Hej!
Är ny på forumet och jag testar med en fråga angående mitt tämligen rymliga hus - en Hälsingegård på närmare 400 kvm. Jag har ett antal element (vattenburen värme) men gamla med så kallade "slottsvred". Dessa droppar/läcker tämligen samtliga och några har nog fastnat i "öppet-läge". Vem tror ni skulle kunna renovera dessa 13 vred till anständig kostnad? Vore kul att behålla dem, särskilt som huset ju ingår i FN's "världsarv".
Tips?
-
22 sep 2019 15:19 #2
Har du inte tummen mitt i handen kan du renovera dessa enkelt själv. byt absolut inte ut till de som ser ut som slottsvred menär moderna, det är inte alls samma teknik...
-
22 sep 2019 15:24 #3
Jag har fixat våra genom att ersätta den (helt disintegrerade) packningen med en o-ring. Snabbt fixat även om jag ännu inte vet om det funkar i längden. Problemet med att lämna bort dem är ju att du måste demontera allesammans med allt det innebär. Men du kanske ändå planerat någon större genomgång av systemet?
-
22 sep 2019 15:36 #4
Oj, vilka snabba svar, tackar! Jo, systemet är tömt för närvarande så jag kan montera bort alla men enklare förstås om jag slipper. Några har grönärg i mutterfästet men de mörka trähandtagen ser bra ut. Jag kan alltså bara skruva bort dem och lägga dit någon o-ring? Är det allt? Fråga bara angående "disintegrerad packning" - vad står det för?
Redigerat 22 sep 2019 16:02 -
22 sep 2019 16:03 #5
1. Vrid vredet till helt stängd position.
2. Skruva av hattmuttern på vredet. Där under döljer sig en liten justerskruv som man får vara lite varsam med.
3. Själva vredet sitter på en kona och sitter alltså fast även utan mutter. Här sprejade jag på lite 5-56 i omgångar som fick verka typ en halvtimme.
4. Kräng av vredet från konan. Jag placerade en skiftnyckel mellan vredet och muttern på spindeln som mellanlägg och använde en stor flat skruvmejsel för att bända loss vredet.
5. Skruva loss muttern på spindeln. Här kan det börja rinna vatten, men det behöver du ju inte oroa dig för om systemet är tömt. Innanför muttern sitter en fjäder som trycker packningen mot sätet.
6. Ner med vred, fjäder och mutter i en burk med kalklösare så får det ligga och gotta sig där ett tag.
7. Kratsa ur resterna av den gamla packningen med en stor synål och överhuvudtaget rengöra spindeln och genomföringen så gott det går. Använde en liten kopparborste. I mitt fall var det bara ett vitt kittaktigt klet som var kvar av packningen. Här kan det definitivt börja rinna vatten.
8. Trä på lämplig o-ring. Valde en lite tjockare som lätt kunde pressas över spindeln.
9. Skrubba de demonterade delarna rena från avlagringar och montera ihop allt igen.
10. Muttern skall skruvas in "lagom" mycket för att få ett lagom fjädertryck på o-ringen. I praktiken räcker det nog med något varv, men jag gängade på den en bit så att muttern inte skall röra på sig.
11. Jag behövde ibland jucka lite på kranen för att de skulle bli tätt. I ett fall fick jag vänta några timmar innan det satte sig ordentligt.- Laddar…
-
22 sep 2019 16:08 #6
Original är det infettat linsnöre.
Metoden funkar nog på de flesta, garanterat de som går att vrida på iallafall. De som sitter som berget måste man ta isär mer.
Jag tog isär några helt och smorde med propelleraxel fett (rätt eller fel vet jag inte) och de är som nya. Någon satt för hårt och jag fick inte isär utan att skada. Hade man haft mer tid kunde man nog lagt i rostolja men jag hade några timmar medan rörmokaren tömt systemet av annat skäl.
De som inte sitter fast kan fixas utan att tömma systemet... -
22 sep 2019 16:09 #7
Strålade Sickan! Förlåt - cpalm var det, jag ska justera tummen ut till höger och pröva tämligen omgående. Lämplig o-ring ska införskaffas och antar att det går med motor-dito; månde det gå att få tag i originalpackningar tro? Jaha, infettat linsnöre? Och propeller-axel-fett? Hmm, har väl en tjugo mil till närmaste båtbutik men ska se vad jag hittar på nätet... Kan "Armens vapenfett" från 40-talet fungera tro? Har en burk som jag sparat av nostalgiska skäl...
-
-
22 sep 2019 16:24 #9
Har just inspekterat samtliga vred och noterat att det olika modeller, majoriteten har ingen skruv på toppen av själva vredet som är i mässing(?). Får väl vara försiktig när jag pillar upp dem - rostolja ska införskaffas, någon speciell olja? Och kalklösare - någon speciell även här?
-
22 sep 2019 16:34 #10
O-ringarna tog jag från en vanlig sortimentlåda som man kan köpa billigt på t.ex. bygghandelns vvs-avdelning. -
22 sep 2019 16:44 #11
Tror Rävlyan eller jonaserik kallade det Palmettogarn det är nog en riktig dåtida benämning. -
22 sep 2019 16:49 #12
Justeringsskruven jag nämnde sitter alltså under hattmuttern på vredet och syns inte förrän man tagit bort muttern. Men det finns som sagt en massa olika varianter av slottsventiler så det är inte säkert att dina ser likadana ut som mina.
Kalklösare använde jag koncentrerad Hessa kalkbort som finns på ICA (tror jag). Om det droppat länge så kan det ju vara rätt tjocka lager avlagringar som tar ett tag att lösa upp. -
22 sep 2019 16:58 #13
-
22 sep 2019 17:13 #14
Vad hade din o-ring för dimension? På de ventiler jag fixat med har det varit en tunn mässingsbussning med bricka som fjädern gått mot och som trycker till garnet. Och vissa har haft bricka även på inre sidan så snöret ligger mellan två plan.
Typerna har varit "Theorell Bäst" och någon äldre utan märkning. Och där det låg dubbla brickor har jag testat även nödlösningen med lin. Det är länge sen men det höll många år till dess det byttes av andra skäl. Kan man rengöra bra och smörja upp är säkert o-ring helt ok på alla sätt särskilt om man inte behöver vrida på dem ofta och det borde inte vara fallet numera. -
22 sep 2019 17:37 #15
Jag finner ingen märkning, de är gamla men hur gamla vet jag ej. Fixar kalket imorgon, en lådda o-ringar har jag på lager, och fett får jag chansa på. Vad är det för gods? Mässing eller brons? Vad putsar jag med? Och nu fattar jag - en hattmutter finns det ju - men under bara en gängad stång. Ska skruva vidare imorgon. Jag satsar på att fixa jobbet själv - det är ju av misstagen man lär sig
. Tack för hjälpen så långt!