J
jonaserik: Angående kontroll av om en C-pump snurrar, det ges av många tips om att ta bort skruven i ändan och känna med en mejsel om rotorn snurrar, allt väl med det, nu kommer det mer av sorten pumpar med en elekronikbox monterad på änden och ingen skruv. Elektronik i all ära, Jag har inte plockat isär någon sådan pump. Någon som gjort det och vet hur det ser ut bakom EL-delen, är det något
0 svar · 466 läst
KJD
KJD: En följdfråga på samma tema: har precis dragit LK PEX 12mm RiR från VP till duschrum (
9 svar · 15,9k läst
R
Rickieehn: Tack
4 svar · 2,4k läst
·
J
jonaserik: [citat] Jepp men fel styrning, den typen är av gammal typ, stänger av pumpen om tempen är för hög mot inställt värde och startar när det kallnat. Det blir liksom lite jojo på utgående temp, värmen svajar rätt bra då, men kanske inte märks så mycket och det tar ett tag innan det svalnat och pumpen startar igen, därimellan kan det bli svalt på golvet då flödet avstannar och
3 svar · 1,1k läst
·
Lundborg91
Lundborg91: Kan inte svara på varför. Men det är väll som med allt annat man säger att de har en viss livslängd. Men kan hålla betydligt längre. Många hus som har gammal el men funkar ändå samma med dränering.
2 svar · 874 läst
C
classe66: [citat] Förstår vad du menar och det blir bättre då men saknar ändå sidledsfunktionen
6 svar · 6,0k läst
·
Magrand
Magrand: [citat] Nytt ställdon https://www.vvsochbad.se/uponor-vario-b-styrdon-24v-med-1-meter-ledning-till-vario-b-fordelarror-wgf-189076?gclid=Cj0KCQjw6_vzBRCIARIsAOs54z7n2iWVKz4zKUHe-1RsGg2pgk2TD67RrY8XJGykBH9u560deMExdCAaAhRAEALw_wcB
19 svar · 3,7k läst
·
Alexanderarg
Alexanderarg: Hej nu har jag plockat av höljet och en ser ut som på bilderna. Misstänker att jag behöver en batteridriven temrmostt till detta? om någon vet en termostat som funkar som ersättare och som man kan koppla till nätet får ni gärna rekommender något!
9 svar · 2,7k läst
·
L
lostinsweden: [citat] Men med bara 275kr körning har du kommit billigt undan. Sedan halv timme extra kan vara för admin, fakturerings tid och materialköp osv.
14 svar · 3,0k läst
·
C
Conny_malmen: Fick tag i personen som byggt den. Och det är ett värmemagasin som han byggt av 1,6ton täljsten. Han jobbade tydligen med kaminer på den tiden.
1 svar · 1,1k läst
·
J
jonaserik: Inget svar än. är det fortfarande auktuellt, koll så piggarna under ställdonen går som dom ska och inte sitter fast
1 svar · 620 läst
J
jonaserik: Det finns ett minne i slangen som gör att den vill gå tillbaka till rullens form, så fyll slangen med varmvatten och plugga ändarna så blir den snäll och brukar ligga kvar där man vill. i böjarna så ser du till att slangen kan knuffas ner
1 svar · 753 läst
V
vinylskiva: Borde vara mekanisk tilluft, har inte sett just den kåpan men liknande. Kanalerna till den är ingjutna i golvet. Borde synas i prospektet om det är mekanisk till/frånluft. Tanken är värma luften lite ytterligare genom att låta den passera upp bakom elementet.
5 svar · 2,3k läst
·
J
jimmyboy_666: Åter till frågan som var tips på vad jag ska välja;) Någon som har nån åsikt om skillnader och bra lösningar på olika luft/vatten o bergvärme av de kända märkena? Frånluft är ingen ide o ens fundera på eller?
111 svar · 9,4k läst
A
arowe17: Hej, Överväger att lägga in ca 6-7m2 el-golvvärme i kök/hall. Nu ligger det ett Pergo vinylgolv på spånskivor där. Träbjälklag ner till källaren. Vad finns det för alternativ på marknaden och vad är era erfarenheter ? Jag är inte främmande för att göra jobbet själv.
0 svar · 864 läst
A
Arvo-björk: Tack för bra input. Golvet är ännu inte på plats så skal fundera lite pp vad som är vettigast. Tack för bra synpunkter alla.
