Värme allmänt
tommib: Välkommen till forumet! 1. Vattenburet, nästan alla gånger. Särskilt som du redan har ett vattenburet system i huset. Vitsen är att du inte är beroende av en värmekälla utan kan byta ut till det som passar bäst. 2. Ingen aning. Du kan räkna på det men du måste ha alla U-värden på väggar och tak samt planerad temperatur i rummet mm. Mer än vad jag kan men det går som sagt att
jonaserik: Jag har inte sett något sådant, men inte fel om det går att byta, kanske någon har tänkt till, med vetskap om att ett PEX-rör går sönder p.g.a. värmen, PEX brukar klara ca 80-90 C men inte hur länge som helst, plast ändrar struktur i materielalet och blir sprött, bara hoppas det finns för TS
Petter Forsen: Lukt? Frånluftsventilation? Ryker det in vidtändning eller hela tiden?
jonaserik: [citat] Klassiskt fel med piggen , bra du fick ordning på det;)
Josth: En frånluftsvärmepump återvinner värme från personer, matlagning, elektronik etc. och är inte optimalt i ett fritidshus som står tomt långa perioder. I ett fritidshus skulle jag välja en bra luftluftvärmepump med underhållsvärme och fjärrstyrning. Den kan snabbt ge mycket värme. Sedan el-radiatorer i rum dit dörrarna stängs när man bor där såsom sovrum och badrum.
jonaserik: PÅ sommaren och värmen,då kommer shunten att stänga och inte ge någon värme till elementen, så ställ tillbaka värdet som ändrats, sen det med EL-patron i pannan och drift av den för VV får ni hålla koll på förbrukad effekt och se vad det blir på en vecka. Det är stor skillnad på att värma panna eller VVB , i pannan drar luft ut i skorstenen och kyler, det går att täta
hempularen: Fast det har väl varit en mildare vinter i år. Nu är ju inte skillnaden i förbrukning speciellt stor. Så det är troligen en skillnad i förbrukningsmönster. En elpanna/beredare kan inte vara mer eller mindre effektiv. All el som går in i den blir värme, oavsett om den är 100 år gammal eller ny. Det som kan skilja är var värmen tar vägen. Har man en dåligt isolerad beredare, så
Kalle91: Vad kan man göra här? Nån bekant så att jag skulle kolla på denna men vet inte riktigt vad. Har testat göra som du sa men blev ingen skillnad
Tomture61: Denna vinter har ju varit extremt mild så min övervåning som ej har ngn uppvärmning ännu har haft som kallast ca 15-16 gr. En helt ok temp för sovrum :cool: Har golvvärme på nedervåningen + LLVP i trappen till ö-våningen , den värmer upp det delvis oinredda ö-våningen . Har även förberett med rör i mellanbjälklaget till vattenradiatorer , tror tillskottet av energi som behövs
BjörnesMagasin: Liiite sent svar, men stort tack för hjälpen. Funkade utmärkt!
Underline: Känns som man vandaliserar kaminens vatten del om men eldar i den utan vatten inkopplat. Jag hade inte gjort det om jag vore du... Jag skulle säga att fråga om du kan få återställa vattenmantlade och sätt in en vanlig "torr" kamin?? Hur mycket kostar det?? Eller om man tänker såhär?? Vad har du för effekt i din kamin på vattensidan?? Är det en liten 2-3kw så kan det ju vara så att
Tomtom79: Sist på röret sitter en snålspolande kran så tar det ändå 2 minuter ;-)
Magrand: Det finns inga dolda avstängningar på Thermopanel.
havskatt: Jag har testat att dra åt skruven hårdare med en elementnyckel, men det läcker fortfarande nån droppe per timme.
