Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det finns speciella skåp för ändamålet, där kommer rören in från botten, med tätningar. Det kan nog vara rätt struligt att sätta skåpet i efterhand.
Jag ser att det verkar vara en besiktingsanmärkning från en överlåtelsebesiktning?
Kravet om tät botten för just värmefördelare är ganska nytt. Om detta är utfört innan regeländringen så anses det inte vara ett fel. Reglerna gäller inte retroaktivt.
Jag ser att det verkar vara en besiktingsanmärkning från en överlåtelsebesiktning?
Kravet om tät botten för just värmefördelare är ganska nytt. Om detta är utfört innan regeländringen så anses det inte vara ett fel. Reglerna gäller inte retroaktivt.
Är det fördelare för golvvärme är det inte speciellt "farligt", ty går det läck så är det ändå en väldigt begränsad mängd vatten som kan rinna ut. Är fördelaren på nedervåningen och det finns slingor på övervåningen blir det större mängd som är möjlig att läcka ut, men ändock inte så många liter.
Man får väl se upp ifall det finns en automatpåfyllare, men det är väldigt ovanligt i villor.
Skulle det vara fördelare för färskvatten och varmvatten så är det värre läge, då kan det nämligen rinna ut i princip oändliga mängder.
Personligen skulle jag antagligen inte göra något speciellt åt det hela ifall det är till golvvärme.
Kanske täta lite nere vid golvet så ev läck inte rinner in i något trist ställe.
Man får väl se upp ifall det finns en automatpåfyllare, men det är väldigt ovanligt i villor.
Skulle det vara fördelare för färskvatten och varmvatten så är det värre läge, då kan det nämligen rinna ut i princip oändliga mängder.
Personligen skulle jag antagligen inte göra något speciellt åt det hela ifall det är till golvvärme.
Kanske täta lite nere vid golvet så ev läck inte rinner in i något trist ställe.
Det viktigaste är att det inte är inbyggt. Så att du har möjlighet att titta in där ibland och kolla efter eventuellt läckage. Inget allvarligt att oroa sig för. Så ser det ut på många ställen där det finns vatten och kopplingar i befintliga hus.
När blev det regeländring om tät botten, ska det inte vara ett skåp?H hempularen skrev:Det finns speciella skåp för ändamålet, där kommer rören in från botten, med tätningar. Det kan nog vara rätt struligt att sätta skåpet i efterhand.
Det finns vattenlarm man kan köpa för någon hundring och sätta dit om man är orolig, de fungerar så att om de känner av vatten vid sin/sina sensorer så börjar de tjuta/larma/skicka notiser till användarnas telefoner/etc.
Exempel (utan att rekommendera vare sig modell/typ eller något visst inköpsställe):
Variant
Variant 2
Exempel (utan att rekommendera vare sig modell/typ eller något visst inköpsställe):
Variant
Variant 2
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden