Krilleman
Krilleman: Ser ut att bli kalasbra! (y)
9 svar · 1,7k läst
F
Flipar: Funderar om jag blev lite lurad hos VVS-grossisten när jag drog slang till mina radiatorer. Hade Uponor 20x2,8-slang dragen med 28/23 skyddsrör och skulle upp med dessa ur golvet till radiatorerna. Frågade vad jag behövde för bockfixtur och fick Uponors Smart Aqua PLUS (RSK 205 47 13). Då denna är för skyddsrör 25/20 så var jag tvungen att köpa till skyddsrörreducering till 25/20 (RSK
0 svar · 2,6k läst
·
P
Pannkaksparty: Hittade ventilen till slut, den satt inne i styrboxen. Radiatorer avhängda och värme på igen. Jag som bara skulle måla taket. Nu har jag gipsat, sedan målning. Vi kommer behöva slipa golvet när vi ändå är igång. Men fint kommer det bli.
15 svar · 3,2k läst
·
S
Stefan1972: Ja det är vanlig 15 eller ev mindre, svårt att avgöra så här på en bild. Det går bra med lämplig skarv att gå vidare med kopparrör om man känner för det.
1 svar · 1,8k läst
·
Petteri Koste
Petteri Koste: Går cirkulationspumparna? Känn på dem, har du rensat filtret på niben? Se manual.
1 svar · 552 läst
M
mickeforsberg: Hej! Jag har monterat ner en kamin modell ’budget’ med tillhörande rökrör inför renovering. När jag nu ska sätta dit den igen så får jag inte riktigt röret rakt. Jag har lodat in kaminen så att stosen är i mitten av hålet i taket. Från kaminen sett sitter sedan tre raka delar rör upp på vinden till två 45-vinklade rör förbi en takstol, en rak rördel, och avslutningsvis
0 svar · 2,0k läst
T
tergo: provosiriskt gummibit+slangklämma bestående kapa och sätt ditt en mellankoppling
1 svar · 939 läst
J
Josth: Har systemet bara varit slutet så att inte nytt syrerikligt vatten fyllts på kan värmesystemet hålla väldigt länge. Blir svart vatten med magnetit, "dött vatten".
5 svar · 3,3k läst
·
Incitament
Incitament: Jo knackat/slagit har jag gjort rätt länge och ofta, det är 5 element som behöver service. Om de inte släpper när jag skruvar lös stiftet så vill jag byta insats, får kika mer på Rinkaby rör
5 svar · 1,8k läst
·
J
jonaserik: [citat] :D DEt du gjorde med att efter en vecka kolla med tomt kärl igen, är det nog inte någon som gör och inte jag heller, blev en ny erfarenhet att använda för kontroll, :D
27 svar · 3,2k läst
J
jonaserik: [citat] Det med att tömma är inte något du gjort, det ha kommit ner själv och då du inte har något kopplat till röret så har det ingen betydelse, däremot om du har en panna ansluten så bör det vara isolering då rökgaser kallnar snabbt i ett rör och utfäller kondens som inte ska vara i en skorsten.
7 svar · 2,9k läst
·
nino
nino: Man ska ju alltid återkoppla Har inte varit i lgh sen sist jag skrev men igår så.. Såg att konan inte gick så långt i som jag tyckte den skulle. Justerade väggfästena från vågrätt till lite lutande då gick konan i ordentligt och det blev tätt, hade bytt kona innan men tror den gamla hade varit tät
9 svar · 3,6k läst
·
emby
emby: Hej. Den var nog inte helt åtskruvad säkringen så kan ha varit det. Men du har rätt, det kan vara något annat, får undersöka detta. Tack i iallafall,:)
7 svar · 2,3k läst
·
J
jonaserik: [citat] Ditt gamla system med termostaterna är ON/OFF och har det fungerat,, så skaffa bara vanliga termostater som har lika funktion som det gamla systemet du har. Varför lägga många tusenlappar på något som inte är så mycket bättre. I din tanke så kan ställdonen användas.
15 svar · 5,9k läst
·
hajof70
hajof70: Tack! Skruvade runt och gymnastiserade dem. Verkar ha hjälpt. För ett tag i alla fall.
4 svar · 3,5k läst
·
S
Stuff: Ser ut som en av orginalinstallationerna i de gamla Elementhusen från Mockfjärd. Troligtvis ett Ettrörs-system. Några hus (mitt hus t.ex) hade istället direktverkande el och då låg alla kablar till radiatorerna dragna i dessa kanaler.
4 svar · 2,9k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] På Rinkaby rör kostar kalaset ca: 750kr. Utan klammorna. Så tog rörläggaren 1000kr. Skulle jag säga att det var helt i sin ordning. Framförallt med tanke på de materialpåslag som är brukliga i branschen.
325 svar · 118,3k läst
·
S
Stegatorparn: Systemet behöver fyllas på med vatten. Manometern nästan nere på 0. Läckage?
1 svar · 2,6k läst
·
raveper
raveper: Riv ut allt och byt till nytt. Kommer kännas bäst även om det blir dyrare.
14 svar · 2,2k läst
Höghus
Höghus: [citat] Jag gjorde som hebbelelle, satte Adax med wifi på toaletten i fritidshuset. Varmt och skönt där i alla fall när man kommer fram och väldigt behaglig reglering. Det går också att kalibrera termostatens temperatur mot rumstemperaturen. Och det går att ändra temperaturen med knappar på elementet. Att koppla in det på wifit var dock inte att leka med. Antingen var det helt
36 svar · 17,5k läst
H
Händig i hemmet: Jag kör med denna: https://www.styrahem.se/p/436/strombrytare-paav-wifi-16a-forbrukning-sonoff-pow-r2 och temp/fuktighetsgivare, funkar klockrent.
9 svar · 3,8k läst
S
Stegatorparn: Inget fel, gör sitt jobb och förhindrar skadligt tryck över 9 bar. Helt normalt när man tappat varmvatten.
15 svar · 2,7k läst
·
J
jonaserik: Bara prova under natten, stäng av kallvattnet till växlare/panna och se vad som händer, ökar inte trycket då så växlaren gått sin väg, inget annat kan ha hänt då du har ny påfyllningsventil, är du säker på att den är tät och 0,2 bar är inte många droppar för att höja på ett dygn.Efter att du provat med KV/VV så stänger du av inkommande vatten under natten och ser vad som
1 svar · 1,5k läst
H
HarDrev: Den termostaten som sitter innan gv pumpen är en sån vredtermostat som sitter på element, så om jag vrider ner den så stänger jag ju så då kanske de är bäst å vrida den till Max? Ska kolla om det går att ställa om till GV på värmepumpen annars testar jag att modifiera kurvan. Tack för hjälpen
6 svar · 1,1k läst
J
jonaserik: Komma åt med färg ? kakel bakom , är det elementet som behöver färg på baksidan då
2 svar · 803 läst
·
kristofer12345
kristofer12345: Tackar alla!
4 svar · 1,6k läst
·
S
slurppe99: [citat] Ja jag vet att du är ett undantag som går från regeln. Men alla har inte hönshus heller och värmande höns.:D .
25 svar · 2,2k läst
·
M
majaji: [citat] Huset är reviterat så de går inte att dra i väggen. Jag gissar att kanalerna i skorstenen är så pass stora att man kan få in rör den vägen
4 svar · 1,8k läst
M
Muuuuurtin: [citat] Borde förstått det, hehe. Tack
8 svar · 5,2k läst
·
Sittställning
Sittställning: Haha exakt ! Jag kom på det när jag tänkte på det
7 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.