I den anmälan som ska ha skickats in till kommunen när bergvärmen installerades brukar borrhålets placering behöva anges. Så kolla med kommunens miljöenhet, de bör ha denna diarieförd.
Hålen har alltid ett metallrör så vitt jag vet, det ska drivas ned ett antal meter i berget för att täta mellan jorden och berget.
Hålen har alltid ett metallrör så vitt jag vet, det ska drivas ned ett antal meter i berget för att täta mellan jorden och berget.
Den står mot en yttervägg och jag ser vart rören går ut genom ytterväggen.T tobben87 skrev:Vart står pumpen? Mot yttervägg eller mot innervägg? Står den mot yttervägg så är chansen stor att hålet är på den sidan huset. Borriggen är ganska stor, vart vore de lämpligast att lägga hålet? Vart tror du de har kört in riggen? Står det någonstans vem som installerat pumpen, kan du ringa dem och se om de kommer ihåg vart hålet är?
Annars tror jag på värmekamera, framförallt på sommaren borde de gå att se om du kan tvångsköra brine genom slangen, beroende på hur djupt slangen ligger.
Är det vanligt att borrhålet är längre än 4,5 meter bort från huskroppen räknat från där ledningen kommer in genom ytterväggen?
Med metallsökaren jag har på jobbet är det inga problem att hitta tomtrör i metall på en meters djup. Ofta hittar man mycket annat skit innan dess tyvärr :/
Annars om du vill veta ur ledningarna går på tomten kan du dela på dem inne vid värmepumpen och mata in en söksond för att hitta den med hjälp av en kabelsökare.
Annars om du vill veta ur ledningarna går på tomten kan du dela på dem inne vid värmepumpen och mata in en söksond för att hitta den med hjälp av en kabelsökare.
Kolla med företaget som borrade? Det gjorde vi när vi insåg att vårt hål inte fanns registrerat, eller jo det var registrerat men på en adress två kvarter bort
...
Företaget hade lyckligtvis kvar uppgifterna så vi kunde bekräfta att fastighetsbeteckningarna inte stämde.
Företaget hade lyckligtvis kvar uppgifterna så vi kunde bekräfta att fastighetsbeteckningarna inte stämde.
Kan man inte skicka in någon signal i röret inifrån huset och sedan följa den på utsidan?
Hittade du hålet?
Annars hur är marken? Beroende på hur djupt rören ligger Kan det gå och ta ett typ armeringsjärn och sticka ner och känna efter var rören går. Börja där du vet att dom kommer ut från huset och stick ner i marken och känn efter med jämna mellanrum. Lite mekigt och Kanse behöver du gräva ett kontrollhål i mellan för vara säker. Lycka till
Annars hur är marken? Beroende på hur djupt rören ligger Kan det gå och ta ett typ armeringsjärn och sticka ner och känna efter var rören går. Börja där du vet att dom kommer ut från huset och stick ner i marken och känn efter med jämna mellanrum. Lite mekigt och Kanse behöver du gräva ett kontrollhål i mellan för vara säker. Lycka till
Klicka här för att svara