T
Trrttsch: Tack så mycket för hjälpen! Nu äntligen börjar jag fatta. Så småningom kanske jag fattar så mycket att jag kan hjälpa någon annan här på forat. :-)
5 svar · 1,9k läst
·
kitco
kitco: fick använda 45graders vinklar med rör emellan så det löste sig
13 svar · 4,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Topptips från @NoOne2k !!! Rören brukar ligga ganska tajt i PEX-kulvert. Wipex är att föredra då man ej behöver komma åt och dra någon mutter likt en klämringskoppling. Jag brukar gå åt sidan med en eller två rör (beroende på antal rör i kulverten) med hjälp av gängade vinklar + övergång till valt rör. Och dom som kan hålla rakt spår med kör man bara på lämplig övergång
3 svar · 1,4k läst
A
Axiotrade: [citat] Tack!
2 svar · 1,4k läst
·
R
rävlyan: Att jag frågade om bilder är för att på forumet finns det ett antal som har full koll på vad som är vad i ventiler på radiatorer , tror ingen kan säga något om inte bilder finns , vill du ha svar så är nog bilder det bästa
3 svar · 973 läst
janwide
janwide: Ska jag använda lin eller gängtejp vid monteringen av den nya tycker ni? Fördelar / nackdelar? Har dessutom en övertrycksventil på värmesidan någon meter bord vid bergvärmepumpen också. Behövs båda?
10 svar · 1,7k läst
·
maah
maah: Hej LVI har massor av modeller, kolla om du hittar nåt som passar där. https://www.lviprodukter.se/produkter/dekorativa-radiatorer/sanbe.htm
1 svar · 3,5k läst
Stickan56
Stickan56: [citat] Denna tycker jag är snygg och diskret för ca femtilappen. https://www.rskdatabasen.se/kategori/reglerventilerovrig-armatur/radiatorventiler/reglerdel-termostat/enh-4806097-133 Stickan
5 svar · 3,9k läst
·
J
JonasMunding: Det har jag gjort nu. Justerat ner till ungefär 0,6 bar förtryck, och fyllt på med vatten igen. Får se hur det artar sig under dagen. Kan det vara så enkelt så ska jag fira med en glass.
12 svar · 4,1k läst
V
Viktor_F: Firman var här i fredags och kopplade om så att framledningen till ovanvåningen nu sitter efter pumpen. Ingen motargumentation mot att det var korrekt från början, men inte heller någon kommentar om att ”oj vad tokigt det blev”.. Reflekterade över att om jag själv hade gjort motsvarande tabbe i mitt yrke hade jag tyckt det var pinsamt och det hade lixom inte bara kunnat/fått passerat
11 svar · 2,0k läst
·
Demmpa
Demmpa: Vi ska snart renovera badrummet uppe (ca 4m2) och nästa år badrummet i källaren (ca 3,5m2). Vi ska ha klinker på golvet i bägge badrummen med golvvärme, dom ligger ”snett över varandra” men ca 2m mellan badrummen (se snabbskiss), bjälklaget är delvist öppet nere i källaren mellan rummen. Planen är att samma (huvud)firma ska göra jobben. [bild] Vi har fjärrvärme så det ska vara
0 svar · 429 läst
·
M
macsteff: Hej därute Någon som har köpt denna Ved/pellets kombipannan och har prövat att installera och starta upp den ?
0 svar · 974 läst
Krilleman
Krilleman: Snabb googling så finns den visst upplagd: http://www.rorprodukter.se/montage_och_isolering/anslutningsslangar/anslutningsslang_rak_inv_ganga_g20__3__4_--5059906 Men vilken rörbutik som helst kan ta hem på förfrågan. Bara uppge RSK och fråga efter pris! (y)
2 svar · 1,8k läst
·
R
rävlyan: Att GV inte ska vara på ett par dygn före flyt är för att det inte ska brinna för fort sen är det så att normal temp i hus är ca 20C så om det är 20 C som kommer ut på slingorna så är det ingen fara , flyt ska torka ur bra för att lägga annat ovanpå , Vilket fabrikat är det , det brukar finnas läggningschema , var sitter fördelaren i förhållande tll slingorna , inga slingor
1 svar · 619 läst
J.Carlson
J.Carlson: Sitter det något ställdon för framledningstemperaturen? Öppnar den som det ska isåfall?
