Värme allmänt
sonny baldersson: Jag är också på jakt efter en sådan, dock så verkar den utgått ur sortimentet, var kan man hitta en liknade , eller är det kanske någon som har en liggandes , till salu?
Gladamatör2: Shunten verkar ha låst sig på det kallaste läget, dvs blått. Får inte ut någon värme till elementen. Skruvade manuellt på shunten till ”rött” och då steg värmen i framleden värme. Pumpen står på viloläge. Vad kan vara fel? Med vänlig hälsning, Mattias
Krokben: [citat] Om du inte blev ruinerad av direktel element så kommer du inte att bli det av elpatron heller. Mitt tips är att lära dig vedpannan och ha elpatronen som underhållsvärme. Att ha tillgång till en vedpanna är en gudagåva i mina ögon. Men ja, en luft luft kan du installera om du vill det absolut.
linuslinuslinuslinus: Tack för svaren. Jag fick också känslan av att det är lite "fishy" med den där pumpgropen. Får se vad besiktningen säger, även undersöka själv i den mån jag kan..
bjurel: [citat] Jag har haft liknande problem där jag dels efter en tid tappar kontakten med pumpen, dels inte kan återansluta hur väl jag än följer instruktionerna. Det visade sig efter en massa jobb att Wifimodulen bara klarar av Wifikanal 1-11 medan min router(och alla moderna routrar) även har kanalerna 12 och 12. Routern var fabriksinställd på automatiskt kanalval och kan alltså efter
Daniel 109: Det är sannolikt ingen ledare utan ett kapillärrör. Ja, det bara att stoppa in.
jberndes: Hej på er. Köpt en gård och har lite funderingar nu innan vi flyttar in i sommar. Det sitter en IVT bergvärmepump från 2009 och huset är på 280kvm. Det sitter element i nästan alla rum, men de två stora salongerna á 48kvm (ett nere och ett rakt ovanför) har inga element. Det nedre har en vattenburen konvektor som brummar rejält. Båda salongerna har 6 fönster. Vi vill byta konvektorn
Tramsetott: Hepp! Tråd kan låsas! Berodde på att slingorna inte ligger lika tätt överallt. Där man står ligger dom tätare, mera värme helt enkelt! Puh! Mvh Göranå
mecklarn: Det skulle vara intressant att veta lite mer. När ni säger ”slitet”, är det något som är trasigt eller har det börjat att låta mycket. Konstruktionen på dessa är ganska enkel, ett värmebatteri och en fläkt så de kan hålla mycket länge. Fjärrvärme är oftast bra och kan ge en vettig totalekonomi om man räknar in underhåll mm. Vilken ort och bolag är ni anslutna till?
nikasp: Jag bytte bara termostat hos svärmor så funkade det. Den var nog 8-10 år gammal. Undvik att börja dra ut givaren i första taget ifall den skulle kärva fast utan prova med termostat.
Jennije: [citat] Små tomter där vi behöver flera grannars godkännande för att få igenom det.. Så behöver alternativt ifall det inte godkänns.
Josth: Har man ettrörssystem så finns det några olika slingor i huset med ca 3-5 radiatorer per slinga. Ska sitta instrypningsventiler på varje slinga så man kan balansera flödet och värmen korrekt runt om i huset. Normalt har rörmokarna väldigt mycket att göra på hösten/vintern när det plötsligt blir kallt. Man kan skruva upp värmen på pannan och provköra systemet nu men inte när det
El Patrón: [citat] Tack för svar! Det förklarar saken. Får nog bli en sån där modern variant med display då ;)
Daniel 109: Det finns ju nya ”slottsventil” kranar som passar på nya ventiler. Men det är ju ingen termostat.
Fluffy: Uppdatering Nu har vi landat i en värmelösning. Det blir golvkonvektorer framför de större fönsterpartierna vid takterrassen. Ett litet vattenburet element i wic. Samt golvvärme i badrummet. Konvektorerna har ingen inbyggd fläkt, men jag tror ändå att den låga effekten kommer räcka till för att hålla upp temperaturen i vardagsrumsdelen.
appelappe: Hej alla. Ett och ett halvt år senare är det fortfarande problem med detta system. Det har varit många turer med olika folk från firman som installerade. Gemensamt är att alla har bråttom, gör ett minimum och åker. Några veckor efter mitt första inlägg var en kille här ett par gånger, och han fick faktiskt igång värme i badrummet. På julafton i år slår jordfelsbrytare av all
Andersson86: [citat] Det finns redan idag, garaget är förberett för golvvärme men inte inkopplad av någon anledning, och luftluftvärmepump värmer idag och egen pump till poolen. Utedelen till poolen är gigantisk med tre fläktar dessutom. Så det kanske inte blir värt med bergvärme förrän nånting riktigt dyrt går sönder..
Andreas Westberg: [citat] Tackar Har lekt med den tanken också men där kommer funderingen in då att då behöver man justera för hög- och lågtemperatursystem "återigen", med både högtemp element och lågtemp element (?). Eller tänker jag fel där? Men annars är det i den riktningen jag tänkt, ja. Att byta ut för att öka värmeverkningsgraden och på så sätt över tid få en bättre ekonomi.
Krux: Tack för svar Har aldrig ännu efter 3 år upplevt några problem . Bara att rengöra filtret oftare och rengöra värmepaketet nån gång per år
noone70: Är det någon här som har erfarenhet av https://www.dustinhome.se/product/5011064184/z-water Det ska styra vattenburen golvvärme med 24v ställdon från Uponor. På pappret verkar den ha den funktionalitet jag är ute efter, men jag har inte lust att lägga ner 2500 + 1100kr för termostater bara för att testa om det fungerar.
bettet: Ja, det kan ju vara en bra id´e. Har du nåt förslag på en lättillgänglig typ av slang som är bra? Det verkar inte så lätt att hitta flexslang som är tunnare än 16 mm.
Victorholmsten: [citat] Korr. Jag skrev fel gällande pannan, den heter baxi Bonus 30.
Sonny82: [citat] har du någon aning om vad det kan vara som spökar bara för strömmen har varit av?
Teakster: Tack för svar! Löste sig med lite kämpande. Fick slå upp sprintarna på gångjärnen. Det var 5 cm vatten i botten - säkert varit en bassäng i 3-4 år. Bra kvalitet! Huset var tänkt att rivas, men renoveras nu.
Harrypotter: Tack för svar. Kanske ska strunta i att ta bort dem.
lordi: [citat] Det är den storleken på den värmeavgivande ytan som avgör hur låg framledningstemperatur du kan ha oavsett om du har en gammal eller ny radiator. Det finns dock moderna radiatorer med inbyggda fläktar, som gör att man kan minska ytan på radiatorn. I alla nya fastigheter jag varit med och driftsatt har projektören räknat med 55 grader vid DUT i radiatorsystem. Här kan man räkna
fgo: funkar denna?? https://www.vvsobadrum.se/ror-rordelar/ventiler/backventiler-for-kallvatten/backventil-metall-med-klamkoppling