Hej!

2021 köpte jag och min sambo ett enplanshus byggt 1970. I annonsen och i ritningarna så står det boarea 124+8. Enligt ritningarna är biarean det som förr var ett pannrum, idag är det tvättstuga och så står värmepumpen där inne. Garaget har de inte ens räknat med, det är 25kvm och det når man från tvättstugan.

Sen i andra änden av huset (det är byggt som ett L) så finns det ett utrymme på 17kvm som jag antar byggdes som en gillestuga. Detta når man endast utifrån, i uterummet finns det en ytterdörr in där. Vi tänkte nu bygga ett sovrum till där med en klädkammare och sätta en innerdörr dit och byta bort ytterdörren mot en altandörr.

Detta utrymmet är en del av huskroppen och är alltså uppvärmd och isolerad bara det att man inte kan gå in där inifrån då det inte finns någon innerdörr dit.

Detta utrymmet är inte inräknat på ritningarna heller varken som boarea eller biarea.

Det som är inräknat är det som är mellan tvättstugan och ”gillestugan”, sovrum, kök, vardagsrum osv. Alla som besökt oss säger nästan samma sak att huset måste vara större än 124. Jag har aldrig reflekterat över det förrän nu när vi tänkte ’bygga ut’ och göra gillestugan till ett sovrum. Vi tänkte värdera om huset efter denna renoveringen då vi även renoverat en massa andra stora saker så hur skall man tänka med boarea?

Googlar man lite så verkar det som att tvättstuga och värmegarage som man når inifrån huset skall räknas som boarea? Det blir ju en jäkla skillnad storleksmässigt.
 
Garage tror jag inte räknas, oavsett om det går att nå innifrån.

Du kan nog inte räkna med att värdera om för ny amorteringsgrundande värdering förrän efter 5 år.
 
H hempularen skrev:
Garage tror jag inte räknas, oavsett om det går att nå innifrån.

Du kan nog inte räkna med att värdera om för ny amorteringsgrundande värdering förrän efter 5 år.
Tanken var mer att göra en ny marknadsvärdering. Eftersom dessa 16kvm är helt i original från 70-talet och inte ens verkar finnas med på ritningen som boyta eller biyta så misstänker jag att det kommer räknas som tillbyggnad och man vet ju hur mycket mäklare älskar sovrum. Tycker bara det är märkligt att man på 70-talet inte tog med den ytan i beräkningen på något sätt. Det är väl mer om man skulle mäta om boytan enligt dagens regler inför en eventuell omvärdering efter jag renoverat och satt in en innerdörr till det här extra utrymmet.

Det kanske bara är att tacka och ta emot att förra ägaren inte gjort detta innan? 😄
 
Det man kan göra är ju att mäta upp noga enligt dagens regler och om det skiljer så ser man till att uppdaterar i skatteverkets register så att taxeringen stämmer med hur huset ser ut idag.

De flesta mäklare utgår från någon slags siffra per kvadratmeter i ditt bostadsområde, checkar av mot nyligen såla objekt och försöker bedöma i vilket skick just ditt hus är jämfört med övriga.

Står det 124 i taxeringen är det nog svårt att övertala mäklaren om att basera det på något annat.

Vi gjorde så när vi byggt till och värderade om för att få ner belåningsgraden (och därmed räntan). Man kan ju eventuellt bedöma om det ökade taxeringsvärdet drabbar för hårt (om man inte redan slår i taket som de flesta väl gör idag).

Hur som, jag tror inte man kan uppdatera taxeringsvärdet hur som helst dock, något ska ha förändrats och enligt TS verkar det ju vara på det viset.
 
  • Gilla
Melkersjo
  • Laddar…
BirgitS
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Står det 124 i taxeringen är det nog svårt att övertala mäklaren om att basera det på något annat.
Det mäklaren kan göra är att uppge båda siffrorna och uppge källan till dem. Det gjorde en mäklare vid en försäljning som jag hjälpte till med. Ett 50-talshus i souterräng så det stämde ju inte alls med dagens mätregler utan ursprungligen var det kanske 110 kvm boyta men mätt med dagens regler 130 kvm.
 
  • Gilla
Melkersjo
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det man kan göra är ju att mäta upp noga enligt dagens regler och om det skiljer så ser man till att uppdaterar i skatteverkets register så att taxeringen stämmer med hur huset ser ut idag.

De flesta mäklare utgår från någon slags siffra per kvadratmeter i ditt bostadsområde, checkar av mot nyligen såla objekt och försöker bedöma i vilket skick just ditt hus är jämfört med övriga.

Står det 124 i taxeringen är det nog svårt att övertala mäklaren om att basera det på något annat.

Vi gjorde så när vi byggt till och värderade om för att få ner belåningsgraden (och därmed räntan). Man kan ju eventuellt bedöma om det ökade taxeringsvärdet drabbar för hårt (om man inte redan slår i taket som de flesta väl gör idag).

Hur som, jag tror inte man kan uppdatera taxeringsvärdet hur som helst dock, något ska ha förändrats och enligt TS verkar det ju vara på det viset.
Jag har lyckats hitta en annan original ritning där står följande :
Lägenhetsyta 124,5 + gästrum 16,5.
Biyta 8

Det som inte står med är det inbyggda garaget på 25kvm någonstans men det räknas väl inte in då bara.


Alltså var det tänkt som gästrum med egen ingång och inte en gillestuga. Det här gästrummet var inte med i annonsen på Hemnet så vi visste inte ens om det.
Vi slår redan i taket så jag ”bygger ut” huset nu i vår så får jag se vad banken säger sen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det mäklaren kan göra är att uppge båda siffrorna och uppge källan till dem. Det gjorde en mäklare vid en försäljning som jag hjälpte till med. Ett 50-talshus i souterräng så det stämde ju inte alls med dagens mätregler utan ursprungligen var det kanske 110 kvm boyta men mätt med dagens regler 130 kvm.
Sant, men det är skillnad på en värdering som banken vill ha och information till en eventuell köpare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Melkersjo Melkersjo skrev:
Jag har lyckats hitta en annan original ritning där står följande :
Lägenhetsyta 124,5 + gästrum 16,5.
Biyta 8

Det som inte står med är det inbyggda garaget på 25kvm någonstans men det räknas väl inte in då bara.


Alltså var det tänkt som gästrum med egen ingång och inte en gillestuga. Det här gästrummet var inte med i annonsen på Hemnet så vi visste inte ens om det.
Vi slår redan i taket så jag ”bygger ut” huset nu i vår så får jag se vad banken säger sen.
Tänk på att det tar ett tag för taxeringsvärde att uppdateras så googla det tidigt så du vet vad som ska knappas in när den dagen närmar sig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.