L
Liljeros: Vad säger dina handlingar? Brandcellsgränser bör ha lyfts vid det tekniska samrådet.
2 svar · 567 läst
·
Viktor.J
Viktor.J: 1000kr/h är väl typ standard.
2 svar · 579 läst
BirgitS
BirgitS: Sen kan ju kommunens bygglovsavdelning ha något emot ett takfönster, svårt att veta i förväg.
3 svar · 700 läst
D
DrBross: Hur gick det med det här?
19 svar · 2,5k läst
·
Oldboy
Oldboy: Såga spår fungerar, liksom att ta bort panelbrädor och gå in med taket under/bakom. Vad som inte fungerar är att bara vika upp en plåt mot fasaden. Plåten måste in i fasaden så att vatten inte kan tränga sig förbi mellan fasad och plåt. I övrigt är det väl mest praktiska och estetiska aspekter som avgör.
3 svar · 494 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Om man gör en tillräckligt stor utbyggnad. Hur avgörs detta? Ja det är kommunens handläggare som tolkar. D v s man kan ha både tur och otur på kravnivån. Om man som i trådens fall ansöker om bygglov för att göra förändringar för att ändra användningen från fritidshus till bostadshus så blir ju kraven högre. Man kan ju också ta det i två steg, först bygga ut sitt
9 svar · 2,9k läst
·
H
hempularen: Borde inte vara ngt större problem att göra själv. Utöver att du bör skaffa en bra skyddsmask, så är det väl lämpligt att försöka utreda om där går några ledningar i väggen. Eterniten bör gå att säga med tigersåg, osäker på vilken typ av blad som gäller. Ha andningsmask (riktig, inte bara en sådan där i fibermaterial), med rätt typ av filter. Skärma av på insidan så du
1 svar · 741 läst
Discoman
Discoman: Hej, Vad säger detaljplanen (om det finns sådan)? Vad säger översiktsplanen för detta omeåde i kommunen? Områdes naturklassning kan säga en hel del om vad du kan förvänta dig för skydd. https://skyddadnatur.naturvardsverket.se/ Finns det några styrdokument för naturområden kan det finnas information där, t ex grönplan för området i fråga? Detta finns hos kommunen.
6 svar · 1,7k läst
K
kallexandra: Vi ska bygga en punsch veranda/glasveranda i gammal stil på vårt hus. Jag har hört att det är billigare att köpa gamla fönster med spröjs i Danmark. Är det någon som vet om det stämmer och i så fall kanske har tips på butiker/byggmarknader i så fall.
0 svar · 453 läst
K
kallexandra: Vi ska bygga en punsch veranda/glasveranda i gammal stil på vårt hus. Jag har hört att det är billigare att köpa gamla fönster med spröjs i Danmark. Är det någon som vet om det stämmer och i så fall kanske har tips på butiker/byggmarknader i så fall.
0 svar · 342 läst
K
Kardan79: [citat] Tack! Det var den sista biten jag var nyfiken på. Påståendet att kommunen "fällts" för något fick mig att fundera över dels vad saken faktiskt gällde, dels hur saken ens kom att prövas av domstol. Gissade på missnöjda grannar.
23 svar · 5,1k läst
L
lebl: Hej! Jag har vinterbonat ett uterum där jag tilläggsisolerade taket från 50mm till 170. Uppbyggd utifrån med papp, råspont, luftspalt(saknar luftspaltskiva), 120mm glasull, 50mm(med någon beklädnad), gles och sist träfiberskivor. Det sitter ångspärr i väggarna men taket saknar. Jag kände i luftspalten idag och där var fuktigt så misstänker att jag behöver sätta in ångspärr i
0 svar · 999 läst
·
S
Småbrukaren: Det går alldeles utmärkt. Alternativet är väl murad grund på grusbädd, vilket ger fler kontaktpunkter med marken och lite mer stabilitet.
1 svar · 860 läst
Matti_75
Matti_75: Det är lättare att göra som ritningarna och du kan få lite kalldrag från kattvindarna om du isolerar ända ut då värmen inte kommer ut dit fullt ut. Men jag håller med om att det är bättre att isolera hela taket ända ut
1 svar · 1,2k läst
·
Unikt namn
Unikt namn: Vrid upp värmen? 14 grader verkar inte så behagligt.
1 svar · 566 läst
B
byggarebo2: Okej, det blir ändå så kallt trotts du har bättre förutsättningar. Det får bli till att gräva ner en kulvert då och bila upp för denna i garaget där pannan står. En luft/luft eller liknande klarar jag inte heller utan att gräva för tomrör/el. Bara 10A i rummen där jag tänkt koppla in el för belysning och uttag etc.
5 svar · 799 läst
M
MLA79: Hej! Vår konstruktör var inte sugen på någon ny lösning så vi kommer köra ett vanligt tak med öppen nock 🤷🏼‍♂️
6 svar · 2,3k läst
·
O
olofh: Har gjort färdigt ritningar för en tilltänkt tillbyggnad. Ca 80m2. Och ska nu träffa byggare för att försöka få en uppfattning om pris, tid etc. Vad ska jag tänka på att ta upp / fråga? Första byggaren är en som är populär i området och ”kan” husen. Finns ett par till som frekvent återkommer så kanske att det kan vara 2-3 st som kan vara aktuella om de är intresserade. Jag
0 svar · 754 läst
J
jonaserik: Är det plank bakom så böver du inga plugg, bara ett hål genom teglet som en bult passar i. Om du ska borra genom teglet, så tryck inte på med värsta maskinen. Det är i överkant som hållen bir och då kan det vibbrera så att teglet lossnar/släpper i fogarna.
3 svar · 993 läst
T
TPettersson: Hej, Vi planerar att ta över min fars gård i Dalsland. Det existerande huset är på ca 105 kvm, och vi tycker detta är lite för litet. Därför planerar vi på att bygga till ett extra sovrum, walk-in closet och ett badrum. Då den existerande villan har valmat tak så tror vi det enklaste och snyggaste blir att bygga en "fristående del" som kopplas ihop med huset med en liten korridor.
0 svar · 814 läst
·
K
Kat Neu: [citat] Tack för svar 🙏
6 svar · 1,2k läst
·
Centano
Centano: Finns ju diff. öppna svällband som kanske kan fungera, dock förutsatt att det inte kan komma in vatten ovanifrån.
4 svar · 1,0k läst
·
T
topmount: Tänker att när man sågar ut en stor bit kommer man behöva ta det i omgångar så det blir nog många snitt. Angående priset skall man nog höra hur de tänker begränsa damm smuts för det gör stor skillnad på arbetstid (och jobb för er).
14 svar · 3,1k läst
Matti_75
Matti_75: Hur lång sträcka rör det sig om? Du kan göra en kil av samma material som golvet
2 svar · 615 läst
·
Z
z_bumbi: Vems är vägen?
3 svar · 902 läst
·
Lillian Värmland
Lillian Värmland: Jag är i Kanada just nu, tillbaka 7 december då jag kan fota det befintliga. Spar pengar på plats men naturligtvis vill man vara så effektiv och klok med dem. Börja kännas vid 70 000:-
8 svar · 908 läst
S
Secondhandhomsted: [citat] Jo men gör du 2 väggar mot ditt kök och i en dörr in till dig så blir det ju 2 lägenheter, för hallen lär väll vara genmensam eller hur kommer du in i din del?
9 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.