Hej,
Jag har precis fått tillträde till nytt hus som ska ha elektrisk golvvärme, T2 blå (tillsammans med ett par element) som uppvärmning.
Då jag nu kollar på en ny termostat (som visar sig klara upp till belastning 13A/2900W) undrar jag OM jag kan kolla/mäta hur mycket som ligger i huset?
Jag har precis fått tillträde till nytt hus som ska ha elektrisk golvvärme, T2 blå (tillsammans med ett par element) som uppvärmning.
Då jag nu kollar på en ny termostat (som visar sig klara upp till belastning 13A/2900W) undrar jag OM jag kan kolla/mäta hur mycket som ligger i huset?
Det går att mäta resistansen i en slinga om den redan finns där och sedan räkna ut effekten. Jag tror att man brukar använda ett riktvärde på 100 W/m² för golvvärme. Det är nog inte rätt metod att ha en termostat till hela huset om det inte är ett mycket litet hus.
Nej, det var det jag misstänkte och är rädd att detta inte är helt korrekt gjort. Huset är på 90 m2 och jag vet ännu inte om hela eller delar är täckt av golvvärmen.
Jag känner ingen större skillnad i rummen än men det värmer inte ensamt upp huset nog...så kanske är så illa att det är lagt i hela med endast en termostat
Jag känner ingen större skillnad i rummen än men det värmer inte ensamt upp huset nog...så kanske är så illa att det är lagt i hela med endast en termostat
Det småsmäller inte vid eller i EL-centralen när du vrider på termostaten , då är bara termostaten en givare för en kontaktor
som drar hela effekten med kanske flera säkringar i centralen , läs på gruppförteckningen om det står något
som drar hela effekten med kanske flera säkringar i centralen , läs på gruppförteckningen om det står något
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ingen dokumentation alls? Vad säger säljaren? Lyssna med honom.
Tyvärr finns ingen dokumentation att tillgå och säljaren har gjort sig oanträffbar efter en del ”dolda fel” som hittats...
Men på tal om smällande som nämndes tidigare så insåg jag nu att det finns vanliga ”väggklappar” i de flesta rummen som alla styr samma switch (se bild) och det smäller ganska bra.... kan detta möjligen ha med golvvärme att göra?
Men på tal om smällande som nämndes tidigare så insåg jag nu att det finns vanliga ”väggklappar” i de flesta rummen som alla styr samma switch (se bild) och det smäller ganska bra.... kan detta möjligen ha med golvvärme att göra?
Tyvärr värmer det inte upp huset fullgott, och det känns också som det är en hög variation på värmen...
Hittills när jag varit och grejat i husets så har det känts varmt speciellt i det kaklade badrummet, men nu när vi bott de första nätterna så har jag aldrig känt denna värme där... men som sagt värmer det inte fullgott.
Speciellt ett rum är också extra kallt så där står jag idag...
Hittills när jag varit och grejat i husets så har det känts varmt speciellt i det kaklade badrummet, men nu när vi bott de första nätterna så har jag aldrig känt denna värme där... men som sagt värmer det inte fullgott.
Speciellt ett rum är också extra kallt så där står jag idag...
Var sitter termostaten? Finns det element i rummen som är kalla, och är dessa påslagna? Om du har en multimeter så går det som sagt att mäta resistansen i golvvärmeslingan. Utifrån detta går det att gissa hur många m² den täcker. Tänk också på att golvvärme är extremt långsam. Om du slår på den då golvet är kallt tar det flera timmar innan du känner någon värme i golvet.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Termostaten sitter i köket med öppen planlösning ut mot vardagsrum. Den sitter i ett hörn snett ovanför ett av de element som finns (ca 1 meter ifrån). Kanske inte helt optimalt eller!?
Det finns bara ytterligare ett element i ett sovrum och det är inte ett av de extra kalla rummen...
Det finns bara ytterligare ett element i ett sovrum och det är inte ett av de extra kalla rummen...

