Härligt! Är det en körning med fullt öppna termosar?
Vet inte riktigt, men jag kollade på termosar under vissa körningar och temp ut ligger ganska tajt under VP även när termosar är öppna. Termostater stänger oftare nu så det är svårare att fånga "allt öppet" utan att koppla ur reglercentralen och stänga av alla donen.
TotalControl skrev:
För den "gamla" utblandade" framledningen räckte till att värma huset? Då borde det bli lite för varmt nu när den följer vp framledningen.
Japp, tycker att övervåningen (som f.n. inte har termosar) har blivit varmare då vatten ut på golvet är varamare nu. Tycker också att termosar på bv "taktar" mer ofta nu, dvs jag bör kunna klara mig med lägre kurva. Och ett hack lägre parallelförskjutning på kurvan bör ge bättre COP, allt annat lika!
TotalControl skrev:
Vad hade du på börvärdet vid körningen i grafen? Hur styr pumpen? Vill minnas att IVT rego styr på returtemp? Är det hysteres eller intergralstyrning.
Oklart. Av den info jag har verkar den reglera mot retur och kopplingsdifferens...ej integral
TotalControl skrev:
Sen blir jag inte riktigt klok vad som händer med framledningen mellan 22:01 och kompressorstart? Då framledningen rad är kallare än retur. Hur sitter givarna? Många frågor om du pallar
Det ser lite knasigt ut men det är för att returen mäts inne i VPn. Cirkpumpen i VP'ns står still mellan körningar så vattnet inne i pumpen förblir varm. Enda kurvan som är pålitlig när kompressorn står still är röda kurvan (då givaren sitter i externa tanken) men så fort kompressorn/intern CP drar igång börjar vattnet cirkulera genom VP'n och värden blir rätt igen.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.