8 906 läst ·
27 svar
9k läst
27 svar
Hitta bergvärmehål
Sida 1 av 2
Hej
Tidigare ägare till huset satte in bergvärme.
Hur kan jag enklast lokalisera bergvärmehålets placering? Finns det något sätt förutom att gräva upp tomten där bergvärmen går in?
Han lämnade ingen dokumentation om bergvärmen efter sig.
Med vänlig hälsning,
Peter
Tidigare ägare till huset satte in bergvärme.
Hur kan jag enklast lokalisera bergvärmehålets placering? Finns det något sätt förutom att gräva upp tomten där bergvärmen går in?
Han lämnade ingen dokumentation om bergvärmen efter sig.
Med vänlig hälsning,
Peter
Brunnen borde vara registrerad med koordinater i brunnsarkivet. Lagkrav.P peter_sweden skrev:
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Även om den vore det är det inte säkert att det hade varit särskilt meningsfull precision på koordinaterna.
Våra brunnar står t.ex. mitt i huset på kartan med en angiven koordinatkvalitet på <100m, och det verkar vara snarare regel än undantag att det är husets koordinater som är angivna om tittar runt på kartan här i trakten iallafall.
Våra brunnar står t.ex. mitt i huset på kartan med en angiven koordinatkvalitet på <100m, och det verkar vara snarare regel än undantag att det är husets koordinater som är angivna om tittar runt på kartan här i trakten iallafall.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Jag hade en bricka på väggen med avstånd på till hålet
Ingen bricka på huset tyvärr.
Hur nära huset brukar man lägga hålet?
Hej
När vi borrade för bergvärme sattde dom upp en liten metallskylt på husväggen där slagarna kommer in med anvisning om vart hålet är. Typ 3 meter ut och 8 meter till höger (om skylten). så med lite tur har du också en
När vi borrade för bergvärme sattde dom upp en liten metallskylt på husväggen där slagarna kommer in med anvisning om vart hålet är. Typ 3 meter ut och 8 meter till höger (om skylten). så med lite tur har du också en
Vart står pumpen? Mot yttervägg eller mot innervägg? Står den mot yttervägg så är chansen stor att hålet är på den sidan huset. Borriggen är ganska stor, vart vore de lämpligast att lägga hålet? Vart tror du de har kört in riggen? Står det någonstans vem som installerat pumpen, kan du ringa dem och se om de kommer ihåg vart hålet är?
Annars tror jag på värmekamera, framförallt på sommaren borde de gå att se om du kan tvångsköra brine genom slangen, beroende på hur djupt slangen ligger.
Annars tror jag på värmekamera, framförallt på sommaren borde de gå att se om du kan tvångsköra brine genom slangen, beroende på hur djupt slangen ligger.