7 svar · 2,0k läst
R
RoBo: Felköp. Finns ju dom med display uppåt, hade ju varit bättre i ditt läge.
2 svar · 3,6k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Okej om du ska ha 20 grader eller lägre på sommaren så är det klart att AC är ett måste. Det är ju stor skillnad om man kan klara sig på 24 grader
198 svar · 22,8k läst
·
R
RichardRR: Använde https://www.byggmax.se/cement-express-p18165?gclid=EAIaIQobChMIqNmq3Lqx6AIVCsKyCh0g-gW3EAQYAyABEgJsx_D_BwE för att laga de gamla hålen. Smidigt att inte behöva blanda och lätt att fylla igen. Monterade om fästena på nytt ställe i väggen så behövde inte återanvända de gamla.
2 svar · 2,2k läst
·
J
jonaserik: Ta vad du har och prova med en bit slang, om slangen går liiiite trögt gör inget, det som kan hända om det är för tajt är att det kan knäppa i golvet när slangen vill röra sig med olika värme i sig. Viktigast är att det finns plats i böjarna när slangen vill bli några mm längre. Sen har slangen som ett minne i sig och vill trilskas med att återgå till rulleform. Fyll slangen med
1 svar · 1,6k läst
I
InsidersUnited: Inte säkert att den kommer räcka, men prova. Ändra inte på injusteringen av slingorna, det är ett helvete att hitta tillbaka=) Ta bara bort själva ställdonet. Har du klinker i kök hade jag tagit den, vissa golv vill man alltid ska vara varma.
8 svar · 4,0k läst
GK100
GK100: Ja det finns nog ingen anledning anta att du har annat än manuell påfyllning det är det normala.
12 svar · 7,7k läst
·
S
Seaman 64: [citat] TACK!
6 svar · 2,5k läst
V
Vante: Fabrikat på skorsten?
1 svar · 2,4k läst
P
Anonymiserad 145128: Ursäkta tre år sent svar, men det kommer nu! Huset byggdes 2003 och då la man luft istället för vatten troligtvis för att det var billigare. Men det verkar vara en del problem så inte hört att det byggs så längre. Fjärrvärmen växlar över värme genom en luftvärmeväxlare som värmer luften i ett hålrum under golvet. Därifrån blåser en fläkt runt luften i rör som ligger under
6 svar · 3,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: Att minikretsventilen skall sitta på returen är ju att den stryper flödet efter temperatur. Skulle du montera denna på tilloppsledningen skulle strypning alltid ske då radiatorvattnet är mycket varmare än temperaturen som ska släppas igenom.
2 svar · 2,9k läst
·
D
Danii KD: Hej! Vi ska bygga om köket och golvet är väldigt slitet samt att vi inte har uppvärmning i köket. Det kommer bli svårt att hitta en lämplig plats för element så vi funderar på att bara lägga nytt golv ovanpå det gamla med Floores golvvärmepaket över det gamla golvet. Har något erfarenhet av det och om det avger bra med värme om vi lägger ett parkettgolv över? Vi tänkte 13 mm
0 svar · 1,5k läst
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Är det enda värmekällan i rummet så är det lämpligt att den bibehålls. Jag har inte hela bilden, men min spontana tanke var att flytta radiatorn och sätta den till vänster i bild, där skåpet är nu. Ser dock inte hur mycket utrymme det finns utifrån den bild du har. Är värmerören synliga i källaren är det inga konstigheter att gå upp på annat ställe i golvet, men även
8 svar · 4,8k läst
·
B
Beebop&Rockey: Jag har en värmepump bosch 6000aw för varmvatten och värme, vattenburet system. Nu har jag installerat solceller på taket och har timdebitering på elen. Kan jag ställa in på min enhet när den ska jobba för att värma vatten och om den bara jobbar på natten när elen är billigast, håller då värmen i den hela dagen?
0 svar · 1,5k läst
Dowser4711
Dowser4711: Låt oss förenkla priserna något och säga 100 öre för elen, 50 för fjärrvärmen. Luftvärmepumpen ger dig ”typ” 4ggr insatt energi i avgiven värme (ytterst höftat pga massor med variabler och vilken pump vi pratar om, därför gör det inte så mycket att vi förenklar siffrorna ovan) Det innebär att en kW värme från pumpen kostar 25 öre, dvs halva priset jämfört med
4 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.