Hej!
Jag känner till Byggbeskrivningars dimensioneirngsprogram och har testat med det. Men det ger "bara" svaret på vilka dimensioner som klarar div. laste roch krav och vilka som INTE klarar.
I vårt fall handlar det om takbalkar till pulpettak med väggspann 5840 mm + takutsprång = 849 mm där vi skall lägga plåttak som är isolerat och med invändigt tak (enkelgips) i snözon 1,5 (Västra Götaland, Göteborg) och CC. för takstolarna skall vara 1200 mm.
Vi vill få in minst 390mm isolering (kommer lägga in stenull). Samtidigt vill vi hålla nere kostnaderna och därmed undvika ex. Limträ 90x450.
Jag skulle vilja veta om kombinationen Limträ 45x315 (C30) + 45x120 (C24) klarar uppgiften OCH få tag i beräkningen som visar det (i händelse av att kommunen kommer kräva tekniskt samråd).
Finns här någon som kan guida mig rätt i var jag kan få fatt i svaret med uträkning eller kanske en programvara för att beräkna ovanstående?
Jag känner till Byggbeskrivningars dimensioneirngsprogram och har testat med det. Men det ger "bara" svaret på vilka dimensioner som klarar div. laste roch krav och vilka som INTE klarar.
I vårt fall handlar det om takbalkar till pulpettak med väggspann 5840 mm + takutsprång = 849 mm där vi skall lägga plåttak som är isolerat och med invändigt tak (enkelgips) i snözon 1,5 (Västra Götaland, Göteborg) och CC. för takstolarna skall vara 1200 mm.
Vi vill få in minst 390mm isolering (kommer lägga in stenull). Samtidigt vill vi hålla nere kostnaderna och därmed undvika ex. Limträ 90x450.
Jag skulle vilja veta om kombinationen Limträ 45x315 (C30) + 45x120 (C24) klarar uppgiften OCH få tag i beräkningen som visar det (i händelse av att kommunen kommer kräva tekniskt samråd).
Finns här någon som kan guida mig rätt i var jag kan få fatt i svaret med uträkning eller kanske en programvara för att beräkna ovanstående?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Det låter som att en konstruktör behöver räkna på det.A Avarage skrev:Hej!
Möjligen kan du gå ned i dimension men ha ett tätare cc mått (cc600 ?) ?
Var inte riktigt medpå hur du menar med 45x315 + 45x120 ? Två st 45x315 hade väl varit mer logiskt ? Blir ju väldigt komplext att beräkna om du skall kombinera två helt olika dimensioner ?
Då får du nog cadda upp det med lämpliga material och beräkna lasten helt "löst" - ddet lär inte finnas förkonfigurerat i enkla verktyg skulle jag gissa..
Annars är min erfarenhet avberäkningar att man sällan vinner så mycket som man kan tro på att paralellt sätta två klenare dimensioner (dvs man kan inte dubbla hållfastheten rakt av tex), och isf bara om dom är ordentligt skruvlimmade i varandra eftersom dom annars agerar väldigt oberoende av varandra och inte ger stöttning i samma utsträckning s.a.s
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Fast TS, du menade ovanpå varandra va?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Att sammanfoga dem är inte något problem. Däremot att ta fram beräkningarna för hållfastigheten.klaskarlsson skrev:
Jag vet, med hjälp av Byggbeskrivningars dimensioneringsprogram att Limträbalk 45x360 räcker (fast det blir röda siffror så nedböjningen är lite för hög/för mycket). men 360mm räcker inte för att få plats med den mängd isolering vi vill ha och behöver.
Ett annat alternativ som enl. Byggbeskrivning gott och väl klarar lasten är Limträbalk 90x315. Så en alternativ lösning är ju annars att montera på (ovanpå) 2st sammansatta 45x120 i stället för 1st som jag helst skulle vilja ha ovanpå en limträbalk 45x315.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Kolla med Fjärrås träförädling (XL-bygg) som bygger takstolar, de kan räkna åt dig om du ber om offert på takstolarna. Räkna även kostnaden att få dem byggda/levererade, det blir inte mycket dyrare än att snickra ihop dem själv.
Finns Kerto balk som är vanligt att man använder som takstolsram..A Avarage skrev:Att sammanfoga dem är inte något problem. Däremot att ta fram beräkningarna för hållfastigheten.
Jag vet, med hjälp av Byggbeskrivningars dimensioneringsprogram att Limträbalk 45x360 räcker (fast det blir röda siffror så nedböjningen är lite för hög/för mycket). men 360mm räcker inte för att få plats med den mängd isolering vi vill ha och behöver.
Ett annat alternativ som enl. Byggbeskrivning gott och väl klarar lasten är Limträbalk 90x315. Så en alternativ lösning är ju annars att montera på (ovanpå) 2st sammansatta 45x120 i stället för 1st som jag helst skulle vilja ha ovanpå en limträbalk 45x315.
Du kan beställa limträbalkar som ör i de mått du vill ha och det ör inte ens säkert att det blir dyrare om du köper ett antal på en gång.
Standardmått är annars 42, 56 eller 66 mm så räkna på det och se om något funkar.
Om du sedan drar dit en extra regel kan du ta en billigare.
Standardmått är annars 42, 56 eller 66 mm så räkna på det och se om något funkar.
Om du sedan drar dit en extra regel kan du ta en billigare.
Tack, jag känner till dessa men tänker att det kanske inte blir så snyggt när vi har ett taköverhäng på 849mm där tassen från takstolen skall gå ut. Vi har ännu inte bestämt hur vi skall behandla (måla) dessa. Men de kommer vara synliga och skall inte byggas in.Rejäl skrev:
Jag får kontakta dem och be om offert. För när jag räknade kostnad mot Hornbach och en standardstorlek 90x450 skulle kostnaden blir betydligt högre än om jag sätter ihop 90x360 med 2st 45x120. Och min gissning är ju att om jag klarar mig med Limträbalk 45x315 + 45x120 blir det ännu billigare.Z z_bumbi skrev:
Men jag får be om offert på en kelnast möjliga limträbalk (42, 56 eller 66 mm spelar här ingen roll) som klarar belastningarna och se om det priset kan matcha övriga kombinationer som är möjliga.
Tack för inputen!
Det går att låta kertobalkarna sluta vid utsida vägg och lägga på vanligt virke som takstols tass så det är inga problem..A Avarage skrev:
försöker bara hjälpa dig med något som håller och är billigare än limträ😉
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara