Maggi_68
Maggi_68: [citat] Ja alltså det är inte lätt när man inte kan nåt om detta. Nu tittade jag igen. Det är visst 400V på de övriga elementen i huset och inte 230V som jag skrev förut. Så det är 400 som kommer gälla för de nya också.
22 svar · 2,7k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Inte så lustigt egentligen. Hörnlägenheter har ofta flera ytterväggar och kanske fler fönster och det kan räcka för att de ska bli kallare än lämpligt.
6 svar · 10,5k läst
H
hrt: Tack för input. Tror att jag enbart satsar på golvvärme i hallen under klinkers och skippar det där vi lägger parkett.
7 svar · 2,7k läst
olawikström
olawikström: Update: 1) låter elpannan vara så länge. Överväger att köra huset off grid pga h u t l ö s a nätavgifter. 2) såg ngt som hette trygghetsvakten som verkade riktigt lovande. 3) överväger numera att kallställa, men att först installera en rejäl solarventi för att säkerställa att huset är torrt vintern igenom. Det borde rimligtvis göra kallställning möjlig visst? Ja. Där är
1 svar · 964 läst
B
bygg_jesper: Tack rävlyan! det hjälpte. jag fick upp den till 51 i tvättstugan och 49 i köket när pannans temperatur stod på 60.
19 svar · 8,7k läst
·
R
rävlyan: Vad fungerar ej , , hela pannan , har du manualen , kan vara överhettningsskyddet som löst ut , det sitter nog under den nedersta hatten på panelen , svårt se . tryck in pinnen som sitter där , sluta andas och lyssna det säga klick vid återställning
3 svar · 1,4k läst
·
S
smurfen72: trodde det var nya grejer men hur som helst låter som ok pris på grejerna beg vedpannor och tankar har ju rasat i pris sen värmepumparna blev så vanliga fanns knappt nån beg att få tag i för 20 år sen.
48 svar · 7,8k läst
·
R
rävlyan: Bild 1 pumpen går på max Bild 2 pannshunten står på max kan visa fel eller om brickan inte är flyttad är den stängd , ta bort vredet , och under finns skruvar , brickan går att vända lite hur som helst så det passar , som synes nu max men kan vara fel ( , VP flöde går rakt igenom pannan ut till radiatorerna ) kanske inte riktigt som det ska , Bild 3 Baksidan på shunten , syns inte
11 svar · 4,2k läst
·
Christer_77
Christer_77: [citat] Monterad och fungerar susen. :)
2 svar · 1,1k läst
·
Oldboy
Oldboy: Bra med en avrundning. (y)
14 svar · 2,7k läst
·
D
Danii KD: Den ser ut som era nu när jag satt dit toppgaller och sidplåtar . Enkel lösning och nu funkar det bra! Tack!
6 svar · 2,6k läst
·
L
lostinsweden: Tack för tipset. Jag ruckade lite och den lossnade så jag hann sätta in den nya. Det var bara att trycka in. Det nya var nån strax gummi. Gamla var rep. Vet ni om det är asbest? Lite orolig nu för att jag bara drog ut skitet.
3 svar · 2,6k läst
Real7
Real7: Här finns en pdf om injustering av MMA radiatorventiler samt en film. Käglan i radiatorventilen har för stort tryckfall över sig och då blir det oljud. Kan hjälpa att justera ventilen så att den blir "mindre" käglan öppnar då mer för att hålla rätt temp. Men det förutsätter ju att det finns kapacitet att värma rummet även med mindre ventil. Samt att det inte kan rekommenderas att
13 svar · 72,7k läst
·
L
lostinsweden: [bild] [bild] Jag har en Kunzel panna och undrar hur man bytar tätning till luckan? Är det bara att ta ut det gamla och trycka in det nya? Den gamla verkar sitter fast. Jag vet inte om man ska plocka bort allt .
