1 436 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Förslag "centra" aircondion kanalansluten!
Söker tips på lämplig luftkyla lösning. Jag harbyggt till en våning, där vi skall ha våra sovrum (3-4st) totalt 80m2. Huset värms med golvvärme via luft/vatten värmepump. Så ingen kyla finns att tillgå i systemet. Jag tänkte därför installera en luft/luft värmepump, eller helst en ren kylare om det är billigare. En lösning är att sätta in ett multisplitt aggregat och 4 inomhusdelar. Det blir dock lite overkill och rätt dyrt. Jag funderar därför på att installera ett aggregat med en inbyggd inomhusdel centralt i hallen. Från denna leda in luften i resp rum via spiro och luftgaller. Vi har ganska hög takhöjd med ett sluttande tak så jag kan sänka taket i hallen, och bygga in en "kanalansluten" innedel. Sen kan man släppa luften in i rummen via luftgaller, i väggen uppe vid tak.
Nackdelen mot en multisplitt är att man inte får individuell temperaturkontroll. Men för denna kylan tänker jag att det är mindre viktigt. Man kan grovt reglera med gallret. Denna typ av inbyggandssystem verkar användas en del i utlandet, tex i spanien. Har inte sett så mycket här dock. Har hittat att Mitsubishi harsystem som bör gå att använda. Någon som har erfarenhet av denna typ av lösning? Tips på Fabrikat och modell.
Nackdelen mot en multisplitt är att man inte får individuell temperaturkontroll. Men för denna kylan tänker jag att det är mindre viktigt. Man kan grovt reglera med gallret. Denna typ av inbyggandssystem verkar användas en del i utlandet, tex i spanien. Har inte sett så mycket här dock. Har hittat att Mitsubishi harsystem som bör gå att använda. Någon som har erfarenhet av denna typ av lösning? Tips på Fabrikat och modell.
Jag vet att i Spanien är man lite tveksam till olika typer av splitfunktion på pumpen och väljer där ofta en mindre pump till varje rum. Kanske för att det är stora krav på kylning och viktigt med individuell styrning. Kanske ändå något du skall kolla på.
Jag haren lägenhet i Spanien. Där satte vi in individuella enheter i rummen kopplat till ett multi splitt uteaggregat (daikin). Men de föreslog först en inbyggd. Jag avstod det där pga att vi skulle förlora förmycket takhöjd i hallen där det skulle gå att sätta maskinen. men det är därifrån jag fått iden. Där används den ju lite mer intensivt. I Sverige är det ju inte många dagar vi kommer behöva kyla. Systemet i Spanien slutade på ca 50-60K. Det lilla jag fått fram här är att jag nog klarar mig på hälften, samt betydligt diskretare. Hallen som det skulle vara aktuellt att installera enheten i är ganska liten ca 2,5 x 1,5m. så det är mycket korta rör ut i rummen. Vi har 3 sovrum, plus ett rum som kan göras om till sovrum. Så jag skall kyla minst 3 rum, men hittar ja en lämplig enhet för 4 så åker det sista med också. Från Mitsubishi är det största jag kan använda FDUM71VH till det finns det dock bara en 3 vägs spigot.D Dr Jumping Jack skrev:
Klicka här för att svara