Hej!
Jag har byggare som håller på bygga nu isolerad uterum hos mig
Dock händer det att det har kommit in vatten under inglasningen. Och han kan inte hitta lösningar.
OBS! Skjutdörrar hade jag köpt begagnad, bygger säger att felet från partier…
Se bild.
Vad kan man göra?
Tack
Jag har byggare som håller på bygga nu isolerad uterum hos mig
Dock händer det att det har kommit in vatten under inglasningen. Och han kan inte hitta lösningar.
OBS! Skjutdörrar hade jag köpt begagnad, bygger säger att felet från partier…
Se bild.
Vad kan man göra?
Tack
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Du behöver nog ta lite bättre bilder...
På avstånd
På avstånd
Finns flera möjliga förklaringar:
1) Glasväggarna och partierna kan vara kalla och luften i uterummet fuktig. Ger kondens som droppar ner i golvskenan. Är det en ny betongplatta eller att ni har mycket växter i uterummet så blir det mycket fukt i luften. Det kommer även ut fukt i uterummet från den varma och fuktiga inneluften varje gång ni öppnar dörr eller fönster ut till uterummet.
2) Regn och blåst och otillräcklig eller utsliten tätning mellan golvskena och skjutdörr gör att regnvatten pressas in. Alternativt så är det snö utanför upp över dörrkanten som smälter pga värmen från uterummet och smältvattnet rinner in.
Lösning
1) Förbättra ventilationen i uterummet och acceptera att ni kommer behöva torka upp kondensvatten. Överväg att installera värme, t.ex. luftvärmepump. Med tvåglasfönster och luftvärmepump och vettig isolering i övrigt så behöver det inte kosta så mycket att värma upp till 10-12 grader om ni är i södra halvan av Sverige.
2) Undersök om det går att förnya tätningslisten på skjutdörren. Borsta undan snö som är nära dörrarna.
1) Glasväggarna och partierna kan vara kalla och luften i uterummet fuktig. Ger kondens som droppar ner i golvskenan. Är det en ny betongplatta eller att ni har mycket växter i uterummet så blir det mycket fukt i luften. Det kommer även ut fukt i uterummet från den varma och fuktiga inneluften varje gång ni öppnar dörr eller fönster ut till uterummet.
2) Regn och blåst och otillräcklig eller utsliten tätning mellan golvskena och skjutdörr gör att regnvatten pressas in. Alternativt så är det snö utanför upp över dörrkanten som smälter pga värmen från uterummet och smältvattnet rinner in.
Lösning
1) Förbättra ventilationen i uterummet och acceptera att ni kommer behöva torka upp kondensvatten. Överväg att installera värme, t.ex. luftvärmepump. Med tvåglasfönster och luftvärmepump och vettig isolering i övrigt så behöver det inte kosta så mycket att värma upp till 10-12 grader om ni är i södra halvan av Sverige.
2) Undersök om det går att förnya tätningslisten på skjutdörren. Borsta undan snö som är nära dörrarna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