0 svar · 8,5k läst
·
K
kryssedirr: Nu går den finfint, brassade på som tusan så kom det igång tillslut, ville inte på halvfart när det stått avstängt en längre stund antar jag, lättare justera när man fått någon värme så man kan känna vad man gör. Tack för hjälpen
17 svar · 4,2k läst
·
R
rävlyan: En fråga har det alltid varit så här Om du lossar skruven i mitten och lyfter ut motorn så ser du att det är som små klackar på den vita delen , vrid motorn lite höger och sätt på motorn , den kommer att inte passa då mot fästena utan ska vridas lite till vänster , då kommer den att stänga ventilen , prova det , är inget farligt inget kan gå sönder
10 svar · 2,9k läst
·
R
rävlyan: Då blir det en s.k modern VP ( inverterstyrd ) med en innerdel ( med VV i sig ) den kommer att producera värme i förhållande till utetemp ( kanske med en shunt i sig med finns lite olika ) direkt eller indirekt rakt mot dina slingor med en cirkulationpump . Det blir lite konstig funktion om alla slingor går till källaren , bäst är med fördelning vid vid varje plan och stamledningar till
3 svar · 1,3k läst
·
R
rävlyan: Under dom vita termodonen sitter små piggar , skruva bort donen och se så dom inte är i botten och kärvat fast , normalt efter sommaren , dom ska fjädra upp när du trycker på dom , annars knacka på dom med ett knivskaft så hoppar dom upp och tryck några ggr för att få dom gå lätt Börja där med att prova
1 svar · 629 läst
·
Vulcan61
Vulcan61: [citat] Ok låter bra så slipper ja tänka på galler mer då :)
2 svar · 2,2k läst
·
R
rävlyan: Tempen som ut ska regleringen sköta om automatiskt gentemot utetempen , har du manualen för shuntmotorn och innegivaren den tempinställning som finns på motorn är en maxtemp ut ,lämpligt ca 65C , sen får du ställa in tempen på innegivaren vad som behövs ,
51 svar · 12,3k läst
·
nino
nino: Då ska jag se om det inte går att få dit tp22-612 då bör jag klara det med lite marginal Tror jag proppar det till höger så kan man se hur stort man kan sätta dit när bord och kök och allt annat är på plats
49 svar · 6,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: Detta är vanligt förekommande på "nakna" radiatorer. Den provisoriska skyddsproppen i plast (med fyra tappar invändigt) tas enklast bort med morakniven. I med spetsen och vrid runt.
7 svar · 449 läst
·
R
rävlyan: Slingorna i golvet ligger en bit från varandra så det blir varmare ovanför och lite svalare mellan dom , är då avståndet för långt blir golvet randigt i värmehänseende och känns med bara fötter på golvet
33 svar · 11,4k läst
·
Silly Bear
Silly Bear: ....
1 svar · 790 läst
·
D
Daniel 109: Danfoss 155kr på rinkaby. MMA 139kr Så det är inte så stora pengar i sammanhanget.
6 svar · 5,7k läst
Rabbithole
Rabbithole: Det är ju i samband med övrig renovering det är lämpligt att göra. Men en bra värmepump gör en hel del
9 svar · 1,4k läst
·
ullberg
ullberg: I min värld är en bussning en övergång med en mindre invändig gänga och en större utvändig gänga, medan en övergångsnippel är en övergång med en större invändig och en mindre utvändig gänga. En bussning går pga ovanstående att göra ”mer kompakt” än en övergångsnippel (monterat ser man i princip bara en sexkantsfattning på bussningen) och jag gissar att de olika namnen
2 svar · 7,9k läst
M
Myckling: [citat] :rofl:
28 svar · 3,5k läst
·
M
28 svar · 3,5k läst
·
S
SiggeA: Ja, det var skönt att det bara var en inställning på termostaten som krävdes och inget mer. Då har vi lärt oss lite mer om det. Stort tack alla för hjälpen!
26 svar · 3,9k läst
·
S
senmathal: Ja då är det nog inga problem. /Mats
16 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.