Värme allmänt
Harrypotter: Tack för svar. Kanske ska strunta i att ta bort dem.
lordi: [citat] Det är den storleken på den värmeavgivande ytan som avgör hur låg framledningstemperatur du kan ha oavsett om du har en gammal eller ny radiator. Det finns dock moderna radiatorer med inbyggda fläktar, som gör att man kan minska ytan på radiatorn. I alla nya fastigheter jag varit med och driftsatt har projektören räknat med 55 grader vid DUT i radiatorsystem. Här kan man räkna
fgo: funkar denna?? https://www.vvsobadrum.se/ror-rordelar/ventiler/backventiler-for-kallvatten/backventil-metall-med-klamkoppling
Elnovis: Tack för den intressanta diskussionen. Kanske bättre att låta dom vara på dygnet runt.
lmgmags: [citat] Ok va bra. Mitt löste sig också det var en ballofix som inte var inställd korrekt
blinera: [citat] Nej det är bara vanlig dusch inget badkar, och varmvatten till köksblandaren. Där finns också inkopplad diskmaskin, så det blir inte så mycket att diska förhand
maxald: Hej! Har precis installerat en Daikin Altherma 3 luft vatten värmepump med innbyggd vvb som nu har larmat för legionella. Det finns ett schema veckovis när den ska köra/värma upp vattnet till 60 grader men den startar aldrig. Jag har verifierat att datum/tid är rätt inställd. Legionella-körning är aktiverat. Elpatronen fungerar (kan starta den manuellt). Tempen ska tydligen vara minst 5
Kluven: [citat] Tack för bra svar! Jag har en säkerhetsventil på 1.5bar. Det roliga är att stans största rörfirma som var här en gång tyckte att jag kunde ta bort den..... Men dom förstod inte heller att pannan behövde ett arbetstryck heller..
Dan_Johansson: Tja, det är ju två besök, först läggning och sen uppmätning efter flytspackling och ytskikt. Det är kanske lite åt det dyra hållet, men inte uppåt väggarna orimligt.... Är det en elektriker som gett offerten, eller nån slags vvs-butik?
Strip: Hur tolkar man den här symbolen? Ställdonet kan vrida ventilen 90°, så min egen gissning är att röd är alltid ska vara öppen och blå eller gul kan vara helt stängd eller någon position där emellan. Korrekt? [bild] Färgduttarna har jag satt dit för tydlighet.
maxald: Tack så mycket för alla svar, då kan jag sova gott nu.
jonaserik: Vanliga standard Omronrelän , finns för ca 50 kr att köpa, bara söka på Omron ( typ XXX) så kommer du att hitta hur mycket som helst, viktigt är att rätt spänning är på dom, troligtvis 24 VDC , jämför priserna kan skilja en del. Att löda är inget problem för en med lödkolv i handen. Hade du varit närmare så har jag ett dussin
Sonny82: Jäkla tråkigt bara börja med jag skulle ta bort ett element och rörläggaren sa gräv upp runt där så man kommer åt och då såg jag det droppa och röret vart jätte rostigt typ flagnar avbitar på det där det går in iväggen under golvet nivå och fortsätter in i andra rum. Det är en gammal lertegel kåk så fästa saker på väggar e ej så lätt.. men sitter o hoppas o tänker det
slurppe99: På duschen håller jag med. Det andra skulle väl teoretiskt kunna fungera. Sedan med tanke solcellernas effekt på vintern så skulle det inte ge så mycket. Utan mer några månader på våren och några månader på hösten.
Vector: Tänk på isofall du tar en vp att du inte tar en för liten om du nu i framtid vill utöka värmebehovet. Borrar du så kan du ju köra frikyla på kåken på sommaren som kan vara en bra grej att tänka på. Ta in nån offert så ser du var priserna ligger på. Sitter och tittar på en offert nu på en ctc gsi 12 med 180m borrhål och den är på lite drygt 150 tusen med rot.
