Hej!

Vi planerar att bygga ut vårt 20-talshus och då även källaren. Min tanke är att lägga vattenburen golvvärme i den nya källaren. Vad bör man tänka på och vilka risker finns det med golvvärme i källare? Är det någon risk kopplat till om vi bara skulle lägga golvvärme i den nya källardelen?

Tacksam för insikter och råd!

Hej och välkommen..
Riskerna är väl höga driftskostnader om man isolerar för dåligt, och att det kan ge problem med att fukt på andra platser under ogynnsamma markförhållanden

• Gilla
Oturnärjagtänkte
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Hej och välkommen..
Riskerna är väl höga driftskostnader om man isolerar för dåligt, och att det kan ge problem med att fukt på andra platser under ogynnsamma markförhållanden
Vi grävde ur hela vår källare på 75 m2 och la 200mm isolering och gjöt in gollvärme. Ville inte gräva djupare pga att vi då kom under grundsulan på ytterväggarna. Grävde ca 350 mm från gamla golvytan, sen singel, isolering och betongplatta och klinker på det. Då har vi exakt samma takhöjd på 210cm som vi hade innan.

• Golvvärmerör installerade i urgrävd källare med isolering och förberedelse för betongplatta. Råa väggar synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du, precis som nämnts tidigare, gräver ut och isolerar ordentligt så blir det ju finfint. Men att bara lägga golvvärme på det gamla (oisolerade?) golvet gör ju att driftkostnaden blir väldigt hög.

M Maledictus skrev:
Om du, precis som nämnts tidigare, gräver ut och isolerar ordentligt så blir det ju finfint. Men att bara lägga golvvärme på det gamla (oisolerade?) golvet gör ju att driftkostnaden blir väldigt hög.
Vi tänkte isolera, det kanske jag borde ha nämnt. Men finns det likväl risker om man gör det? Tänker t ex om det blir problem där väggen som ligger under jord möter en uppvärmd grund.

F Fredrik Jacobsson skrev:
Vi grävde ur hela vår källare på 75 m2 och la 200mm isolering och gjöt in gollvärme. Ville inte gräva djupare pga att vi då kom under grundsulan på ytterväggarna. Grävde ca 350 mm från gamla golvytan, sen singel, isolering och betongplatta och klinker på det. Då har vi exakt samma takhöjd på 210cm som vi hade innan.
Har ni sluppit fuktproblem eller andra problem?

O Oturnärjagtänkte skrev:
Vi tänkte isolera, det kanske jag borde ha nämnt. Men finns det likväl risker om man gör det? Tänker t ex om det blir problem där väggen som ligger under jord möter en uppvärmd grund.
Jag försökte läsa på så mycket jag kunde innan vi gjorde det. Rätt fundamentet/sulan i ytterväggarna står ju fortfarande på oisolerad mark om man inte gräver ut även där och undergjuter det. Det gjorde inte vi. Vi dränerade och la ny dränering lite djupare än underkant på grundsulan (där den ska ligga). Sen isodrän på hela utsidan av sulan och fortsatt uppåt längs källarväggen till marknivå. Så geundsulan är isolerad utifrån men inte underifrån. risken verkar vara att sulan suger upp lite fukt, utan att veta tänker jag att värmen i hela konstruktionen torkar ut om det skulle bli så men är absolut ingen expert :)

Men källaren blev sjukt nice med golvvärme och klinker i hela :)

• Gilla
Oturnärjagtänkte
  • Laddar…
O Oturnärjagtänkte skrev:
Har ni sluppit fuktproblem eller andra problem?
Precis gjort det, satte igång golvvärmen i oktober. Alla innerväggar slipades av gammalt skit och sen nätades och putsades. Sen målning med silikatfärg. Än så länge inga konstiga fläckar eller fukt, det känns som vilket rum som helst i resten av huset, varmt och skönt.

Vi installerade också ett FTX aggregat så har tilluft ner i källaren i 2 rum (hall & gillestuga) och frånluft i 2 andra rum (tvättstuga/badrum/förråd) så klimatet är riktigt bra.

• Gilla
Oturnärjagtänkte
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.