Hej, huset har en betonggrund för altan. Har tidigare, för 50+ år sedan fjänat som grund för farstu men någon tyckte det var läge att bygga om för en väldig massa år sedan.
Nu avser jag flyta uthusväggen till kanten av den här betongen för att förstora rummet på insidan lite.
Är det väldigt svårt eller kostsamt konstruktionsmässigt? Måste man anlita arkitekt eller kan en byggare göra en konstruktionsritning för ingreppet, med lite reglar och avväxling på befintlig vägg så man får ett valv som spänner över hela den öppning som blir i befintlig vägg?
Tänker att tak borde inte vara svårt att få till med bra lutning, kanske till och med går att förlänga det tak som är (och som givetvis skall bytas) så att det ser mer harmonsikt ut.
Ligger jag hyfsat rätt om jag räknar 20,000 konstruktionsritning och 10,000 bygglov?
Nu avser jag flyta uthusväggen till kanten av den här betongen för att förstora rummet på insidan lite.
Är det väldigt svårt eller kostsamt konstruktionsmässigt? Måste man anlita arkitekt eller kan en byggare göra en konstruktionsritning för ingreppet, med lite reglar och avväxling på befintlig vägg så man får ett valv som spänner över hela den öppning som blir i befintlig vägg?
Tänker att tak borde inte vara svårt att få till med bra lutning, kanske till och med går att förlänga det tak som är (och som givetvis skall bytas) så att det ser mer harmonsikt ut.
Ligger jag hyfsat rätt om jag räknar 20,000 konstruktionsritning och 10,000 bygglov?
Det ser enkelt ut. En vanlig trästomme och en limträbalk eller stålbalk i öppningen som du vill ta upp i befintlig vägg.M Mwelander skrev:Hej, huset har en betonggrund för altan. Har tidigare, för 50+ år sedan fjänat som grund för farstu men någon tyckte det var läge att bygga om för en väldig massa år sedan.
Om konstruktionsritningar behövs för bygglovet (för att få startbesked) så är 20.000 kr högt räknat, ska inte kosta mer än 10.000 kr. Och räcker det inte med en bygganmälan? Ser inte ut att vara mer än 15 kvm? Behövs ens bygglov om det tidigare varit ett rum?
Klicka här för att svara