Jag har precis köpt ett hus med en etc panna. Jag kör på elpatron just nu men det finns en pellets brännare monterad.
Kan någon tala om hur reglagen ska vara inställda?
Skickar med en bild på panelen.(lånad bild från forumet)
Sen funderar jag hur mycket el den egentligen ska dra? Min förbrukar ca:80 kilowatt per dygn.
Jag bor inte i huset på heltid utan är bara där ibland så därför använder jag elpatronen.
Hoppas på svar Kontrollpanel för värmepanna med reglage och indikatorlampor, fråga om inställningar och elförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Angående frågan om dygnsförbrukningen:
- Är 80 kWh husets totala förbrukning inkl. övrig hushålls-el?
- Hur stort är huset i kvm BOA?
- 1-plan med källare, 1½-plan eller 2-plan etc.?
- Var i landet ligger huset?
- Byggnadsår?
- Är det tilläggsisolerat efter det byggdes eller fönstren utbytta?
- Inomhustemperatur?
- Finns det någon statistik på tidigare årsförbrukning av el respektive pellets?

Om man inte vill elda pellets och har en gammal panna är den vanliga lösningen att skaffa värmepump. Som det är nu försvinner en del av el-värmen som värmeförlust ut genom skorstenen.
 
J Josth skrev:
Angående frågan om dygnsförbrukningen:
- Är 80 kWh husets totala förbrukning inkl. övrig hushålls-el?
- Hur stort är huset i kvm BOA?
- 1-plan med källare, 1½-plan eller 2-plan etc.?
- Var i landet ligger huset?
- Byggnadsår?
- Är det tilläggsisolerat efter det byggdes eller fönstren utbytta?
- Inomhustemperatur?
- Finns det någon statistik på tidigare årsförbrukning av el respektive pellets?

Om man inte vill elda pellets och har en gammal panna är den vanliga lösningen att skaffa värmepump. Som det är nu försvinner en del av el-värmen som värmeförlust ut genom skorstenen.


Huset är 1,5 plan på 90 kvadrat. Byggt 1909 och har 2 glasfönster och är inte tilläggsisolerat
Det ligger på gränsen mellan Dalarna och Västmanland.
Förbrukningen avser ett tomt hus som bara har grundvärme på och kyl och frys samt någon lampa med timer.
Inne är temperaturen på ca:17 grader och tyvärr finns ingen tidigare förbrukning registrerad.
Jag vet ju inte om pannan är rätt inställd. Det var därför jag skickade med bild på panelen
 
Manual till pannan finns att ladda ner från CTC men den är väldigt svårläst då det är en gammal kopia: https://ctc.se/nedladdningar?product-title=1100+family&product=&file-type=&lang=

1½-plan 90 kvm från 1909 låter som det också skulle kunna finnas en liten källare med låg takhöjd? Men den kanske inte är uppvärmd? Svårt när man räknar på så gamla hus. Dimensionerande vinterutetemperatur för t.ex. Avesta ligger på -19,3 grader. Uppskattar att huset behöver ca 6,3 kW värme om det är -20 grader ute och +20 grader inne. Om det är -2 ute och +17 inne så behövs då ca 3 kW värme. Per dygn blir det 72 kWh och sedan tillkommer bl.a. skorstensförluster så 80 kWh/dygn är rimligt. En bra sak att följa upp är vilken framledningstemperatur det behövs på värmen vid olika utetemperaturer, särskilt när det är som allra kallast. Köp då en anliggningstermometer och sätt på framledningsröret om det saknas. Förmodligen är det rejält dimensionerade rör och radiatorer när det är från 1909 men det är bra att veta om det skulle fungera väl med värmepump (som arbetar med lägre temperaturer än el- och pelletspanna för att ha bra verkningsgrad).
 
J Josth skrev:
Manual till pannan finns att ladda ner från CTC men den är väldigt svårläst då det är en gammal kopia: [länk]

1½-plan 90 kvm från 1909 låter som det också skulle kunna finnas en liten källare med låg takhöjd? Men den kanske inte är uppvärmd? Svårt när man räknar på så gamla hus. Dimensionerande vinterutetemperatur för t.ex. Avesta ligger på -19,3 grader. Uppskattar att huset behöver ca 6,3 kW värme om det är -20 grader ute och +20 grader inne. Om det är -2 ute och +17 inne så behövs då ca 3 kW värme. Per dygn blir det 72 kWh och sedan tillkommer bl.a. skorstensförluster så 80 kWh/dygn är rimligt. En bra sak att följa upp är vilken framledningstemperatur det behövs på värmen vid olika utetemperaturer, särskilt när det är som allra kallast. Köp då en anliggningstermometer och sätt på framledningsröret om det saknas. Förmodligen är det rejält dimensionerade rör och radiatorer när det är från 1909 men det är bra att veta om det skulle fungera väl med värmepump (som arbetar med lägre temperaturer än el- och pelletspanna för att ha bra verkningsgrad).

Tack för all info. Det var guld värt
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.