Ja, det fungerar men det måste blir helt tätt och cementbaserat bruk fungerar inte.
Det ska muras med lerbruk och minst 75 mm massiv tegelsten som står på löpytan. Innerväggarna kan muras av 50 mm-tegel. Stortegel är nog att föredra. Putsas på utsidan med kalkbruk eller lerbruk.
Du behöver en sotlucka längst ned vid bottnen av varje vändning, en vanlig rund för kakelugnar fungerar säkert bra.
Dimensionering av rökgångarnas diameter och antalet vändningar är knepigare. Du vill ju inte stjäla för mycket av draget. I kakelugnar och rörspisar nöjer man sig ju med tre kanaler i serie (upp-ned-upp) på kring 2 m styck.