Mikael Karl: [citat] Sant 2000w funkar på bärbart element. Ska test med två 1000w där man sitter och sen stöd med 4kw värmaren
Gårdsboende: Vi har en contura 556t installerad i vårt hus, vi har metall-skorsten, alltså ingen murad. Tilluft via separat del av skorstenen. Svärmor har samma modell av kamin men utan sidofönster, alltså bara klädd med täljsten i sitt gamla torp men med murad skorsten. Ingen separat tilluft. Vi eldar ved från samma vedbod, vi tänder på samma sätt. Skillnaden är att hon aldrig drar ner spjället
Petter Forsen: Hej! Planerar att bygga ett atterfallshus på 30 kvadrat i lättbetong med gjutenplatta. Vill åtminstone ha vattenburen golvvärme i toalett/dusch. Hittar dock inga mindre luftvatten värmepumpar. Minsta jag funnit är Ljulas på 7kW. Finns det några små varmvattenberedare som man även kan köra en mindre golvvärmeslinga och köra huvudvärken med en lyft/luft värme pump? Men det kanske
jonaserik: Det är inga termostatventiler ,( slottventil ) bara till/från med mellanläge, mera rensning i kopplet, finns en avstängare nertill, kan vara skit där med, dom brukar hålla länge , annars finns nya att köpa ( dyra ) ,den fjäder som syns ska trycka mot en bricka/hylsa och innanför den så finns ett tätgarn ( palmettogarn ) som pressar mot axeln och tätar, drages med motta, inte stumt.
roke: Aha. Okej. Tack för svar. Jag tycker också du ska shunta Värmen färdigt innan kulvert och bereda varmvattnet lokalt.
jonaserik: Förvärm i VP/tank oavsett vad du får i förvärmning och spetsa med EL i VVB , lämpligt att ställla termostaten på ca 65 C med förvärmning, då startar inte VVB före allt annat som du har med högre temp. Det är KV från 6 C till ca 40 C som det kostar.
tommib: [citat] Om du bor nära en Hornbach så har de prisol på lösmeter (i alla fall min lokala).
NeLa1: Var inne på att köpa en PolarHeat att använda i garaget pga det rimliga priset. Den verkar ha fått en del kritik och blev därför istället intresserad av en Innova från Ahlsell. Den verkar finnas i 3 utföranden: 4,05w, 5,4w och 6,3w. Vilken modell av Innovan bör jag ha, om jag har: - Isolerat garage, utan fönster. 25m2/55m3 - Bergvärmepump NIBE F1255 - Golvvärmevatten
NeLa1: Var inne på att köpa en PolarHeat att använda i garaget pga det rimliga priset. Blev nu istället intresserad av Innovan. Vilken bör jag ha, om jag har: - Isolerat garage, utan fönster. 25m2/55m3 - Värmepump F1255 - Golvvärmevatten som går ut till garaget, enligt kurva 6: Utetemperatur: 10° 0° -10° -20° Framledningstemp: 30° 35° 40° 45° - Vattenflöde 487l/h - Siktar på en
coconut: Jag höjde termostaterarna till max och sänkte ner kurvan ordentligt, det ser ut som att värmen börjar kunna ta sig ut nånstans nu i alla fall. Ska ringa rörisen imorgon och kolla kring skruven om han har koll på hur han gjorde eller om han behöver åka förbi igen och kolla.
jonaserik: [citat] Finns inte som dubbeltermostat vad jag vet , det är då 2 st oberoende av varandra termostater, bara elektroniska finns enligt sökning. så det blir 2 st , placera en i stora rummet och den andra i anslutning till tiduret. Det med nattsänkning är av otyg, kostar massor av energi för att få upp tempen tidigt på morgonen, ska gå igång ca 2 tim för du stiger upp om huset är av
jonaserik: Svårt att få ut luft ur GV, på bild finns en röd och en blå ventil stäng av pumpen,stäng ventilerna, på undersidan av fördelarna sitter som lock och anslutning , någon form av avtängare/ventil finns för dessa. På den ena kopplar du en slang från en vattenkran och den andra en slang till avloppet, sen bara öppna båda och spola på, då åker all luft som finns ut, bara se så att