Hej!
Jag har byggare som håller på bygga nu isolerad uterum hos mig

Dock händer det att det har kommit in vatten under inglasningen. Och han kan inte hitta lösningar.
OBS! Skjutdörrar hade jag köpt begagnad, bygger säger att felet från partier…

Se bild.

Vad kan man göra?

Tack

• Inglasning med skjutdörrar där vatten sipprar in, misstänkt läcka vid dörrens bottenlist. Träyta synlig under glaspartiet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter det dräneringshål i/på skenan? Sitter dom innåt? är skenan lutande från inne mot ute? Kan det vara kondens? Mer bilder och fabrikat på partiet.

• Gilla
Bahaa Altabbal
  • Laddar…
Du behöver nog ta lite bättre bilder...
På avstånd

• Gilla
Bahaa Altabbal
  • Laddar…
Finns flera möjliga förklaringar:
1) Glasväggarna och partierna kan vara kalla och luften i uterummet fuktig. Ger kondens som droppar ner i golvskenan. Är det en ny betongplatta eller att ni har mycket växter i uterummet så blir det mycket fukt i luften. Det kommer även ut fukt i uterummet från den varma och fuktiga inneluften varje gång ni öppnar dörr eller fönster ut till uterummet.

2) Regn och blåst och otillräcklig eller utsliten tätning mellan golvskena och skjutdörr gör att regnvatten pressas in. Alternativt så är det snö utanför upp över dörrkanten som smälter pga värmen från uterummet och smältvattnet rinner in.

Lösning
1) Förbättra ventilationen i uterummet och acceptera att ni kommer behöva torka upp kondensvatten. Överväg att installera värme, t.ex. luftvärmepump. Med tvåglasfönster och luftvärmepump och vettig isolering i övrigt så behöver det inte kosta så mycket att värma upp till 10-12 grader om ni är i södra halvan av Sverige.

2) Undersök om det går att förnya tätningslisten på skjutdörren. Borsta undan snö som är nära dörrarna.

• Gilla
Bahaa Altabbal
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.