Byggahus.se
C
GK100 GK100 skrev:
Vad hade din o-ring för dimension?
Jag plockade bara en passande från asken, men jag mätte spindelns diameter nu och den är 10 mm. Jag har 2x8 och 2x10 i lådan, men jag är inte riktigt säker på vilken jag använde.
Nej, inga mässingsbussningar eller brickor i mitt fall, fjädern trycker direkt på tätningen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
C
Hittade en bild:
Rördel med överdriven mängd gängtejp som försök till tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns för övrigt hur något smartass försökt täta med gängtejp. Alla ställen här i huset där det droppat vatten har man kunnat ge sig f-n på att man hittat gängtejp när man plockar isär det.
 
Jag har renoverat några av mina här hemma. Jag monterade isär på samma sätt som beskrivs här i tråden. Sen tog jag lin och smorde med pasta så det blev en tjock tråd och lindade detta runt axeln, sen på med allt igen. Detta har hållt tätt i tre år så det verkar fungera.
 
Tack för bilden! Nu blev det ännu tydligare, men om jag vill putsa upp den - med vad?
 
C
H hogdalen skrev:
Tack för bilden! Nu blev det ännu tydligare, men om jag vill putsa upp den - med vad?
Tänkte säga vanlig gammal hederlig häxans kopparputs, men det finns ju inte längre.
Men valfritt poleringsmedel. Själv använder jag någon rubbing jag köpt på biltema. Autosol är det ju många som lovordar. Ketchup funkar bra, men inte så trevligt att jobba med kanske.
 
Ketchup? Låter miljövänligt och bra - i tidens anda liksom. Ketchup-effekten kan ju stöka till det förstås - först kommer inget, sen kommer inget, sen kommer allt. Fast det var ju i glasflaska, nuförtiden välsignar ju plasten våra liv. Rubbing har jag nog i garaget om tanten protesterar när jag går loss med ketchupflaskan... ;)

På tal om Ketchup, jag bjuder på en videolänk som tack för alla tips; OBS, bara för den som klarar av heta tropiska rytmer...
 
Redigerat:
Hur gick det med renoverandet av ventilerna?

Jag hade också en drös ihopkärvade dito. Då jag har tillgång till verkstadsmaskiner via jobbet blästrade jag bort allt ingrott och polerade upp alla delar, blev dom nya. Mina fjädrar som bilden cpalm la upp var lindade med lin men flera var i ganska dåligt skick. Jag svarvade tunna hylsor i samma mått som fjädrarna och tryckte in o-ringar som hylsan tryckte ner mot när muttern spändes åt. Gummi pressat mot själva axeln/spindeln blev dock lite kärvt så jag tyckte in lite fett och fick justera mutter så att oringen tätade utan att pressas sönder.

Mina har dock inte funkar fläckfritt då jag dels råkade blästra konan mellan ventilhuset och vredet så det läcker, krävs numera packning vilket inte behövdes innan. Och o-ringen blir platt och hård med tiden så muttern fick efterspännas och är nu gansks dragen till max. Ska plocka isär lite och kolla hur allt ser ut på insidan nu efter 5 års drift, tror o-ringen är ganska platt. Funderar på att byta mina svarvade hylsor mot något fjädrande istället.
 
C cpalm skrev:
Det finns lite olika varianter så alla ser inte likadana ut, men så här gjorde jag:
1. Vrid vredet till helt stängd position.
2. Skruva av hattmuttern på vredet. Där under döljer sig en liten justerskruv som man får vara lite varsam med.
3. Själva vredet sitter på en kona och sitter alltså fast även utan mutter. Här sprejade jag på lite 5-56 i omgångar som fick verka typ en halvtimme.
4. Kräng av vredet från konan. Jag placerade en skiftnyckel mellan vredet och muttern på spindeln som mellanlägg och använde en stor flat skruvmejsel för att bända loss vredet.
5. Skruva loss muttern på spindeln. Här kan det börja rinna vatten, men det behöver du ju inte oroa dig för om systemet är tömt. Innanför muttern sitter en fjäder som trycker packningen mot sätet.
6. Ner med vred, fjäder och mutter i en burk med kalklösare så får det ligga och gotta sig där ett tag.
7. Kratsa ur resterna av den gamla packningen med en stor synål och överhuvudtaget rengöra spindeln och genomföringen så gott det går. Använde en liten kopparborste. I mitt fall var det bara ett vitt kittaktigt klet som var kvar av packningen. Här kan det definitivt börja rinna vatten.
8. Trä på lämplig o-ring. Valde en lite tjockare som lätt kunde pressas över spindeln.
9. Skrubba de demonterade delarna rena från avlagringar och montera ihop allt igen.
10. Muttern skall skruvas in "lagom" mycket för att få ett lagom fjädertryck på o-ringen. I praktiken räcker det nog med något varv, men jag gängade på den en bit så att muttern inte skall röra på sig.
11. Jag behövde ibland jucka lite på kranen för att de skulle bli tätt. I ett fall fick jag vänta några timmar innan det satte sig ordentligt.
Hej, tack för en toppen beskrivning. Funkade och var hur lätt som helst att få rätt med denna beskrivning. Ett problem som uppstått är att efter jag fixat mina slottsvred så stiger trycket i expansionskärlet ganska snabbt. Varför?
 
C
Konstantin K Konstantin K skrev:
Ett problem som uppstått är att efter jag fixat mina slottsvred så stiger trycket i expansionskärlet ganska snabbt. Varför?
Stiger och forsätter stiga tills säkerhetsventilen löser ut?
Låter som att påfyllningsventilen är dålig eller inte är stängd ordentligt. Eller läckage i VVB.
 
Hade service på bergvärme installationen för någon månad sedan.
Innan jag fixade vreden så blev det låg tryck någon gång i månaden. Kanske bäst att ringa service killen igen.
Tack för snabb respons
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.