Har ganska nyligen fått problem värmen från pannan och känner att detta inte är min grej.

Får se om jag kan få några bra tips eller råd här.

Dåligt varmvatten, ca 18 grader och låg framledningstemp till golvvärmen, ca 20 grader.

Inte gjort några ändringar på pannan, jämfört med förra sommaren.

Vrider på vredet för förskjutning men de ändras bara nån grad.

Enda sättet att få varmvatten nu är att använda extra varmvattenknappen

//Jimmy

Fungerar kompressorn fortfarande? Hörs om den går. Elpatronen brukar spärras om utetemperaturen är över t.ex. +7°C men den används vid "Extra varmvatten" ändå. Värmen till golven brukar spärras vid typ 17°C ute. Värme från kyl, frys, matlagning, TV, datorer, boxar, laddare och personer i huset tillför resten av värmen som behövs för att få runt 21°C inne.

Om jag lägger handen på kompressorn så känns det inget.
Inte heller om jag går in på servicemeny och väljer snabbstart kompressor så blir det ingen skillnad.
Kollar jag servicemeny, driftstatus så står det varmvatten. Men ändå har jag bara 22,6 grader.

Provade att göra 2 starter via snabbstart menyn, men antalet starter på pannan är samma som innan jag började.

Kompressorsymbolen på displayen indikerar drift

Låter som kompressorn har havererat. Då måste man ställa in så elpatronen får jobba istället. Om man försöker med snabbstart brukar man höra ett klick från motorskyddet på toppen av kompressorn inom några sekunder. För mig har genomsnittlig livslängd på kompressorerna varit 7 år. Kostar ca 15-20 tkr att byta beroende vilka komponenter som byts samtidigt.

Jag provade även att lägga fläkten i från vilket tvångsstoppar kompressorn, då slocknade även symbolen i displayen.
Men när jag la tillbaka fläkten i drift så höra inget klick, tror du det kan vara kompressorn ändå ?

Våran värmepump är 11 år.

Läste ett inlägg på värmepumpsforum.com från förra året där en hade samma problem som mig. Där har en svarat med samma användarnamn som kan dig, eller rent av samma person?

När symbolen för kompressor tänds brukar man höra klicket från motorskyddet inom några sekunder men det låter ganska svagt. Stämmer att jag också är med i varmepumpsforum.com och skriver där också ibland. Om kompressorn hållit i 11 år så får ni vara någorlunda nöjda.

Ok, då är frågan om det är lönt att byta kompressor eller om man ska köpa ny panna :thinking:
Läste priser från förra året på mellan 15-17 tusen.

Inbillat mig länge att våran vp är för liten, dock inga belägg för detta.

Men tycker att vi har alldeles för hög förbrukning ca 28500 kwh. 2 vuxna och 2 yngre barn.

Vattenburen golvvärme i hela huset, ca 19 grader innertemp och eldar en del i braskamin på vintern.

Tror du jag får mer input på värmepumpsforumet ?

En annan sak som jag tycker är märklig, när jag väljer vinterläge så ska ju elpatron stötta vid behov, men den startar ju inte trots att låg varmvatten temp. Inte förrän jag lägger pannan i enbart elpanneläge och nu kommer även vattentempen

Om er totala elförbrukning ligger på 28500 kWh/år plus några kubikmeter ved så ska ni definitivt skaffa bergvärme eller luftvattenvärmepump tycker jag. Hur länge har kompressorn varit trasig? Är 28500 kWh då kompressorn inte fungerar eller med fungerande kompressor?

Har man t.ex. detaljerade tekniska frågor på olika modeller av värmepumpar är värmepumpsforum bra för det finns ofta andra med samma modell.

28500 kWh är våran uppskattade för iår. Kompressorn har bråkat nån månad.

Kollade mot elnätet nu och det har uppenbarligen hänt något med våran förbrukning senare år:

2012 15 735,52 kWh
2013 15 183,07 kWh
2014 18 517,21 kWh
2015 19 573,92 kWh
2016 21 318,54 kWh
2017 20 303,86 kWh
2018 24 490,9 kWh
2019 28 201,77 kWh

Huset är från 2009, två barn som sagt födda -09 och -11
Våren 2016 gick en av två reglercentraler sönder, pratade då med Uponor för jag hade tyckt ett tag att det var så ojämn värme på golven. Fick då som svar att en del kopplade bort dom och styrde via pannan istället för att låta shuntgrupperna öppna och stänga, då dessa styrdes av rumsgivare som mätte luften istället för golvtemp.

Efter ändring fick jag högre returtemp vilket borde vara bra för då behöver ju inte pannan jobba lika var min slutsats. Gjorde ingen mer uppföljning, men av statistiken ovan verkar de ja snarare tvärtom

Oj vad elförbrukningen har ökat. Får man barn ökar naturligtvis varmvattenbehovet och man brukar räkna 11-1200 kWh/år per person brutto. Om ni nu ligger på 28 MWh/år med fungerande kompressor så blir det runt 36,5 MWh/år brutto plus kanske 3 MWh/år ved. Sedan drar man bort runt 5 MWh/år för hushålls-el. Hur stort är huset?

Golvvärme är bra att styra direkt från pannan men möjligen vill man kanske kunna reglera ner temperaturen i sovrummen(?)

Ser ut som en bergvärmepump modell 3-12 kW med ett borrhål på ca 220 m skulle passa och dra ner elförbrukningen totalt till ca 14 MWh/år. 3-12 kW-modeller finns t.ex. hos IVT/Bosch, CTC, NIBE och Thermia. Går det inte att borra bergvärme kanske det fungerar med jordvärme? Annars luftvattenvärmepump.

Sovrummen är väldigt strypta och även vardagsrum där kamin står.
Huset är på 175 kvm.

Även om man räknar på den ökningen med 1200 kWh för 2 personer till på värdet från 2012 så för jag inte ihop ekvationen på att vi nära på dubblat på 8 år. Kan verkningsgraden bli så dålig på en vp med tiden ?

Ok, normalstort hus och byggt 2009. Något måste vara knas med den förbrukningen i södra Sverige. Motorvärmare och kupévärmare som står på hela tiden på vintern? Skaffat el-bil? IR-värmare på terrassen som glömts på?

Min erfarenhet är att verkningsgraden bara sjunker ytterst lite på slutet innan kompressorn havererar helt. Inget successivt att den tappar typ 25% om året eller liknande. Man kan följa avlufts-temperaturen under åren och jämföra att den ligger ungefär lika.

Haft hybrid sen ett år tillbaka, garage med luft/luft pump sen tre år tillbaka, innan dess ca 1 år med byggfläkt, men då borde ju förbrukningen gått ner när luft/luft installerades.

Känns som att nån borde ta en koll på pumpen.

Avlufts-tempen, är det ett mått på hur pumpen mår ?

Avlufts-temperaturen är den temperatur som skickas ut efter förångaren och är ett direkt mått på hur effektivt kompressorn arbetar. Ökar man t.ex. ventilationsflödet (fläkten) så stiger avluftstemperaturen något med samma kompressor. Kompressorn har en viss begränsad kapacitet. Mycket bra att hålla koll på så man lär sig vad den brukar vara under olika årstider.

Jag tänker på att man kanske borde termografera huset och garaget på vintern för att se om det läcker mycket värme någonstans? Jobb för en energi-detektiv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.