Håller på att bygga en betongplatta som underlag för en 20m3 pvc pool. Plattan blir 6x6m och tjocklek 10-15cm. Jag har lagt 20mm golvvärmerör i en 5m diameter cirkel och längd 3st 50m, så 150m totalt.
Värmen kommer att matas från en värmeslinga i 2.5m3 accumulatortank som blir värmd av en atmos dc32gs vedpanna.
Undrar ifall det går att uppskatta hur mycket värmeeffekt som går att överföra från golvvärmen till poolvattnet? Det blir ca 3-4cm betong mellan de ingjutna rören och poolbotten. Vad jag hört kan man mata högst 45 grader vatten i golvvärme, annars kan det spricka?
Värmen kommer att matas från en värmeslinga i 2.5m3 accumulatortank som blir värmd av en atmos dc32gs vedpanna.
Undrar ifall det går att uppskatta hur mycket värmeeffekt som går att överföra från golvvärmen till poolvattnet? Det blir ca 3-4cm betong mellan de ingjutna rören och poolbotten. Vad jag hört kan man mata högst 45 grader vatten i golvvärme, annars kan det spricka?
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jag kollade på det här när jag gjöt min pool och kom fram till att det är väldigt ineffektivt att värma betongen för att värma vattnet istället för att bara värma vattnet direkt. Betongen kommer såklart värmas av det varma poolvattnet i vilket fall, men då är iallafall förlusterna "åt rätt håll", att vattnet är varmare än betongen. Men om någon har annan information vore det intressant att höra.
Själv har jag ”tvärt om”. Helt oisolerad betongplatta, murad pool i lecablock utan utvändig extra isolering och lamelltäckning ovanpå. Uppvärmning till 28C med bergvärmepump. Elförbrukning för att värma 30m3 under juli månad (som var rekordkall) var 600 kWh plus poolpump på 450W som går dygnet runt så den drar ytterligare ca 300 kWh.
Majoriteten av värmen försvinner uppåt, lite åt sidan och väldigt lite nedåt. Tveksam till att slinga i plattan är effektivt...
Majoriteten av värmen försvinner uppåt, lite åt sidan och väldigt lite nedåt. Tveksam till att slinga i plattan är effektivt...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden