Hej,
Har en fundering ang mansard takstolar(Brutet tak). '
Är denna typ av takstol självbärande?
Jag har idag ett 1-plans hus med källare och vi har nu ett sadeltak med 22 graders lutning. Min fundering är om jag kan ta bort dessa och montera mansard takstolar och sedan inreda "övervåningen" utan att behöva bära upp dessa takstolar med en balk i mitten av huset.
Klarar de nya takstolarna att ta tyngden enbart iom ytterväggarna?
Bilden är för illustation.
Tack på förhand.
Med vänlig hälsning
Jag har idag ett 1-plans hus med källare och vi har nu ett sadeltak med 22 graders lutning. Min fundering är om jag kan ta bort dessa och montera mansard takstolar och sedan inreda "övervåningen" utan att behöva bära upp dessa takstolar med en balk i mitten av huset.
Tack på förhand.
Med vänlig hälsning
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Om du väljer den taklösningen så behöver du något som bär upp på mitten, det är t o m utritat på ritningen.
Sen vad som är rätt väg för dig att gå vet jag inte, men man kan trolla fram ganska fina lösningar med limträ i många fall men det faller långt utanför mitt kunskapsområde.
Vill du ha konkreta tips finns extremt kunniga här på forunet men dom behöver nog mer information (ritningar).
Sen vad som är rätt väg för dig att gå vet jag inte, men man kan trolla fram ganska fina lösningar med limträ i många fall men det faller långt utanför mitt kunskapsområde.
Vill du ha konkreta tips finns extremt kunniga här på forunet men dom behöver nog mer information (ritningar).
Rickard.ag skrev:
Om du väljer den taklösningen så behöver du något som bär upp på mitten, det är t o m utritat på ritningen.
Absolut, Har en konstruktör som ritat endel på projektet. Detta var då med ett helt nytt bjälklag samt en ny helvåning och därefter sadeltakstolar. Då krävdes en HEA balk 160. Men detta gjorde att projektet fördyrades enheldel. Därav så funderade jag på om man kunde lägga in Mansardtakstolar och att de kunde bära sig själva. Men det var nog enbart en lycko önskning tyvärr! Tack för svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
I princip går det bra. Har du fackverkstakstolar idag måste du ersätta underramstången med golvbjälkar som klarar spännvidden, vilket med säkerhet betyder limträ, samt lasten från stödbenet. Takstolarna bör se ut som min modifierade variant på vänster sida. Hanbjälken kan bytas ut mot ett dragstag i stål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för bra och utförligt svar. Nu har jag mer kött på benen att gå vidare med i denna process.J justusandersson skrev:I princip går det bra. Har du fackverkstakstolar idag måste du ersätta underramstången med golvbjälkar som klarar spännvidden, vilket med säkerhet betyder limträ, samt lasten från stödbenet. Takstolarna bör se ut som min modifierade variant på vänster sida. Hanbjälken kan bytas ut mot ett dragstag i stål.
[bild]
Tack!
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 258 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 258 inlägg
Mycket sent svar / reaktion ang mansardtak .M Mexihuset skrev:
Bor själv i ett hus med sagda tak , djupet på huset är 8,48 m .
Innermått är 7,82 m
En bärande vägg i mitten av huset stöttar upp underarmen (mellanbjälklaget) på takstolar .
Inget konstigt med detta , hus med sadeltak funkar likadant .
Svar ja, du sätter dessa på cc1200 (eller direktiv från tillverkaren) och lägger i lösa balkar för golvet emellan dessa stolar. Inga konstigheter med självbärande mansard stolar. MvhM Mexihuset skrev:Hej,
Tack på förhand.
Med vänlig hälsning
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 258 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 258 inlägg
Med andra ord , mellanbjälklaget har cc 600 mellan 45 x 220 virket .N Nickesågen skrev:
Av ngn knepig orsak har jag på 2 ställen cc 300 (ej i anslutning till badrum)
Klicka här för att svara