrning av vattenströmningen , men en fungerande tillfällig nödlösning .

J
Hur gick det , kan du få någon värme i dina tank/ar med manuell manövrering på ventilen ?

Krilleman
J jojo123 skrev:
Det brukar vara en avstängare ( skruvspår ) på varje del in till laddomaten prova att stänga den övre lite så kommer det att dra mer från tanken
Inte på 21-60 ;) Kulventiler.

Jag är också nyfiken på hur det gick!

laddomat-21-250x300.jpg

A
Hej, ursäkta sent svar, ja till 60 grader går det bra, jag fick höra av en bekant till mig som sa att det kan vara fläktkondensatorn som gett upp och det är därför fläkten fungerar konstigt, vad tror ni om det?

J jojo123 skrev:
Hur gick det , kan du få någon värme i dina tank/ar med manuell manövrering på ventilen ?

A
Krilleman Krilleman skrev:
Inte på 21-60 ;) Kulventiler.

Ja det stämmer att 21-60 har kulventiler och tur är det för de med utan kulventiler kan kärva.

Jag är också nyfiken på hur det gick!

[bild]

Vad har fläkten med saken att göra?

J
mickesrx skrev:
ja till 60 grader går det bra,
Varför inte mer än 60C , det är väl bara att elda mera , tempen måste ju öka i tankar/na , med den översta ventilen kan du variera laddtempen , helt öppen så går det runt i pannan , stryper du mer eller mindre så kommer det att synas på mätarna ,
lämpligt att den övre visar minst ca 70 C och den som går in i pannan ca 60C , utblandning från tank/ar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.