915 läst ·
4 svar
915 läst
4 svar
VVB efter acktank?
Hallå!
Har för avsikt att sätta en vvb i serie efter en ackumulatortank med vv slingor.
Vet att många gjort så. Sätter ni blandningsventil innan vvb eller använder ni bara bv:n på beredaren ?
Nån form av bypassledning kanske är bra ? I sånna fall kanske det är en fördel med blandningsventil innan
ifall man vill i nått läge köra förbi vvb ?!
/Emil
Har för avsikt att sätta en vvb i serie efter en ackumulatortank med vv slingor.
Vet att många gjort så. Sätter ni blandningsventil innan vvb eller använder ni bara bv:n på beredaren ?
Nån form av bypassledning kanske är bra ? I sånna fall kanske det är en fördel med blandningsventil innan
ifall man vill i nått läge köra förbi vvb ?!
/Emil
Direkt in på VVB:: s kalla sida från slingan i tanken ,blir då förvärmning oavsett temp i tanken sedan ut på varma/heta röret till en blandningsventil efter VVB , gå hur bra som helst att använda den armatur som bruka sitta under en VVB ,
Inte köra förbi VVB , är acken varm och ger VV så går det bara rakt igenom VVB , ställ termostaten på 60C när du inte eldar
,
Inte köra förbi VVB , är acken varm och ger VV så går det bara rakt igenom VVB , ställ termostaten på 60C när du inte eldar
,
Ok, tänkte mest om de skulle hända nått med vvb kanske de är skönt att kunna förbileda den, men då måste man ju ha en bv på acktanken.
Vet inte om en del kranar förbi dom på vintern när man ändå eldar hela tiden!? Men de kanske är försumbart på elförbrukningen när vattnet mest åker igenom. Blir ju ändå viss tid den står på varmhållning?
Vet inte om en del kranar förbi dom på vintern när man ändå eldar hela tiden!? Men de kanske är försumbart på elförbrukningen när vattnet mest åker igenom. Blir ju ändå viss tid den står på varmhållning?
Du ska ha min 55 -60C för att kunna diska stekpannan , ställ termostaten på VVB på 65 C så har du alltid rätt temp på VV
med förvärmning , kommer det varmare från tanken så startar inte el-patron , samt att det blir över 70 C i VVB som dödar
ev legionella , stänger du den helt på vintern så är det nog en deg med det i VVB , så kör rakt igenom , jag har en liten pump som cirkulerar VV när jag eldar och laddar VVB med 85 - 90 C som stängs av med termostat
med förvärmning , kommer det varmare från tanken så startar inte el-patron , samt att det blir över 70 C i VVB som dödar
ev legionella , stänger du den helt på vintern så är det nog en deg med det i VVB , så kör rakt igenom , jag har en liten pump som cirkulerar VV när jag eldar och laddar VVB med 85 - 90 C som stängs av med termostat
Klicka här för att svara