8 465 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Värt att börja elda för att värma vinden?
Tack för bot på oro. Det är inte lätt dethär med första hus och alltingS johd01 skrev:
Du menar att även om man slutat elda så letar sig alltid varm och fuktig luft uppåt och därav skadar endast vind (riskkonstruktion) och inte ytterväggar?
Ventikationskillarna skrattade när dom såg träkanalerna som gick direkt upp på vind och trodde att det kunde vara en stor bidragande orsak tillsammans med att man slutat elda.
H headlam skrev:Kommer faktiskt en ventilationsfirma och sätter in mekanisk ventilation i slutet utav augusti. Finns dock redan en frånluftsfläkt som går ut från badrummet och ut genom taket (som var felaktigt monterad) När jag flyttade in var det även träkanaler som gick rätt upp på vinden (dom är tätade nerifrån nu)
På vinden har jag 15mm spån och ingen fuktspärr. Huset är från 50-tal. Förra ägaren hade inte dessa anmärkningar när han köpte huset. Han satte in fjärrvärme för 2 år sedan.
Vinden har jag rätt bra koll på. Är inte mekanisk frånluft tillräckligt så finns det avfuktare och dylikt för att blir av med problemen där.
Jag är mer orolig för resten utav huset? Ytterväggar? Hur har dessa mått av 2 år utan eldning och förmodligen övertryck i bovelen? Fasaden är putsad så det är svårt att se. Innerväggar som vi rivit pga renovering har sett fina ut. Upplever inget problem förutom vinden men läser man på nätet om folk som slutar elda i gamla hus så brukar det låta som döden.
Har du provat ventiler och luftspalt?
Mekanisk ventilation är ju bara en vidare åtgärd om de vanliga (billiga) inte fungerar.
Jag skulle inte oroa mig så mycket för väggarna.
Polygon som var här först och utredde vinden avrådde för ventiler på vinden. Han menade på att det kunde bli ännu kallare och istället förvärra problemet.Appendix skrev:
Med luftspalt vet jag inte riktigt vad du menar? (Okunnig)
Mekanisk frånluft ska dom sätta in nu i slutet utav augusti. Skulle kosta 12000 ink allting. Då drar dom nya rör både till badrummet på bottenplan, källarn (också badrum utan fläkt) och ut från taket via vinden) Ser det oavsett som en bra investering då jag får bra ventilation även i bodelen som vi anser vara undermåttlig (man känner luften står still så fort inte badrumsfläkten är på) Har även satt in 2 tilluft på bottenplan i två rum som ventilationsfirman rekommenderade. (Fanns inga innan)
Huset är ganska litet så lite högre energikostnad spelar in så stor roll. Har hellre friskt hus och bra ventilation.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden