Hej,

Tror jag har problem med en tryckmätare som sitter på acc tankarna till vedpannan. Den visar stor skillnad gentemot den manometer som sitter på vedpannan.

Har slutet expansionskärl och undrar om trycket som visas om man sätter en manometer på luftpåfyllningsventilen på expansionskärlet är det tryck som gäller i systemet. Gissar på det eftersom vedpannans manometer och det tryck jag mäter med luftpåfyllaren stämmer med varandra.

Men vill dubbelkolla med andra.

/Jonas
 
Krilleman
Hej och välkommen till forumet @Jipu

Oftast är det tryckmätaren på pannan som ger upp först eftersom den tar mest stryk om pannan gått varm. Men visst kan det vara tvärt om också.

Om expensionskärlet är kopplat "kallt" (på returledningen vid acktank) så sitter den manometern på ett mindre utsatt ställe.

Så gissningsvis är manometern på expansionskärlet den du går efter.

Har du kontrollerat vilket lufttryck du har i expansionskärlet? Det ska alltid göras med säkerhetsventilen i öppet läge. Annars blir det missvisande och således är det inget att lita på.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Hej och välkommen till forumet @Jipu

Oftast är det tryckmätaren på pannan som ger upp först eftersom den tar mest stryk om pannan gått varm. Men visst kan det vara tvärt om också.

Om expensionskärlet är kopplat "kallt" (på returledningen vid acktank) så sitter den manometern på ett mindre utsatt ställe.

Så gissningsvis är manometern på expansionskärlet den du går efter.

Har du kontrollerat vilket lufttryck du har i expansionskärlet? Det ska alltid göras med säkerhetsventilen i öppet läge. Annars blir det missvisande och således är det inget att lita på.
Tack för svar. Förtrycket är kollat med tomt kärl till 0,3 bar. Sedan är systemet fyllt till runt 1 bar. Pannans tryckmätare visar runt 1-bar vid runt 20 grader o mäter jag med luftmätare på expansionekärlet följer panntryck o det som visas på luftmätaren varandra. Eldar jag stiger trycket till max 1,5 bar på pannan o om jag mäter med luftmätaren. Däremot visar trycket på acc tanken(Manometern sitter på den varmasidan) allt från 2- bar vid eldning till 0,2-0,3 bar vid kall panna.

Så frågan är om det finns nån som kan mäta med luftmätare på expansionen o jämföra om det drifttrycket följer andra mätares tryck i systemet så min teori stämmer
 
Krilleman
Vad har du för öppningstryck på säkerhetsventilen?

Är det 1,5 bar som det brukar vara i villor så stämmer nog allt din teori! (y)
 
Ja, det är samma tryck på vattnet och luften när systemet är trycksatt.
 
Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är samma tryck på vattnet och luften när systemet är trycksatt.
Gäller endast om man har kontrollerat förtrycket i blåsan.

Är förtrycket större än systemtrycket stämmer det ju ej.
 
Jag förutsätter att ett trycksatt system har ett expansionskärl som arbetar. Annars svänger trycket våldsamt. TS har även angivit ett förtryck som ligget klart under systemtrycket.
 
Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Jag förutsätter att ett trycksatt system har ett expansionskärl som arbetar. Annars svänger trycket våldsamt. TS har även angivit ett förtryck som ligget klart under systemtrycket.
Jo det har vi redan klarat av, det var bara ett förtydligande för andra som läser, kanske lite slarvigt skrivet av mig. :D
 
Varför kunde inte du svara på TS fråga?
 
J
J Jipu skrev:
Den visar stor skillnad gentemot den manometer som sitter på vedpannan.
Beror lite på hur pumpen sitter och hur du styr flödet till pannan , tryckmätaren som sitter så den kan påverkas av pumpen visar alltid mer än den som sitter på tanken normalt , stänger du av pumpen så visar nog dom båda ganska lika
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.