Krokben: Har du termostaterna satt på t ex 21 grader och pumpen på 23 är det självklart att elementen är kalla. Vad jag förstått så är vattenburna element "on/off", dvs att när det är varmt nog stänger den helt och när temperaturen i rummet sjunker under den temp som är inställd på radiatorn så öppnar den. Så är det hos mig i vilket fall.
Nova07: [citat] Hej Ja mycket märklig text. Jag undrar hur de tänkte. Handdukstorken var tydligen inköpt på Bauhaus. Märkligt att ingen där reagerat.
hempularen: Iom. att det finns ett kännbart drag, så borde ju första åtgärden vara att sätta nya tätningslister. Då gäller det att titta på hur bef. lister sitter, eller har suttit. På vissa äldre fönster finns en halvrund fördjupning där listen skall sitta. Det var förr en form av rund textillist där. Idag limmar man i så fall en rund silikonlist. Men det finns som sagt åtskillga
husdrömmar89: Hej! Tömde nyligen värmeslingan för första gången för att montera ned en radiator och hade inbillat mig att vattnet skulle vara kolsvart eftersom det i princip aldrig har gjorts. detHur kan komma sig att det såg ut i princip som dricksvatten? Blir lite nojjig att något är felkopplat :) Tvårörssystem, slutet skulle jag tro. Evigt tacksam för svar!
86Tompa: Kändes lite "Overkill" då höet kommer vara inne i burar som är över metern bort från elementet. Så inget löst liggandes kring elementet. Blir nog ett oljefyllt från Classe för 1300kr 700w borde räcka för de behov jag behöver under kallaste vintern månaderna. Är inte för kaninerna jag har elementet, dom klarar sig, det är ägarna som vill slippa frysa när man är hos dem.
Tummenmittihanden79: Tack för ditt svar! Vet du möjligtvis vad dina kaminer heter? Tror du att denna skulle funkat t.ex? https://www.karles.se/produkt/black-friday-gjutjarnskamin-invicta-sedan-m/ Ska kolla med tillverkaren också för säkerhets skull.
PluppenPlupp: Finns flera fördelar med installationen: Enklare att dammsuga och moppa under elementen Värmen strålar inte ner och försvinner i golvet Koppar är alltid koppar Lättare göra service på elementen+rör+termostat man slipper böja sig så mycket Ger ett luftigt intryck Men själv hade jag aldrig velat ha det så :)
tommib: Kylaren är en CWK-200-3-2,5 som ska klara 1,7 kW kyleffekt vid ett flöde av 555 kbm/tim (och 25 grader rumstemp, 6/12 grader på kylvattnet). Vid 30 grader rumstemp levererar den 3,1 kW. Värmeväxlaren är en 66 kW plattvärmeväxlare, den borde inte vara begränsande men jag vet ju inte eftersom jag inte mäter något, än. Fläkten ger som max 1200 kbm/tim till priset av ett vanvettigt
Arne999: Gött att höra då nöjer jag mig nog med att provtryckningen är OK då :)
tommib: Det är dumt att blanda fabrikat eftersom de sannolikt inte är typgodkända tillsammans. Blir det problem med läckage eller något kommer båda tillverkarna skylla ifrån sig. Rent praktiskt kanske det fungerar men jag skulle inte gjort det. Köp den stora förpackningen och sälj överskottet här eller på FB.
blatummen: Ser ut att vara samma som i https://www.byggahus.se/forum/threads/termostat-radiator-fabrikat.357480/ dvs HM Raditherm
torgny centre: Hej! Håller på att deklarera min gamla mors husförsäljning och saknar kvitto på vad en cronspis kunde kosta år 1985. modellen är den fyrkantiga med fläkt (200?) kan någon ge ett ungefärligt pris som man med hyggligt samvete kan dra av i deklarationen. Hittar inget på nätet. Med vänlig hälsning, Torgny