13 svar · 15,5k läst
·
S
Samsson: [citat] Hej! Hur många kvm klarar den med? Jag har ett hus med 160kvm!
11 svar · 10,6k läst
·
R
rävlyan: Det avgör du själv , men dom brukar hålla ett tag dom där , sen så är du i skåne och där är det kalk i vattnet och det sätter sig i burken ., men bara spola ur ordentligt så håller det säkert flera år , det blir mycket skit som kommer ut Priset är rätt med . Om du nu byter så se till att det är riktigt rent på ytorna , rensa med en kniv och lite sandpapper efter och ingen
5 svar · 5,1k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Då är det ju ganska väl isolerat och dom ovanstående bör räcka till
7 svar · 1,6k läst
L
Leif i Skåne: Alla värmekablar brukar ha en kall-kabel som man ansluter med. Som det är nu är det värme på kablen ända upp i kabedosan vilket inte är meningen. Det du klippte bort, har du det kvar? Hur såg det ut? På en av dina bilder syns lite text på kabeln, kan du fixa en bild på texten speciellt typ, fabrikat, effekt totalt eller Watt / meter Googla på värmekabel för att avgöra vilken typ av
14 svar · 3,9k läst
·
R
rävlyan: Se till bara att du inte eldar så värmen går upp i bjälklaget , det brukar vara en tjärpapp eller isolering mot betongen
4 svar · 1,6k läst
·
T
tergo: [citat] när jag byggde mitt hus 1981 så var det tillåtet att ha köksfläkten kopplat till ftx systemet, tilläggas skall att jag för några år sedan monterade ett brandspjäll ovanpå köksfläkten för säkerhets skull, det var ju inte helt lyckad variant ha det direkt till ftx-en t
2 svar · 798 läst
D
Daniel 109: Ska du ha en konventionell svensk ackumulatortank så är det nog bättre att du köper en sådan. Den hör är ju anpassad för tappvatten, med offeranod och slingorna på de höjder de är. Det finns andra tankar som är byggda för det du föreslår.
6 svar · 2,2k läst
A
Avemo: När jag senast installerade en eldstad antydde sotaren att han inte alltid tog lika hårt på reglerna om bygganmälan som kommunen gjorde. Det viktiga är ju att installationen blir säker. Är det någon speciell orsak till att du inte vill lämna in bygganmälan? För egen del bryr jag mig inte om folk använder svartbyggda eldstäder. Men jag har sett nog med tillbud för att avråda ifrån
7 svar · 951 läst
J
Josth: Ja precis, det gäller att hitta rätt värmekurva för huset. Sedan kan man justera ner enstaka termostater i t.ex. sovrum om det blir för varmt där.
1 svar · 580 läst
N
nexustwins: Efter lite intensiv googling, hittade jag det här https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/varme/radiatorventiler-och-koppel/kopplingsdetaljer/4819116/. Det sitter en liknande mojäng på mitt element, men jag har inte klurat ut om den är gängad eller sitter fast i elementet. Om den är gängad, är det någon standard på de här som man kan lita på? Elementet förmodar jag är från 39 när
1 svar · 537 läst
·
R
rävlyan: Ingen pigg i den , då blir det svårt med termostat , hela kopplet måste nog bytas eller instatsen , finns nog kanske ersättningar , Det finns dom som kan det bättre än jag men nu är du på banan
1 svar · 537 läst
N
ntserver_67: Ingen som kan hjälpa till?
3 svar · 792 läst
·
E
exerg: ca 19´ för kamin 10 för skorsten 1`golvplåt/glas o 5-7 för montering
1 svar · 965 läst
A
Avle: Ja, jag plockade först isär kontaktorn för att konstatera att den fungerar. Det är termostaten som strular.
2 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.